Monday, February 10, 2020

Keangkuhan China Melawan Tuhan, Lalu Allah Hantar 'Tentera' Coronavirus


Sebagai orang yang beriman, kita sentiasa yakin bahawa di sebalik setiap kejadian yang berlaku, pasti ada hikmah dan peringatan yang Allah SWT mahu kita renungi dengan penuh keinsafan, justeru bagaimana kita melihat kemunculan wabak novel Virus Corona (2019-nCoV) yang mula menyerang bandar raya Wuhan di Hubei, China, pada pertengahan Disember tahun 2019 lalu, dan kini telah merebak ke serata dunia?

Keangkuhan Komunis China

Dengan penuh tawaduk dan keinsafan, mari kita sama-sama melihat apa yang berlaku dari perspektif keimanan bahawa ini mungkin suatu pembalasan daripada Allah SWT.

Semua orang tahu bahawa sejak beberapa bulan sebelum wabak itu menyerang, seluruh dunia tertumpu ke Xinjiang, China, wilayah majoriti dimana etnik Uyghur yang beragama Islam tinggal.

Di sana, orang Uyghur ditahan di dalam kem yang kononnya bertujuan untuk memberi pendidikan vokasional, sebaliknya mereka ditindas dan diseksa penuh derita, seperti kisah benar Mihrigul Tursun, dengan pelbagai bentuk penderaan.

Muslimat diperkosa dan dipaksa tidur sekatil dengan lelaki yang menahan suami mereka dan warga Uyghur dipenjarakan tanpa sebarang kesalahan melainkan hanya kerana mereka beragama Islam.

Anehnya, ketika hampir seluruh dunia mengecam kekejaman China, ada menteri dari negara kita, Malaysia, menafikan laporan itu.

Rejim Komunis China langsung tidak mempedulikan desakan dunia supaya dihentikan penindasan ke atas penduduk Muslim Uyghur, manakala Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) turut mengecam Beijing.

Apa yang mengejutkan, di sebalik gesaan itu, rejim Komunis China seakan menunjukkan keangkuhan dengan melakukan penindasan baru.

Pelbagai bentuk kekejaman yang tidak masuk akal dilaporkan berlaku di sebalik tembok, dengan apa yang disebut oleh Beijing sebagai pusat latihan vokasional untuk Muslim Uyghur.

Paling membimbangkan ialah laporan mengenai berlakunya pembunuhan untuk tujuan menjual organ tahanan.

Belum pun reda isu Uyghur, rejim Komunis pimpinan Xi Jinping menyerang warga Muslim daripada etnik Han pula. Masjid-masjid dirobohkan. Begitu juga gereja.

Sebagai negara dengan populasi terbesar dunia, kekuatan ekonomi yang tidak tertanding, bilangan tentera paling ramai, pemegang kuasa veto dan rangkaian etnik Cina yang bertebaran di serata benua, Beijing semakin ghairah mahu mengCHINAkan dunia.

China dilihat sebagai kuasa pengimbang yang paling mampu tatkala Rusia belum berupaya untuk bangkit segagah dahulu.

Bagaimanapun, dalam keadaan dunia begitu mengharapkannya, rejim Komunis China sebaliknya mula menyerlahkan watak pembuli.

Menerusi Inisiatif One Belt, One Road (OBOR), mereka cuba untuk mengembalikan semula peranan dan kedudukannya sebagaimana ketika era kegemilangan Laluan Sutera.

Mereka membina jaringan ekonomi dengan negara-negara Asia dan Afrika atas nama kemakmuran bersama menerusi pelbagai bentuk kerjasama dan ketika itu, ada beberapa negara yang terpesona, termasuk Malaysia.

Namun, akhirnya apa yang menanti ialah perangkap hutang sebagaimana dialami Colombo, yang terpaksa menyerahkan Pelabuhan Hambantota yang baru dibina kepada China untuk dipajak selama 99 tahun lantaran tidak mampu membayar hutang AS$1.4 bilion (RM5.66 bilion) yang dipinjam untuk membina pelabuhan itu dari Beijing.

Kerajaan Sri Lanka pula terpaksa membayar hutang dengan maruah, kerugian dan kritikan rakyatnya sendiri setelah terperangkap dalam 'permainan' China.

Apa yang berlaku ke atas Sri Lanka dan Colombo, mengulangi nasib Mesir ketika membina Terusan Suez pada tahun 1869.

Gabenor Mesir, Ismail Pasha membuat pinjaman berbilion Pound daripada firma kewangan milik keluarga Yahudi, Rothschild, untuk membiayai projek terusan itu.

Rothschild meletakkan syarat; Mesir perlu membenarkan mereka untuk terlibat sama sebagai kontraktor, arkitek, jurutera, pembekal dan sebagainya.

Akhirnya, wang yang dipinjam tidak mencukupi lalu Rothschild menawarkan pinjaman baru dengan faedah 20 peratus.

Akhirnya, setelah projek siap, Terusan Suez terpaksa diserahkan kepada Rothschild apabila Mesir tidak mampu membayar balik wang yang mereka pinjam.

Rothschild mendapat keuntungan berganda daripada kutipan cukai kapal-kapal yang melalui terusan itu selain keuntungan daripada faedah pinjaman yang diberikan kepada Mesir, sehingga akhirnya jatuh muflis.

Keangkuhan Terhadap Allah

Ketika wabak Novel Coronavirus mula menyerang pekerja di pasar haiwan eksotik di Wuhan pada pertengahan Disember tahun 2019 lalu, Asia Tenggara cemas melihat gelora pertikaian Beijing – Jakarta di Laut China Selatan.

Ia berpunca daripada pencerobohan kapal-kapal nelayan China di perairan Natuna yang termasuk dalam Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) Indonesia.

Selain itu, kapal-kapal pasukan Pengawal Pantai China juga dikatakan berulang kali memasuki perairan Indonesia yang didakwa sebagai wilayah mereka.

Apabila Indonesia bertindak balas dengan menghantar kapal tentera dan pesawat, China juga menghantar kapal yang lebih banyak, seakan isyarat sedia untuk berperang.

Apapun, itu tidaklah lebih teruk berbanding kenyataan Kerajaan China mahu menulis semula kitab suci Al Quran yang diumumkan tidak lama sebelum Virus Corona menyerang.

Selain Al Quran, kitab Bible juga mahu diubah bagi memastikan kandungan dua kitab itu tidak bertentangan dengan dasar-dasar Komunisme China.

Dan bagi kita, apabila Al Quran pun mahu diubah, ini adalah bukti jelas kepada kemuncak keangkuhan seseorang manusia terhadap Allah SWT.

Dalam sekelip mata, Allah membalas keangkuhan itu dengan menghantar virus yang menjadikan kerajaan dan rakyat China huru-hara.

Jinping terpaksa melupakan cadangan angkuhnya untuk memberi sepenuh tumpuan kepada wabak yang melanda, malah tanpa segan silu terpaksa merayu bantuan dunia.

Tentera Allah

Hinanya warga China, pergi ke mana-mana pun orang tidak mahu terima, mengingatkan kita kepada kisah Namrud, raja yang memerintah Babylon pada zaman Nabi Ibrahim.

Kekayaan dan kekuasaan menyebabkan Namrud lupa diri hingga mahu disembah sebagai tuhan, malah mencabar Allah untuk menyelamatkan Nabi Ibrahim jika Dia (Allah) benar-benar wujud.

Lalu Allah menghantar hanya seekor nyamuk untuk masuk ke dalam kepala Namrud menyebabkan dia kesakitan yang teramat sangat, hingga terpaksa memerintahkan orang untuk memukul kepalanya.

Akhirnya, Namrud mati dalam keadaan kepalanya pecah sebagai tanda betapa hinanya dia setelah menunjukkan keangkuhan yang melampaui batas.

Demikian juga Abrahah yang diserang sekumpulan burung membawa batu 'sijjil' dari neraka yang setelah terkena batu itu, jadilah dia dan tentera bergajahnya yang mahu memusnahkan Kaabah seperti daun yang dimakan ulat.

Itu balasan dosa atas tindakan manusia yang melampaui batas!

Kebesaran dan keagungan Allah SWT tidak terjejas walau sedikit pun dengan apa jua cabaran dan keangkuhan manusia, namun akan ditunjukkan agar kita semua insaf dan tidak melampaui batas.

Parti Komunis China Beri Amaran Bahaya Percaya Tuhan

Sebelum ini pun, pernah sebuah akhbar China yang menjadi lidah Parti Komunis yang memerintah negara itu memberi amaran kepada ahlinya tidak “berdoa kepada Tuhan dan menyembah Buddha” kerana komunisme adalah tentang ateisme, dan kepercayaan karut menjadi punca pemimpin korup mengalami kejatuhan.

China secara rasmi menjamin kebebasan agama untuk agama utama seperti Kristian, Buddha dan Islam, tetapi ahli Parti Komunis sepatutnya diseru berfahaman ateisme dan dilarang daripada menyertai apa yang digelar sebagai amalan karut di negara itu seperti meminta bantuan tukang tilik.

Akhbar People's Daily dalam komentarnya berkata, sudah menjadi kebiasaan dalam beberapa tahun ini, pemimpin yang diturunkan kerana rasuah adalah mereka yang menyertai "aktiviti karut feudal".

Malah, sesetengah pemimpin biasanya akan ke biara, berdoa kepada Tuhan dan menyembah Buddha, kata akhbar itu.

Sesetengah pemimpin terlalu memikirkan untuk berbaik dengan mahaguru, mahu bersaudara dengan mereka dan menjadi penurut dan sumber duit mereka.

Penduduk China, terutama pemimpin negara, mempunyai tradisi lama untuk meletakkan kepercayaan mereka dalam tilikan dan ramalan untuk mencari jawapan dalam masa keraguan, terdesak dan celaru.

Amalan itu berdepan ancaman apabila Presiden Xi Jinping yang memerintah pada akhir 2012 mengenakan tindakan keras ke atas rasuah yang sudah lama berakar umbi, di mana ramai pemimpin kanan dipenjara waktu itu.

People's Daily menyebut contoh Li Chuncheng, bekas timbalan ketua parti di Sichuan yang dipenjara 13 tahun pada 2015 kerana rasuah dan salah guna kuasa, dan menurut akhbar itu, beliau adalah seorang penggemar amalan Fengshui dan tilikan Cina tradisional.

Seorang pemimpin lebih muda di wilayah selatan negara iaitu Jiangxi, memakai tangkal untuk menghalau nasib malang, menurut akhbar itu.

Sebagai seorang pemimpin, jika kamu habiskan masa memikirkan perkara yang tidak jujur, kamu pasti akan jatuh akhirnya, kata akhbar itu.

Pengasas China moden, Mao Zedong, melarang ramalan nasib oleh tukang tilik dan kepercayaan karut di China yang mengamalkan komunisme, tetapi kepercayaan demikian mula kembali sejak negara itu menerima perubahan ekonomi dan mula lebih terbuka pada akhir 1970an.

Dalam salah satu kes terbaru yang terkenal, bekas ketua keselamatan China Zhou Yongkang dipenjara seumur hidup disebabkan tuduhan mengatakan beliau membocorkan rahsia negara yang tidak diketahui kepada seorang tukang tilik dan bomoh bernama Cao Yongzheng, yang terkenal sebagai "pendeta Xinjiang" sempena nama tempat beliau dibesarkan.

Akhbar People's Daily berkata pemimpin mestilah ingat kata-kata Marx, "Komunisme bermula daripada permulaan ateisme".

Kepercayaan karut adalah pencemaran pemikiran dan mengebaskan kerohanian yang tidak boleh dipandang lekeh dan mestilah diusir sehabisnya.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

1 comment

  1. Subahanallah..Allah maha besar tiada lain selain Allah mentadbir Dunia

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon