Tuesday, October 08, 2019

Menternak Landak Mampu Jana Pendapatan Lumayan


Penternakan landak mampu menjana pulangan lumayan, tetapi ia membabitkan modal besar dan kesabaran tinggi kerana memerlukan masa sebelum memberikan hasil, namun berbaloi kerana ia mempunyai nilai harga yang tinggi di pasaran sehingga boleh mencecah RM150 sekilogram.

Landak Raya

Ukuran seekor Landak Raya dewasa yang diambil dari kepala hingga ekor ialah 51.5- 85 cm dan beratnya diantara 4-10 kg.

Berat badan Landak Raya yang telah dibersihkan ialah diantara 7-9 kg pada umur 8- 9 bulan dan spesies ini boleh hidup di dalam kurungan selama 27 tahun.

Selain perlu mendapatkan lesen menternak, membeli dan menjual daripada Jabatan Perlindungan dan Hidupan Taman Negara (PERHILITAN), menternak landak sebenarnya sangat mudah.

Kita cuma perlu siapkan kandang yang bersesuaian bagi pasangan landak dan perlu diberi makanan berasaskan tumbuhan seperti buah atau sayur.

Ia tahan lasak dan tahan penyakit serta boleh membesar sehingga 20 kilogram, cuma perlu tunggu sehingga berusia lapan bulan.

Disebabkan ia haiwan eksotik yang payah dicari, dagingnya sentiasa mendapat perhatian dan permintaan tinggi.

Industri ini mampu memberi pulangan lumayan, malah landak mempunyai pasaran dan nilai komersial yang tinggi untuk pasaran tempatan serta luar negara.

Menurutnya, penternakan landak sesuatu yang baru, malah tidak ramai yang berani menceburinya disebabkan memerlukan modal yang besar.

Mudah Diternak

Tidak mudah dijangkiti penyakit selain mudah dijaga, haiwan eksotik ini tahan lasak kecuali jika ia luka kecil yang boleh mengundang kepada kematian serta tidak aktif.

Menternak landak jauh lebih mudah dan tidak terlalu membebankan, dan hanya perlu memberi tumpuan terhadap makanan selain menjaga kebersihan kurungan yang perlu dibersihkan setiap hari.

Makanan yang paling diminati landak ialah labu, ubi kentang, keledek selain kangkung dan perlu diberi makan tiga hingga empat kali.

Selain perlu mempunyai lesen menternak dan menjual haiwan eksotik ini, ia memerlukan kurungan yang diperbuat daripada simen sepenuhnya bagi memastikan landak tidak terlepas kerana gigi landak kuat dan mampu merosakkan jaring besi.

Seekor landak seberat 15 hingga 20 kilogram bersama induknya boleh dijual dengan harga RM3,500 hingga RM5,000 bergantung kepada harga pasaran semasa.

Landak Raya

Landak Raya atau dalam (bahasa Inggeris: Malayan Porcupine) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama saintifiknya adalah Hystrix brachyura.

Landak Raya adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Mamalia.

Sebagai mamalia, Landak Raya berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak dan mempunyai bulu di badan. Landak Raya akan menjaga anaknya sehingga mampu berdikari.

Di Malaysia, Landak Raya (Hystrix brachyura) merupakan haiwan yang tersenarai di bawah Jadual Dua: Hidupan Liar Yang Diperlindungi; Haiwan Perburuan di dalam Akta Perlindungan Hidupan Liar No.76/72.

Memburu, membunuh, menembak, mengurung atau memiliki spesies ini atau sebahagian daripadanya atau terofinya tanpa lesen adalah suatu kesalahan. Menjerat haiwan ini adalah tidak dibenarkan sama sekali.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon