Friday, January 17, 2020

Doa Qunut Nazilah Untuk Muslim Uyghur


Kerajaan Komunis China telah menahan berjuta umat Islam Uyghur dan dunia sememangnya mengetahui kekejaman kerajaan China terhadap etnik Uighur dan penduduk Islam lain di rantau Xinjing.

Doa Qunut Nazilah Untuk Uyghur

Komunis China juga menyuntik ubat pencegahan kehamilan ke atas para wanita Islam Uighur semata-mata untuk menghapuskan identiti dan keturunan umat Islam Uyghur, tindakan yang sangat bertentangan dengan asas hak manusia.

Marilah semua umat Islam mengadakan Solat Hajat dan Qunut Nazilah khas buat umat Islam etnik Uyghur agar diberikan kekuatan dan bantuan pertolongan dari Allah SWT.

Marilah bersama-sama kita membaca Qunut Nazilah dalam setiap solat fardu memohon agar saudara kita di sana diberikan kekuatan dalam menghadapi kezaliman.

Semoga Allah memberikan kemenangan kepada umat Islam dan membalas kekejaman pihak musuh.

BACA: Doa Qunut Nazilah Untuk Umat Islam Yang Ditindas

Komunis Terus Tindas Uighur

Bayangkan, perisik kerajaan China dikerahkan untuk tidur dan tinggal bersama dengan keluarga etnik minoriti Islam Uighur yang menghuni Wilayah Xinjiang terletak barat laut China.

Tekanan dan penindasan rejim komunis China terhadap etnik Islam Uighur benar-benar meruncing dan menyeksakan.

Anggota perisik China ini dihantar untuk menghuni setiap rumah etnik Uighur di Xinjiang malah tidur bersama seluruh ahli keluarga, demikian gambaran dasar tekanan asimilasi sistematik yang dilaksanakan oleh China terhadap etnik Uighur.

Kisah perit ini dikongsikan oleh imam etnik Uighur yang kini bermastautin di Australia, Abdul Salam Alim yang menceritakan penderitaan dan tekanan yang dihadapi kaum keluarga dan populasi jutaan lain bangsanya di Xinjiang.

Hal demikian, Islam seluruh dunia harus buka mata dan bangkit melawan kekejaman China yang bertindak sewenang-wenangnya menindas dan memberi layanan buruk terhadap etnik minoriti Islam Uighur yang menghuni Wilayah Xinjiang.

Bukan sahaja hak mereka sebagai rakyat negara China dinafikan, lebih kejam hak asasi sebagai manusia dan Muslim juga dipinggirkan, China seolah- olah cuba melenyapkan kehidupan dan kewujudan etnik Uighur dari tanah air yang dikuasai rejim Komunis itu.

Mengimbas sejarah, Xinjiang sebelum ini dikenali sebagai Turkistan Timur ia dibuka ketika zaman Bani Umayyah sejak tahun 96 Hijrah, asalnya wilayah ini milik Islam sebelum dijajah Komunis China.

Menurut Abdul Salam, wilayah Xinjiang yang bersempadan dengan Pakistan dan Afganistan itu sudah 70 tahun dicengkam dan disiat oleh kekejaman kerajaan China dengan menggunakan pelbagai tipu helah agar dunia dan negara Islam luar tidak sedar ‘bangkai’ yang cuba disembunyikan itu daripada pengetahuan umum.

“Ajaran Islam, cara hidup Islam termasuk makanan dan minuman yang bertanda halal juga dilarang.

"Kami etnik Uighur tidak lagi dibenarkan mengucapkan Assalamualaikum, malah setiap kali solat, selepas tahiyat akhir ketika memberi salam, ia digantikan dengan ayat; semoga Presiden China, Xi Jinping panjang umur.

"Tidak boleh menyebut ALLAH, tidak boleh mengamalkan agama Islam. Semuanya didoktrin bertuhankan kerajaan China.

"Kami juga dipaksa minum arak dikhalayak ramai pada bulan puasa.

"Masjid dikunci, kami tidak dibenarkan berpuasa. Ketika bulan Ramadan jika buka lampu pada waktu sahur, seluruh keluarga akan ditangkap. Malah ketika siang, mesti mengaku tidak berpuasa agar tidak ditangkap.

Ketika sambutan Tahun Baharu Cina, etnik Islam Uighur akan ‘dihadiahkan’ daging babi untuk tujuan perayaan, jika menolak akan dituduh sebagai pelampau (ekstremis), kongsi Abdul Salam.

Tambah beliau, Islam Uighur dilarang sama sekali menyimpan al-Quran, sejadah, ayat-ayat suci atau gambar Kaabah di rumah atau mana-mana premis kerana jika diketahui, ia akan dibakar.

Lebih dahsyat lagi, bukan penguasa China yang membakar sebaliknya mereka mengarahkan Islam Uighur sendiri membakarnya.

"Kami juga tidak dibenarkan untuk mempunyai atau menyimpan sebarang senjata tajam mahupun pisau. Jika mengusahakan jualan daging atau makanan lain yang perlu menggunakan pisau, ia diikat di meja atau ditempat berniaga, tidak boleh di bawa pulang, katanya.

Bercerita mengenai tipu helah kerajaan China, beliau berkata, China ‘membenarkan’ lawatan delegasi luar untuk berkunjung ke Wilayah Xinjiang namun, lawatan itu disusun dan diatur agar yang terlihat hanya sisi murni kerajaan komunis itu.

Sehari sebelum kunjungan delegasi luar ke Wilayah Xinjiang, kerajaan republik Komunis China akan membuka masjid-masjid yang dikunci selama ini.

Kemudian, ditugaskan seorang imam upahan yang akan menceritakan ideologi-ideologi kerajaan China dan dasar kerajaan yang baik-baik sahaja kepada pelawat, misalnya etnik Uighur bebas mengamalkan agama Islam.

Namun, selepas pelawat pulang, kami akan ditekan seperti biasa.

Kunjungan delegasi luar juga hanya dibenarkan melawat di kawasan dan tempat tertentu sahaja bukan boleh melancong sesuka hati, hanya tempat yang dibawa sahaja. Inilah tipu daya China, untuk mengelabui mata dunia, jelasnya.

Ditanya mengenai kebebasan etnik Islam Uighur untuk pergi ke wilayah-wilayah lain di China, Abdul Salam berkata, meskipun Uighur memiliki kad pengenalan China dan mata wang negara itu namun, mereka tetap dilayan dengan teruk.

"Sekiranya kami (Uighur) berkunjung ke Shanghai atau Beijing misalnya, meskipun kami ada kad pengenalan yang mengesahkan kami rakyat China dan membawa wang, kami tidak sesekali dibenarkan untuk menaiki kenderaan awam malah tidak boleh melanggan hotel.

"China cuba sedaya upaya untuk menindas kami. Mereka mahu kami jadi Cina seperti mereka.

"Namun, ia gagal kerana Uighur ini beragama Islam, bahasa dan budaya kami nyata berbeza dengan mereka," katanya.

Selain itu, Abdul Salam berkata, antara tekanan dan desakan lain yang dilakukan kerajaan China ialah memaksa perempuan etnik Uighur untuk menikahi lelaki bukan Islam daripada etnik Han dengan tujuan anak yang lahir daripada perkahwinan itu tidak lagi Islam.

Perempuan Islam di Xinjiang ditegah sama sekali memakai hijab ataupun memakai baju labuh.

Jika ditemui pihak berkuasa China, baju mereka akan dipotong sehingga paras pinggang supaya kelihatan seperti wanita China lain.

Bukan itu saja, kanak-kanak Islam Uighur dipisahkan daripada ibu bapa dan dipaksa bersekolah dalam aliran China.

Bahkan diajar ideologi, bahasa dan pakaian seperti China, ini ialah cara kerajaan untuk melenyapkan kewujudan Uighur, katanya.

Selamatkan Uighur

Semoga Allah sentiasa memberi kesejahteraan kepada mereka dan menetapkan akidah mereka sentiasa dalam akidah Islam.

Yakinlah bahawa Allah adalah sebaik-baik tempat memohon hajat. Amiin.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon