Friday, February 14, 2020

Memakai Celak Mata Sunnah Rasulullah SAW


Para sahabat dahulu suka bercelak kerana mengikuti amalan Nabi Muhammad SAW kerana mereka memandang perbuatan memakai celak itu sebagai suatu sunnah yang penting dan besar. Riwayat ada mengatakan bahawa Rasulullah memakai celak 3 kali dibahagian mata kanan serta kiri dan mengamalkannya sebelum tidur.

Celak Mata Sunnah Nabi

Maksud di sini, pemakaian celak adalah tiga kali bergilir-gilir, dimulai dengan mata sebelah kanan, kiri dan dilakukan secara berulang kali selama tiga kali.

Setiap orang Islam baik lelaki ataupun wanita disunatkan untuk memakai celak.

Celak yang digunakan adalah jenis Itsmid iaitu sejenis serbuk yang disimpan dalam bahan logam seperti besi, iaitu bekas yang mengandungi serbuk atau minyak celak dan ada batang besi yang digunakan untuk mencelup dan menyapu celak ke mata.

Itsmid ini dapat menguatkan mata, mengencangkan urat saraf, dan menjaga kesihatannya. Ia juga dapat menghilangkan bisuk (ketuat) yang tumbuh di mata, menyembuhkannya, membersihkan kotoran-kotorannya dan mengeluarkan bisa di dalam bisul itu.

Itsmid juga boleh menghilangkan sakit kepala jika dicampur dengan madu cair dan digunakan untuk bercelak.

Itsmid adalah celak mata terbaik, terutama bagi orang-orang tua dan orang-orang yang penglihatannya lemah.

Jika celak yang digunakan bukan dari Itsmid, ia tetap boleh dipakai selagi mana namanya celak untuk kita memperolehi pahala sunnah.

Tetapi, fadilat dan hikmahnya mungkin berbeza kerana seperti yang kita tahu Itsmid telah disebut dalam hadis.

"Bercelaklah kalian dengan itsmid, kerana ia mampu mencerahkan mata dan menumbuhkan rambut." (HR. At Tirmidzi no.1679 dalam Sunan-nya bab Maa jaa-a fil iktihaal, Ahmad no.15341 dalam Musnad-nya)

“Bercelaklah memakai itsmid ketika hendak tidur, kerana ia dapat mencerahkan pandangan dan menumbuhkan rambut.” (HR. Ibnu Majah dalam Sunan-nya no.3846 bab Al Kahlu Bil Itsmid)

Dikeluarkan oleh Ibnu Majah dalam sunan-nya. Daripada Abu Hurairah r.a, katanya: "Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda: "Barangsiapa yang bercelak mata hendaklah ia melakukannya dengan bilangan yang ganjil. Sesiapa yang bercelak dia telah melakukan kebaikan (dapat pahala) dan sesiapa yang tidak bercelak tiada kepayahan (dosa) baginya."

Kelebihan memakai celak mata:
  • Mengelakkan daripada terkena penyakit mata.
  • Menambah seri muka.
  • Boleh melebatkan bulu mata.
  • Dapat membantu mencerahkan pandangan mata.
  • Dapat menyejukkan mata.

Daripada Ibnu Abbas juga katanya:- Sabda Nabi SAW, "Sebaik-baik celak mata bagi kamu ialah yang berwarna hitam, ia mengelokkan pandangan dan menumbuhkan rambut (bulu kening)."

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon