Friday, September 13, 2019

Peminat Bubble Tea Ada Masalah Keyakinan Diri, Kata Pakar Jepun


Kehadiran air minuman berasaskan bubble tea telah mencetuskan fenomena yang besar di Malaysia. Satu persatu jenama muncul dengan pelbagai citarasa yang berbeza-beza dan unik, malah orang ramai sanggup beratur panjang demi mendapat air bubble tea kegemaran mereka.

Bubble Tea Tinggi Gula

Namun, di sebalik ketaksuban ini tahukah anda individu yang obses dengan minuman manis ini mempunyai kaitannya dengan tahap keyakinan diri mereka?

Perkara ini telah didedahkan oleh wakil pengarah daripada syarikat perundingan di Jepun, Moeko Ohno.

Menurut Moeko, yang memetik laporan portal Mothership.sg, individu yang membeli bubble tea serta minuman manis mempunyai tahap keyakinan diri yang sangat rendah berbanding mereka yang tidak.

Ini kerana mereka yang perlu mengambil kira pandangan rakan sebaya untuk tidak kelihatan seperti ketinggalan. Pandangan rakan sebaya amat penting bagi mereka.

Dalam bahasa ringkasnya, jika semua orang mahukan bubble tea, mereka juga perlu membeli minuman itu.

Tinggi Gula

Mengikut kajian yang dikeluarkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), jumlah pengambilan gula yang dicadangkan kepada setiap individu adalah maksimum lima hingga 10 sudu teh gula setiap hari.

Tetapi sedarkah anda, kandungan gula di dalam minuman bubble tea yang kini menjadi fenomena dalam kalangan masyarakat sebenarnya sudah melebihi daripada saranan yang ditetapkan?

Di Malaysia sahaja, dianggarkan terdapat lebih 50 jenama yang menawarkan pelbagai jenis minuman bubble tea. Ya benar, ia sedap, tetapi bagaimana pula dari segi aspek kesihatan?

Jadi adakah anda bersetuju dengan pendapat pakar ini? Tepuk dada tanya selera!

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon