Rabu, Disember 11, 2019

SBDJ Siri 118: Kena Serbuk Tulang


Loading...

Saya tergamam bila melihat Datuk agak terkejut. Datuk terus mengerutkan dahinya, saya kira Datuk seperti keberatan untuk memenuhi permintaan Haji Taslim Singasari.

Toyol jadi-jadian

"Bila haji nak pergi?"

"Tiga empat hari lagi."

Datuk menyentuh hujung kening kirinya dengan jari telunjuk kanan. Haji Taslim Singasari menggaru-garu pangkal telinganya yang tidak gatal. Ekor matanya masih tertumpu ke arah saya.

"Begini haji."

Haji Taslim Singasari segera memalingkan wajahnya ke arah Datuk. Mereka bertukar senyuman untuk seketika.

"Apa dia?" soal Haji Taslim Singasari.

"Kalau begitu, biar saya balik ke kampung dulu. Dah lama sangat saya tinggalkan orang rumah."

"Dah tua-tua begini rindu lagi ke?" usik Haji Taslim Singasari seiring dengan ketawa sinis.

"Bukan apa-apa, adat bersuami bertanggungjawab pada makan minum isteri, kesihatannya juga perlu diperhatikan. Hidup jangan mementingkan diri sendiri, tak mahu memikirkan kebajikan isteri, itu bukan suami yang baik," tutur Datuk.

Saya lihat Haji Taslim Singasari menganggukkan kepala.

"Cakap awak tu betul, kita harus menjadi suami yang baik mengikut hukum hakam Islam," Haji Taslim Singasari memberikan semangat.

"Hajat tu memang begitu," celah Datuk.

"Saya tak menghalang, terpulanglah kepada awak. Saya sedia menanti awak," itulah kata-kata yang Datuk nantikan dari Haji Taslim Singasari.

"Awak ikhlas ke Haji?"

"Saya ikhlas."

"Ke mana kita nak pergi sebenarnya Haji, boleh tak awak beritahu tujuan sebenarnya Haji nak mengajak saya ke situ. Bila orang kampung bertanya, senang saya nak menjawabnya," tutur Datuk dengan tenang.

Lagi sekali saya lihat Haji Taslim Singasari tersenyum sinis.

"Awak ni selalu menggunakan nama orang rumah, katakan saja awak yang nak tahu," dalam senyum Haji Taslim Singasari menyindir Datuk.

"Dua-dua boleh pakai," sahut Datuk.

"Begini," Haji Taslim mengemaskan silanya.

"Saya ajak ke kampung saya supaya awak boleh berkenalan dengan orang tempat saya."

"Itu saja," wajah Datuk Nampak kesal.

Haji Taslim dapat membaca apa yang tersirat dalam hati Datuk dan dia terus bersuara lagi.

"Kita pergi sebuah kampung yang aneh, saya nak ajak awak tangkap hantu hidup-hidup."

"Awak ni cakap betul atau nak bergurau dengan saya," Datuk minta kepastian.

Saya juga terkejut mendengar cakap Haji Taslim itu.

"Saya tak bergurau, saya tak berbohong," Haji Taslim memperlihatkan kesungguhannya. Saya dan Datuk saling berpandangan.

"Hantu apa yang nak ditangkap?" Datuk tatap wajah Haji Taslim. Begitu juga dengan saya.

"Nak tangkap hantu susu."

Saya jegilkan mata bila mendengar Haji Taslim. Entah mengapa secara mendadak saja bulu roma saya terus berdiri.

"Hei, macam cerita budak-budak je," kali ini giliran Datuk tersenyum sinis ke arah Haji Taslim.

Ternyata Haji Taslim kurang senang dengan kata-kata yang diluahkan Datuk.

"Benar kawan, sudah dua tiga orang dah menyampaikan cerita tu pada saya. Khabarnya cerita tu dah tersebar luas seluruh pulau ini. Saya sendiri belum dapat menentukan sejauh mana benarnya cerita tersebut," Haji Taslim merenung muka Datuk.

Saya lihat Datuk masih lagi tersenyum sinis, mungkin Datuk berfikir, mana ada hantu susu dalam dunia yang serba moden ini.

Beberapa saat yang panjang, tiada ungkapan kata yang lahir dari kelopak bibir kami. Suasana terasa amat sepi sekali. Bunyi deru angin di luar tidak seganas tadi.

Suara lolongan anjing kadang-kadang tenggelam. Begitu juga dengan suara burung hantu.

Tubuh, saya peluk erat-erat dan dagu saya menggeletar menahan kedinginan malam yang kian tua.

"Agaknya perkara yang sebutkan ini ada kaitan dengan sahabat awak yang mati tu?" Datuk ajukan pertanyaan kepada Haji Taslim.

Saya lihat Haji Taslim menegakkan badannya. Dia terus menggelengkan kepala. Tidak mahu menjawab pertanyaan Datuk.

"Kalau bukan dirinya, boleh jadi anak muridnya," Datuk terus memancing jawapan dari Haji Taslim.

Dia menarik nafas dalam-dalam. Melihat dari gerak geri air mukanya, Haji Taslim seperti bersetuju dengan apa yang Datuk tuturkan. Jerat Datuk mengena, fikir saya dalam hati.

"Setahu saya, semasa dia menuntut dulu, tak pernah dia bercerita yang dia menuntut ilmu yang semacam itu."

Tanpa saya duga Haji Taslim mahu membuka mulut.

Dia bangun lalu melangkah ke jendela. Daun jendela dibukanya luas-luas. Saya menjadi cemas, takut perkara buruk berulang lagi. Haji Taslim menatap kegelapan malam seketika.

Daun jendela dirapatkan kembali. Dengan tenang Haji Taslim melangkah ke arah saya dan duduk bersila di atas lantai.

"Agaknya dia memang menuntut, tapi tak beritahu awak. Kalau diberitahu awak, nanti awak melarang dia," kata Datuk.

"Boleh jadi cakap awak betul," balas Haji Taslim dengan tenang.

"Boleh jadi ada orang lain yang mengamalkan ilmu itu," tambahnya.

Kata-kata yang diluahkan oleh Haji Taslim membuat keraguan bersarang dalam dada saya. Dia masih melindungi dan mempertahankan arwah sahabatnya.

Saya menelan air liur dan membuat rumusan yang Haji Taslim perlu diawasi dengan cermat.

Mana tahu, dalam diam-diam dia akan menjadi pemusnah pada diri saya dan Datuk.

"Orang yang sudah tiada, usah dikaitkan dengan kejahatan di kulit dunia," tutur Haji Taslim lagi, memperkuatkan keraguan dalam hati saya.

"Saya tidak berniat buruk terhadap arwah, saya cuma meluahkan pendapat dan pandangan," Datuk bertindak membersihkan dirinya dengan sopan.

Semoga tidak ada tanggapan buruk haji Taslim terhadap dirinya.

"Saya faham, awak bercakap sekadar ingat-mengingati," Haji Taslim terus menepuk bahu kanan Datuk.

"Cakap awak tu memang ada manfaatnya. Kena fikir bersama, barangkali ada kebenarannya," Haji Taslim menggeliat dan akhirnya memicit ibu jari kaki kanannya.

"Pada hemat saya, setiap perkara buruk mesti ditentang, terutama yang menyesatkan iman," cetus Datuk dengan cara mendadak saja.

"Betul, memang betul," Haji Taslim menjegilkan matanya ke arah Datuk.

"Tapi kerja macam tu tak mudah, banyak cabarannya Haji," tingkah Datuk sambil meraba hujung dagunya.

Saya terdengar sesuatu di tingkap. Mata pun saya arahkan ke situ.

"Tak ada apa-apa, cuma angin saja, kamu cepat sangat takut," Haji Taslim menujukan kata-kata kepada saya.

Rupa-rupanya dia dapat membaca apa yang tersirat dalam dada saya.

"Apa yang awak katakan tadi, cuba ulang sekali lagi," Haji Taslim mengarahkan jari telunjuknya ke arah Datuk.

"Banyak cabarannya, bukan kerja mudah," ulang Datuk lagi.

"Ya, sebab itulah kita memerlukan kawan yang berilmu. Dua ilmu dari dua kawan, kita satukan untuk menentang kejahatan, saya memang memerlukan awak dalam hal ni," wajah Haji Taslim nampak riang sekali.

"Saya tak sehebat mana, Haji. Kalau Allah mengizinkan, jadilah ia. Kalau tidak, hampa melayang," Datuk tetap macam selalu, suka merendah diri.

"Sudahlah tu, hidup kalau terlalu merendah diri, tidak juga baik. Sekarang saya dah terangkan tujuan sebenar. Senanglah awak bercakap dengan orang rumah."

"Nampaknya begitulah Haji," sanggah Datuk.

Mereka berbalas ketawa dan ketawa mereka berhenti secara mengejut. Biji mata mereka tertumpu ke arah tingkap yang terbuka sendiri.

BESAR

Ada lengan sebesar batang kelapa terjulur di tingkap. Jumlah jari cuma empat sahaja. Ibu jarinya bengkok macam ibu kunyit. Semua jejari itu berbulu dan dilekati tanah warna kekuningan.

Di lengan itu penuh dengan bulu berwarna hitam, tidak ubah seperti lengan mawas (king kong), terdengar bunyi orang menarik dan melepaskan nafas dalam keadaan yang amat penat.

Rumah yang kami duduki terasa bergegar. Seluruh tubuh saya menggeletar.

"Syaitan apa tu Haji?"

"Sudah lama dia tak datang, kenapa malam ni dia datang," Haji Taslim seperti merungut.

Datuk merenung ke arah anak mata saya, dari renungannya, bagai ada sesuatu yang mahu disampaikan kepada saya.

"Makhluk peliharaan awak, Haji?"

"Rasanya iman saya belum tergugat lagi."

"Jadi, dia datang ni untuk siapa?" tingkah Datuk.

Haji Taslim mempamerkan kemarahan di wajah. Hatinya kurang senang dengan pertanyaan yang bertalu-talu.

"Saya tak mahu menjawab pertanyaan awak, cari sendiri jawapannya," nada suara Haji Taslim mula meninggi.

Dia genggam penumbuk. Matanya tertumpu ke arah lengan yang sedang bergerak ke sana ke mari atas bendul tingkap. Jejarinya sekejap terbuka sekejap tertutup.

"Peliharaan arwah, Haji?"

Haji Taslim menganggukkan kepala.

"Masa arwah ada, kerap dia datang," Haji Taslim menganggukkan kepala.

"Minta makanan," soal Datuk lagi.

Tiada jawapan dari Haji Taslim kecuali anggukan kepala.

Mungkin bosan dengan Haji Taslim yang main angguk-angguk kepala saja, Datuk terus berhenti bertanya. Matanya ditumpukan kepada lengan di bendul tingkap.

Saya ikut apa yang Datuk lakukan. Dari hujung jari jemari itu, darah keluar lalu menitik ke atas lantai.

Anehnya apabila saya merenung ke tempat darah itu menitik, tidak ada kesan darah. Entah ke mana darah itu menghilang. Mustahil meresap ke dalam papan lantai.

Kelopak mata Haji taslim tidak berkelip merenung ke arah tangan berbulu yang bergerak bebas di atas bendul tingkap. Bunyi hembusan nafas bertambah kuat dan hebat.

Saya menjadi resah. Tetapi rasa takut agak berkurangan kerana Datuk ada di sisi saya.

Lolongan anjing yang tadi jarang kedengaran, kini sudah bertalu-talu, begitu juga dengan suara burung hantu yang bersorak, deruan angin mula kedengaran.

"Masa arwah hidup dulu, dia beri makan darah binatang?" soal Datuk pada Haji Taslim. Jawapan yang diperoleh ialah anggukan.

"Darah ayam."

Haji Taslim mengangguk.

"Darah manusia."

Angguk juga yang diperolehi.

"Pernah beri darahnya sendiri yang dikeluarkan dari salah satu urat di bawah ketiak," sambung Datuk.

Macam tadi juga, tidak sepatah kata keluar dari mulut Haji Taslim. Dia terus main angguk kepala, macam belatuk patuk batang buruk.

Rumah bergegar lagi seperti digoncang sesuatu. Suara orang ketawa dan mengilai mulai kedengaran. Haji Taslim ubah tumpuan ke arah Datuk.

"Ambilkan bilah buluh yang saya selitkan di dinding belakang awak," itu arahan yang dikeluarkan pada Datuk.

Tanpa membuang masa Datuk bangun dan mencabut salah satu bilah buluh yang terselit di dinding. Datuk segera serahkan pada Haji Taslim.

"Rasanya, waktu subuh dah dekat," nada suara Haji Taslim kini bagai mengandungi harapan yang besar.

"Saya rasa pun begitu, dah dekat benar waktunya," balas Datuk penuh keyakinan.

Haji Taslim terus melurut bilah buluh kering dua tiga kali. Kedua bilah buluh itu memang sudah ditajamkan. Saya lihat Haji Taslim mengukur seluruh bilah dengan kuku jari kirinya.

"Nak buat apa?" mendadak Datuk menyoal.

Tiada jawapan dari Haji Taslim. Sesekali, saya bagaikan terlihat kemunculan wajah yang mengerikan di tingkap.

Wajah itu mengeluarkan cahaya kekuningan, kulitnya berkedut dengan rambut berwarna kemerah-merahan menutup wajahnya.

Dari celah-celah rambut itu terdapat sepasang mata yang memancar cahaya hijau. Bulat sebesar telur burung puyuh. Sorotan cahayanya cukup jauh, macam sorotan cahaya lampu picit.

BERSILA

Haji Taslim kali ini mengubah kedudukannya. Kali ini dia duduk bersila. Bilah buluh diletakkan di antara kedua tempurung lututnya.

Sepasang tangannya terus memeluk tubuh. Kelopak bibirnya mula bergerak.

"Kita mulakan sekarang," perlahan-lahan Haji Taslim memusingkan lehernya ke kanan, iaitu ke arah Datuk. Mata mereka bertembung.

"Maksud Haji?"

"Menghancurkan apa jua peninggalan arwah. Menjahanamkan semua sahabat-sahabatnya," nada suara yang mengutus kemarahan dari dalam sanubari Haji Taslim.

"Mahu bantuan dari saya, Haji."

"Niat memang begitu, tapi ikhlaskah awak menolong saya. Jangan disalahkan saya kalau ada hal-hal yang buruk datang kemudian," Haji Taslim bersuara tanpa melihat wajah Datuk.

Matanya terus tertumpu pada lengan di atas bendul. Saya mula terdengar bermacam-macam bunyi. Ada suara beruang, kucing dan tempikan gajah.

Dan saya yakin suara-suara aneh itu hanya datang kepada saya. Kalau Haji Taslim mendengarnya, pasti dia memberi komen. Begitu juga Datuk.

"Bersedia," cukup lantang suara Haji Taslim.

Pergerakan tubuhnya sungguh pantas. Tahu-tahu dia sudah berdiri dengan bilah buluh di tangan.

Bersedia untuk melunturkan buluh yang tajam kerah lengan berbulu yang tersidai di atas bendul tingkap.

"Apa mesti saya buat, Haji?"

"Melafazkan kalimah Allahu akbar. Biar bilah buluh itu melekat pada daging syaitan itu. Tetapi kalau terdengar suara azan Subuh masa buluh ini menikam lengan ganjil tu, tak payah ucap Allah Huakbar."

"Baiklah, Haji."

Haji Taslim menarik dan menahan nafas. Bila nafasnya dilepaskan bilah buluh pun dilunturkan ke arah lengan berbulu. Lunturan tepat pada sasarannya.

Bilah buluh lekat di situ, jejari empat saya lihat relai dari tangan. Semua melayang dan meluru ke arah Haji Taslim.

Saya terdengar suara orang mengerang kesakitan yang amat sangat. Rumah kembali bergegar.

Datuk saya lihat seperti orang kena pukau. Dia tidak dapat berkata sepatah pun.

Matanya, tidak bergerak melihat jari-jari bagaikan terbang menerkam Haji Taslim bersama cahaya kemilau macam cahaya kelip-kelip.

Haji Taslim terpaksa menggerakkan bilah buluh ke kiri dan ke kanan. Hanya itu sahaja yang dapat dilakukan mengelakkan diri dari diserang oleh jejari yang empat.

Dalam suasana yang kacau bilau itu, terdengar suara azan berkumandang di udara. Rumah yang bergegar terus berhenti.

Datuk yang terpukau terus tersedak. Suara binatang yang memekakkan telinga saya terus hilang.

Empat jejari yang mahu menujah muka Haji Taslim terus lesap entah ke mana. Keadaan kembali normal.

“Masih ada bahaya yang lebih besar lagi,” ucap Haji Taslim.

Dia terus mendekati. Gema azan sudah pun berakhir. Haji Taslim menarik tangan Datuk ke arah jendela.

“Tanah, darah dan kain putih,” kata saya dengan rasa terkejut yang amat sangat bila melihat kesan tanah kubur, darah dan kain putih yang terlekat pada bendul jendela.

Saya merenung wajah Haji Taslim, mohon penjelasan daripadanya.

“Kain putih yang melekat pada bendul tu, kain kafan,” jelas Haji Taslim. Darah saya tersirap.

“Tanah tu, agaknya tanah dari kubur,” celah Datuk.

“Memang tanah kubur,” jawab Haji Taslim.

“Darah tu, darah apa, Pak Haji,” tanya saya.

“Itu saya tak tahu. Boleh jadi darah ayam atau darah binatang lain,” Haji Taslim terus menggosok pangkal hidungnya beberapa kali.

“Sudahlah, bila hari cerah, kita periksa,” tiba-tiba sahaja Datuk memberikan pendapat.

Ternyata pendapatnya diterima oleh Haji Taslim. Kami segera ke perigi dan mandi.

Setelah itu kami menunaikan sembahyang Subuh dan imamnya ialah Haji Taslim.

Selesai sembahyang Subuh, kami terus berwirid panjang hingga matahari muncul di kaki langit.

SARAPAN

Dan pagi itu, setelah menemani Datuk bermandi embun, saya terus pulang ke rumah Haji Taslim.

“Datuk kamu ke mana, Tamar?”

Itu yang Haji Taslim ajukan, bila melihat wajah saya terjengul di pintu.

“Di belakang,” jawab saya.

“Sarapan dah siap,” sambung Haji Taslim lagi.

Saya anggukkan kepala. Lalu ke ruang dapur mencuci tangan. Kemudian saya duduk bersila menghadapi hidangan pagi.

Hati kecil saya mengagumi kecekapan Haji Taslim. Walaupun sudah tua. Tetapi masih mampu menyediakan sarapan dengan segera.

Dia buat air kopi panas, pisang goreng malah ada tiga pinggan nasi lemak. Semuanya dibuat sendiri tanpa bantuan saya dan Datuk.

“Berat sangat untuk makan pagi,” tegur Datuk yang muncul secara mendadak. Haji Taslim tersenyum.

"Awak nak berjalan jauh, perut mesti diisi dengan kejap, baru seronok berjalan,” sahut Haji Taslim.

“Memang sudah menjadi kebiasaan, berjalan atau tidak, makan pagi sekadar mengalas perut.”

“Kalau begitu, banyak sangat saya masak ni,” Haji Taslim tuang kopi di dalam cawan.

“Kira-kira begitulah, Haji.”

“Tak apa, boleh buat bekal awak berdua,” Haji Taslim sudah menemui jalan bagi mengatasi masalah tersebut. Datuk terus anggukkan kepala.

Ternyata sarapan pagi itu amat menyelerakan, satu pinggan nasi lemak habis masuk perut saya.

Bila saya mahu menyentuh pisang goreng, telapak tangan Datuk segera jatuh ke atas pergelangan tangan saya. Cepat-cepat saya toleh ke wajah Datuk.

“Kamu sudah cukup kenyang, jangan ikutkan nafsu. Makan sekadar untuk kenyang, jangan berlebih-lebihan.”

“Biarlah si Tamar tu merasa goreng pisang saya,” Haji Taslim minta laluan.

Hati saya riang kerana ada manusia yang mahu mempertahankan saya.

“Tak apa, dia boleh rasa goreng pisang yang awak bekalkan tu, dalam perjalanan nanti,” ternyata Datuk tetap mahu mempertahankan konsep makan sekadar untuk kenyang yang sudah menjadi darah daging dalam dirinya. Dan konsep itu mahu diserapkan ke dalam diri saya pula.

“Mahu mengajar supaya cucu awak patuh kepada awak?”

“Ya, kalau tak dibentuk dari sekarang, bila lagi?” jawab Datuk dan terus menghirup air kopi terakhir.

Dia basuh tangan dan minta bantuan Haji Taslim membungkus nasi lemak dengan daun pisang yang dibalut dengan upih.

Alasan Datuk, kenapa dia meminta Haji Taslim berbuat demikian ialah, supaya nasi lemak itu terus panas dan bau wanginya tidak mudah hilang.

Rupanya, dalam hal ini, pendapat Datuk dan Haji Taslim tidak bercanggah.

Selain dari perkara yang disebutkan tadi, ada khasiat lain yang tersembunyi.

Menurut Haji Taslim nasi yang dibalut dengan daun pisang atau upih, bila dimakan dapat mengurangkan lemak dalam perut serta mengeluarkan angin dan dapat menghilangkan lenguh-lenguh badan.

Sejauh mana kebenaran kata-kata Haji Taslim tidak dapat saya pasti. Dan Datuk pula tidak menafikan.

“Selamat jalan.”

Suara Haji Taslim parau. Dia terus berpeluk-pelukan dengan Datuk di kaki tangga. Saya yang nakal terus menuju ke arah jendela tempat lengan aneh tersadai malam tadi.

Saya periksa tanah di kawasan tingkap. Apa yang saya temui ialah kesan darah dan tulang temulang.

Saya segera berlari ke kaki tangga mendapatkan Haji Taslim dan Datuk. Kedua-duanya saya ajak datang ke kawasan bawah tingkap. Saya tunjukkan apa yang saya temui di situ.

“Memang begitu, setiap kali benda ganjil ni datang, dia mesti membawa tulang. Tulang-tulang mesti hancur jadi macam kapur bila terkena matahari,” Haji Taslim terus mencangkung. Matanya menatap tulang-tulang berserakan.

"Kalau tak silap saya, tulang-tulang ni, tulang binatang besar,” Datuk memberikan pendapat.

“Memang benar apa yang awak cakap tu,” pintas Haji Taslim, “dulu saya pernah terjumpa tulang kaki manusia,” tambah Haji Taslim.

Mata saya dan Datuk terbeliak mendengar penjelasan Haji Taslim. Saya jadi seram.

“Serbuk tulang ni, kalau terkena kaki atau mana-mana bahagian tubuh, boleh bawa penyakit,” Haji Taslim buka rahsia.

"Kalau boleh jadi gatal, bila digaru lama-lama akan keluar air dan seluruh badan luka-luka,” lanjut Haji Taslim.

“Macam mana awak tahu Haji?” tanya Datuk.

“Arwah yang beritahu, dia pernah mengenakan serbuk tulang itu pada kucing, bulu kucing terbakar dan kulitnya mengelupas. Tak sampai dua jam kucing tu mati. Ini sebenarnya racun, digunakan oleh mahaguru ilmu hitam untuk menewaskan musuhnya.” Haji Taslim berhenti bercakap. Dia terus bangun dan menatap wajah Datuk.

“Arwah mahu menggunakan serbuk tulang ni untuk menjahanamkan awak, tetapi, belum sempat saya menahannya, dia sendiri keberatan menggunakannya. Itulah kehebatan awak,” Haji Taslim menepuk bahu kanan Datuk dua tiga kali.

Kemudian dia mengajak Datuk menuju ke kaki tangga. Kerana bimbang saya akan menyentuh tulang-tulang yang ada di situ, saya disuruh Datuk berjalan dahulu. Cakap Datuk segera saya patuhi.

“Macam mana awak nak menghilangkan tulang yang jadi serbuk bila kena matahari,” Datuk terus merisik rahsia dari Haji Taslim.

“Arwah ada memberi saya cara dan petuanya.”

“Macam mana?”

“Kenapa, awak nak tahu ke? Saya ingat awak tak usahlah tau.”

“Begini Haji, tahu tu lebih baik daripada tak tahu,” tutur Datuk dengan tenang.

Haji Taslim berhenti melangkah dan mendongakkan muka ke langit melihat matahari pagi yang mula melepasi pucuk pokok kelapa dara.

"Bila sinar matahari ini sampai ke tanah di bawah tingkap. Semua tulang-tulang yang kita tengok tadi hancur jadi serbuk,” Haji Taslim kedutkan dahi.

Dia berhenti menatap matahari yang kian keras melemparkan cahayanya di setiap sudut kampung. Langkah yang terhenti diteruskan sehingga sampai ke kaki tangga.

“Petua tadi macam mana?” Datuk mendesak.

“Petua apa?” Haji Taslim terkejut, sepasang matanya merenung ke arah tepi sawah sambilkan kedutkan kening dan dahi. Dia seperti mengingati sesuatu.

“Oh! Ya,” Haji Taslim seperti bertempik.

"Saya terlupa, saya terlupa, saya terlupa,” ucapnya berkali-kali seperti menyesali dirinya.

Datuk turut tersenyum. Memang Datuk tidak menduga secepat itu, Haji Taslim terlupakan perkara yang diperkatakan.

Barangkali Pak Haji yang satu ini terlalu menumpukan selurah daya fikirnya pada perkara tulang di bawah rumahnya.

Barangkali, dia mencari jalan untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal terjadi, bila dia berada di rumah itu seorang diri. Fikir saya di dalam hati.

“Petua dia, begini,” Haji Taslim merapati Datuk.

Ditariknya tangan Datuk agar duduk di bangku yang berada tidak jauh di kaki tangga.

Sinar matahari mula menyentuh tulang bumbung rumah. Suara beburung pagi berkicau garang.

“Petuanya, mudah saja, curahkan minyak kelapa masak ke atas serbuk tulang,” kata Haji taslim.

“Itu saja, saya fikir ada perkara lain,” ujar Datuk sambil senyum.

Dan kali ini Haji Taslim arahkan sepasang matanya ke arah muka Datuk. Tiba-tiba dia anggukan kepala seraya berkata.

“Memang betul, bukan itu saja,”

Datuk menarik nafas panjang.

Dari wajahnya tergambar kepuasan dan keinginan amat sangat untuk mengetahui rahsia selanjutnya. Datuk tumpukan perhatian pada kelopak bibir Haji Taslim.

“Minyak kelapa tu, mestilah dari kelapa gading yang kita buat sendiri. Minyak kelapa itu diisikan dalam botol sesudah dibacakan Yasin selama tujuh malam Jumaat,” Haji Taslim terus membuka rahsia.

Datuk anggukkan kepala.

Tamat Siri Bercakap Dengan Jin 118/284

BACA: SBDJ Siri 117: Ilmu Telapak Pasir Merah
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon