Sunday, January 19, 2020

Kisah Benar Derita Mihrigul Tursun, Wanita Uighur Yang Diseksa Komunis China


Manga terbitan Tomomi Shimizu, seorang artis Jepun berusia 50 tahun, yang menceritakan kisah penderitaan Mihrigul Tursun, seorang wanita Uighur yang ditahan dan diseksa di China telah tular di media sosial.

Derita Mihrigul Tursun

Manga tersebut yang dimuat naik di laman web rasmi milik Shimizu telah dilihat lebih 3.3 juta kali, manakala tweet beliau pula menerima lebih 88.4k ulang kicau dan 88.3k tanda suka ketika artikel ini ditulis.

Impak yang dibawa oleh manga berjudul 'What Has Happened To Me' ini terlalu besar sehingga ia dipetik oleh penunjuk perasaan pro-demokrasi di jalan-jalan di Hong Kong dan mendapat maklum balas dari Amerika Syarikat ke Eropah, dari Rusia ke Taiwan.

Manga tersebut menceritakan kisah Mihrigul Tursun, 30, yang mendakwa salah seorang daripada tiga anaknya maut ketika dia ditahan di salah satu kem di Xinjiang antara tahun 2015 dan 2017.

Walaupun Shimizu dan Tursun tidak pernah saling berhubung antara satu sama lain, artis Jepun itu terinspirasi selepas mendengar tentang penindasan etnik Uighur dan kemudian mendengar kisah penderitaan Tursun.

"Saya fikir, Apa yang saya boleh buat? Saya mula melukis kartun sejak 20 tahun lalu, dan berkata, saya boleh buat manga," kata Shimizu yang dipetik dari The Washington Post.

Menurut Shimizu lagi, dia mahu orang awam mengetahui dan memikirkan tentang masalah yang dihadapi umat Islam Uighur di China kerana ia bukan tentang 'sesetengah orang miskin di negara yang jauh'.

"Saya mahu orang ramai melihat ini sebagai isu yang berkaitan dengan Jepun," kata Shimizu.

"Orang-orang Uighur ini juga hidup seperti biasa, sama seperti kita."

Komunis China dilaporkan telah memenjarakan sekurang-kurangnya 1 juta masyarakat Uighur di kem pendidikan semula di rantau Xinjiang barat.

Pengasingan massa ini dilihat oleh China sebagai perang terhadap ekstremisme, tetapi ia telah dikecam secara meluas sebagai percubaan untuk menghapuskan sama sekali etnik Uighur dan Islam, serta menggantikannya dengan pengabdian kepada Presiden Xi Jinping dan Parti Komunis.

Hasil karya Shimizu mengenai Mihrigul Tursun ini telah menarik perhatian jutaan orang bukan hanya di Jepun tetapi di seluruh dunia.

Keluarga Mihrigul Tursun

Menyedari jangkauannya, Shimizu berkata bahawa dia ingin meningkatkan kesedaran orang awam terhadap tindakan yang dikenakan ke atas Uighur, salah satu etnik minoriti di China daripada 55 yang lain.

"Saya rasa saya harus menghasilkan karya tentang isu ini, dan saya cuba menceritkannya dalam bentuk yang ringkas dan mudah difahami."

"Menulis kisah tentang Uighur melalui manga adalah misi saya," kata artis Jepun itu.

Shimizu pertama kali mendengar tentang Uighur menerusi dokumentari TV, dan manga pertamanya mengenai isu ini telah diterbitkan pada Mei 2019 yang diberi judul, 'No One Will Say The Name Of That Country'.

Manga ini memperincikan tentang penubuhan sebuah negeri berpengawal, kehilangan golongan muda, penahanan dan perpisahan keluarga apabila kem pengasingan ditubuhkan, penangkapan seorang wanita yang memanggil tanahnya "Turkestan Timur", istilah digunakan oleh pemisah Uighur yang merujuk kepada Xinjiang.

Baca kisah Mihrigul Tursun yang ditulis oleh Shimizu di bawah:

















Setelah diterbitkan, manga ini mendapat perhatian masyarakat Uighur di Jepun, di mana Shimizu mendengar cerita tentang Tursun di sebuah acara yang dianjurkan oleh Amnesty International dan Meiji University.

Mesut Ozil

Kata-kata Mesut Ozil yang mendapat bantahan dari Komunis China.

"Luka berdarah di dalam umat Islam. Komuniti pejuang yang menolak penganiyaan. Orang-orang mula berjuang keseorangan melawan mereka yang memaksa mereka pergi daripada Islam. Quran dibakar, masjid ditutup, madrasah dilarang dan guru-guru agama dibunuh seorang demi seorang.

"Saudara lelaki dipaksa pergi ke kem, tempat mereka digantikan dengan lelaki cina. Saudara perempuan pula dipaksa kahwin dengan lelaki cina.

"Dengan semua ini berlaku, umat Nabi Muhammad SAW terus membisu. Tidak membantah mahupun berkata apa-apa. Muslim tidak disokong. Tidak kah mereka tahu bahawa membenarkan sesuatu penganiyaan itu turut tergolong dalam orang-orang itu?

"Seperti yang dikatakan oleh hadrat Ali: 'Jika kamu tidak boleh menghentikan penganiyaan, maka buatlah ia diketahui'.

"Semasa media antarabangsa menghebahkan perkara ini dalam agenda mereka, di manakah negara Islam dan media mereka? Tidak kah mereka tahu dengan bersikap neutral mengenai perkara ini adalah hina?

"Tidak kah mereka tahu bahawa apa yang saudara Islam kita akan ingat kelak bukanlah penyeksaan yang diterima akan tetapi sikap berdiam diri orang Islam yang lain.

"Ya Allah, bantulah mereka. Sesungguhnya perancangan-Mu adalah yang sebaik-baiknya,"

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: says

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon