Friday, March 13, 2020

Bahaya Minum Bubble Tea


Pembukaan gerai-gerai yang menjual 'boba tea' atau 'bubble tea' boleh ditemui dimana-mana dengan pelanggan yang sentiasa beratur panjang untuk membeli juga tak putus-putus, setia menantikan pesanan 'junk food' siap.

Bahaya Minum Bubble Tea

Dari sudut kesihatan, bubble tea hanyalah penyumbang kepada satu lagi kumpulan makanan tidak sihat, Junk Food, kepada rakyat, selain dianggap penggemarnya mempunyai masalah keyakinan diri.

Dan pertanyaannya, adakah bahaya minum Bubble Tea terlalu kerap? Pernahkah ada orang meninggal kerana minum teh boba?

Jawapannya; Ya!

Pada 15 Julai 2019, seorang gadis di China yang baru saja menghabiskan secawan teh boba yang lazat cuba menghabiskan beberapa biji boba yang masih tertinggal dalam cawan.

Tindakannya menyedut terlalu kuat menyebabkan 3 biji boba tersekat di bahagian tekak, menyebabkan kesukaran bernafas seterusnya mengakibatkan dia pengsan.

Sempat dikejarkan ke hospital, gadis itu bagaimanapun gagal diselamatkan dan bedah siasat yang dilakukan, menyebut penyakit lelah (asma) yang dihidapi adalah penyebab utama kenapa dia gagal diselamatkan.

Dalam satu kes lain pada bulan Jun 2019, seorang gadis berusia 14 tahun, juga dari China terpaksa dikejarkan ke hospital selepas mengalami rasa sakit di bahagian perut yang amat sangat, serta perut yang semakin membengkak.

Apa yang peliknya adalah, selepas imbasan sinar-X dilakukan dibahagian perut, didapati wujud bebola-bebola kecil yang memenuhi bahagian ususnya serta gagal dicerna.

Bebola itu didapati boba. Ada lebih 100 biji boba tersekat di dalam usus gadis itu dan gadis itu memang minum teh boba setiap hari.

Apa yang lebih menghairankan pihak hospital, boba tidak sepatutnya kelihatan selepas imbasan, kerana membenarkan sinar-X melepasinya seterusnya 'ghaib' daripada pandangan mesin sinar-X.

Buat masa sekarang, pihak perubatan berpendapat ada bahan pengawet yang dimasukkan ke dalam boba, telah menyebabkan boba tersebut dapat dilihat dalam imbasan sinar-X. Tak tahulah benar atau tidak kisah ini.

Walaupun dengan dua kejadian ini, janganlah pula anda takut kerana kedua-dua kejadian ini berlaku di China.

Apa yang penting, jangan minum terlalu banyak teh boba, minum dengan tenang, tidak tergopoh-gapah serta amalkan kawalan. Jangan lupa rajin minum air kosong juga!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon