Friday, December 15, 2017

Doa Qunut Nazilah Untuk Umat Islam Yang Ditindas


Kini sekali lagi penduduk Islam di bumi Gaza Palestin diserang tentera pengganas Zionis Israel LAKNATULLAH yang telah mengisytiharkan Baitul Maqdis sebagai ibu negara baharu Israel.

Doa Qunut Nazilah Umat Islam Yang Ditindas

Umat Islam sewajarnya bersatu mengecam sekeras-kerasnya tindakan kejam pengganas zionis Israel yang membedil penempatan rakyat Palestin yang mengakibatkan syahid terutamanya golongan wanita dan kanak-kanak.

Sehubungan itu, sama-samalah kita melakukan Solat Hajat khas dan membaca doa Qunut Nazilah bagi memohon keselamatan rakyat Palestin kepada Allah SWT supaya bumi Gaza kembali aman dan diperkuatkan iman mereka.

“Ya Allah! Dikau selamatkanlah saudara-saudara kami di bumi Palestin dan Dikau perkuatkanlah keimanan, ketabahan hati dan tenaga mereka, sebagaimana kuat dan cekalnya Jujungan Besar kami Nabi Muhammad SAW.”

Panduan Dan Cara Doa Qunut Nazilah

Tujuan utama Doa Qunud Nazilah adalah untuk mendoakan rakyat Palestin yang kini ditimpa musibah supaya mendapat perlindungan daripada Allah SWT.

Bacaan Qunut Nazilah ini boleh dilakukan pada solat Tarawih dan setiap solat fardhu: Zuhur, Asar, Maghrib, Isyak dan Subuh.

Doa Qunut Nazilah ini juga digalakkan dibaca pada rakaat terakhir Solat Witir bermula 15 Ramadhan.

Doa Qunut Nazilah dibaca sambal menadah tangan pada rakaat terakhir selepas bangun dari Rukuk sewaktu sedang berdiri ketika I’tidal.

Ada tiga cara membaca doa tersebut. Bolehlah dipilih salah satu dari 3 cara berikut:

1. Membaca doa Qunut sepertimana yang biasa dibaca ketika solat Subuh.

2. Membaca doa Qunut Nazilah sahaja.

3. Membaca doa Qunut Subuh dan diikuti dengan doa Qunut Nazilah.

Doa Qunut Nazilah

Doa Qunut Nazilah Umat Islam Yang Ditindas

Doa senjata umat Islam

Dengan berbekalkan doa Qunut Nazilah, umat Islam diseluruh negara boleh mendoakan kesejahteraan rakyat Palestin (umat Islam di negara lain yang ditindas), dan kini menderita akibat kekejaman tanpa perikemanusiaan tentera Israel. Allah SWT sentiasa bersama kita dan penduduk bumi Gaza. Amiinn

Abu Musa r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Seorang beriman dengan orang yang beriman yang lain seperti sebuah bangunan yang saling menguatkan satu sama lain (dengan setiap batanya).” (Ibid)

Selain daripada mendoakan mereka, antum juga turut disaran berjihad kecil dengan menyalurkan sumbangan bantuan ke tabung-tabung khas yang diwujukan bagi membantu jihad saudara Islam kita di Palestin sana.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Kenapa Yahudi Tidak Layak Memiliki Baitul Maqdis?

sumber: shafiqolbu

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon