Friday, November 01, 2019

Rahsia Geliga Landak


Batu landak (Geliga), juga disebut dengan sebutan geliga landak berasal dari endapan yang mengeras daripada landak, terbentuk dalam lambung haiwan ini dalam waktu yang cukup lama dan biasanya ditemui dalam ukuran yang kecil.

Rahsia Geliga Landak

Warna batu hempedu landak atau geliga landak ini ada yang berwarna hitam, cream dan coklat. Geliga landak ada yang berbentuk seperti batu sungai dan batu apung. Batu geliga landak ini berpori.

Batu geliga landak sering digunakan sebagai azimat dan juga dipercayai berkhasiat membantu penyembuhan beragam penyakit dalaman yang berbahaya seperti kanser.

Untuk perawatan kanser, batu geliga landak ditumbuk halus kemudian diracik sebelum diminum.

Di China, tabib menggunakan Geliga landak sebagai antiradang, antioksidan, antibodi dan detoksifikasi tubuh.

Dalam masyarakat Cina Malaysia, ia banyak digunakan sebagai rawatan alternatif kanser, demam berdarah, meningitis, herpes, jangkitan, pneumonia dan lain-lain.

Dipercayai Geliga Landak juga berkhasiat untuk menyembuhkan:
  • Leukemia atau kanser darah.
  • Kanser payudara.
  • Sakit hempedu.
  • Sakit ginjal.
  • Tumor otak.
  • Ganguan sistem saraf dan metabolisme.
  • Sakit Lever.
  • Flu tulang.
  • Diabetes.

Ia juga efektif untuk penyakit kulit, pengerasan pembuluh koroner dan untuk menghilangkan angin, pedih ulu hati, lambung, epilepsi, hepatitis dan pelbagai penyakit lain.

Saiz geliga yang sekecil ibu jari atau yang bersaiz besar sedikit, dapat dijual sehingga mencecah puluhan ribu ringgit kerana ia didakwa mempunyai khasiat perubatan yang tinggi.

Bagaimana Geliga Landak Terhasil?

Batu landak ialah sejenis herba cina tradisional yang sangat bernilai, sejenis bahan yang menyerupai batu dalam badan landak.

Sudah sekian lama batu landak ini digunakan dalam masyarakat memandangkan batu landak mampu menyembuhkan pesakit yang menghidapi penyakit yang tidak dapat diubati.

Batu landak ini merupakan bahan yang jarang ditemui dan memiliki nilai perubatan yang amat tinggi.

Selain geliga, bahagian isi, perut, hati, hempedu, duri dan lemak landak juga dipercayai boleh digunakan dalam penghasilan ubat-ubatan.

Boleh dikatakan seluruh badan landak bernilai tinggi. Kesemua bahagian landak mengandungi protein yang tinggi, kurang lemak, tiada pencemaran dan mengandungi banyak kalsium, iodin dan bahan mineral lain yang berkhasiat.

Landak ialah sejenis binatang menyusu atau mamalia yang berduri diseluruh badan dan tinggal di hutan.

Landak mempunyai kekuatan yang sangat tinggi dan selalunya cepat sembuh dari penyakit disebabkan tabiat pemakanannya.

Landak ialah herbivor yang sangat suka memakan bahagian batang dan akar tumbuh-tumbuhan yang pahit. Umum diketahui kebanyakan herba juga membawa rasa pahit.

Oleh itu, landak memiliki fungsi sistem imuniti yang mampu menyingkirkan kuman dan bakteria penyakit.

Landak akan mencari dan memakan sejenis herba apabila ia sakit atau terluka. Herba yang dimakan oleh landak akan dihadam dan bercampur dengan bahan anti kuman untuk menghasilkan sejenis bahan pelerai bagi meleraikan kuman yang terdapat dalam badan landak.

Oleh itu, landak dikatakan cepat sembuh dari penyakit yang dihidapi.

Geliga

Rahsia Geliga Landak
Jenis-jenis geliga landak.

Namun, terdapat juga sesetengah bahan pelerai singgah di dalam badan landak, lama-kelamaam bahan pelerai tersebut menghasilkan batu iaitu batu landak.

Kesihatan, kekuatan, organisasi gen dan habitat untuk memperolehi herba sebagai makanan akan mempengaruhi struktur batu landak.

Hal ini memberi sebab bagi menjelaskan perbezaan permukaan, kelicinan, saiz, kualiti dan warna setiap batu landak.

Semakin lama batu landak itu di dalam badan landak, saiznya semakin besar. Begitu juga dengan nilai perubatan dan kuailiti yang jauh lebih tinggi berbanding dengan batu landak yang kecil.

Namun, bukan setiap landak mempunyai batu di dalam badannya. Kalau ada pun hanya sebiji.

Oleh itu, nilai dan harga batu landak adalah sangat tinggi berbanding dengan ubat biasa. Setiap batu landak adalah berbeza dari segi visual.

Oleh itu, pengetahuan untuk menilai ketulenan batu landak amat diperlukan dan sangat mencabar.

Herba

Berdasarkan rekod dalam sejarah herba cina tradisional dan sesetengah orang asli, mereka telah lama menggunakan batu landak untuk tujuan perubatan.

Sejajar dengan perkembangan bidang perubatan, kajian penyelidikan juga telah membuktikan keberkesanan dan nilai batu landak dalam dunia perubatan.

Spesies Landak

Landak bukannya landak mini. Sesetengah masyarakat yang keliru terhadap kedua-dua haiwan ini mungkin akan beranggapan bahawa landak ialah landak mini.

Bahagian belakang dan sisi badan landak mini penuh dengan duri; manakala bahagian kepala, ekor dan perut pula penuh dengan bulu keras.

Mulutnya tajam dan panjang, ekor pula pendek. Kesemua kakinya mempunyai lima jari, bergerak menggunakan kaki depan.

Terdapat juga sesetengah landak mini yang mana kaki depannya hanya mempunyai empat jari.

Gigi landak mini biasanya merangkumi 36-44 batang gigi. Kesemua giginya tajam untuk melicinkan proses pemakanan serangga.

Kesemua duri di seluruh badan landak mini akan berdiri umpama bola berduri apabila terkejut.

Kepala dan keempat-empat kakinya juga tidak dapat dilihat apabila landak mini terkejut.

Landak mini merupakan Erinaceidae dalam mamalia. Landak mini biasa yang dijumpa ialah Landak mini Eropah.

Landak mini Eropah ini bertaburan luas di bahagian Eropah, bahagian Utara Asia, di bahagian Utara China dan Sungai Yangtze.

Landak mini Eropah mengalami hibernasi semasa musim sejuk dan digelar juga sebagai " badger pencuri tembikai" di kalangan masyarakat Sunan.

Landak ialah sejenis tikus yang mempunyai duri. Duri berperanan untuk melindungi dirinya daripada serangan musuh.

Landak terdapat dalam warna coklat, kelabu, dan putih. Landak yang berlainan jenis mempunyai duri yang berlainan bentuk.

Kesemua landak mempunyai bulu keras di mana permukaanya mempunyai selapis keratin dan memasuki bahagian otot.

Landak di China mempunyai duri dalam sekelompok manakala landak di Amerika pula mempunyai luaran yang terhasil daripada campuran bulu keras dan duri.

Duri landak sangat tajam dan senang gugur. Duri ini akan menyerang mush landak.

Duri landak boleh tergantung pada kulit dan susah diasingkan. Nama bahasa Inggeris Landak ialah Porcupine.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

3 comments

  1. Saya mempunyai sebiji batu payau (rusa) yang di perolehi di hutan kalimantan. Dan sy juga pengumpul batu landak yg juga di perolehi di hutan kalimantan. Kepada yg berminat untuk mendapatkan nya, sy tinggal kan contact number sy 0109655527 (khairul) bagi memudah kan segala urusan.

    ReplyDelete
  2. Saya mempunyai geliga landak...tapi agak lembut...adakah khasiat nya sama saja...

    ReplyDelete
  3. Saya ada batu landak ori berminat wssp
    01116076009

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon