Wednesday, August 14, 2019

10 Mitos Popular Apabila Menaiki Kapal Terbang


Seperti semua jenis pengangkutan, perjalanan udara juga mempunyai bahayanya, jadi tidak hairanlah sesetengah orang akan gementar setiap kali menaiki pesawat, tetapi jika anda seorang yang fobia untuk terbang, anda perlu tahu bahawa kebimbangan itu mungkin tidak masuk akal atau tidak seteruk yang anda fikirkan.

Mitos Kapal Terbang

Ahli terapi, Christopher Paul Jones telah menyenaraikan 10 mitos paling biasa mengenai perjalanan udara, bagi membuktikan kepada golongan ini bahawa mereka tidak perlu bimbang untuk menaiki pesawat.

Paul Jones, juga dikenali sebagai 'The Breakthrough Expert', pakar dalam membantu orang ramai mengatasi ketakutan dan kebimbangan terbesar mereka dan panduan ini mungkin dapat membantu anda.

Mitos 1: Terbang itu bahaya

Munasabah untuk berfikir terbang di udara pada kelajuan 500 batu sejam, 36,000 kaki dari darat berbahaya, tetapi hakikatnya, perjalanan udara sebenarnya jauh lebih selamat berbanding mod pengangkutan darat.

Menurut Paul, kemungkinan untuk anda meninggal dunia dalam kemalangan pesawat adalah satu dalam 11 juta.

Mitos 2: Ia boleh berlaku kepada seseorang

Realitinya, bernasib malang kerana nahas kapal terbang masih ada dan seseorang pasti akan terjejas dengannya, tetapi jika anda adalah salah seseorang itu, ia dianggap sangat tidak bernasib baik.

Paul berkata, jika anda menggunakan logik untuk menjelaskan tentang takut mati dalam kemalangan pesawat, maka secara logiknya anda perlu 220 kali lebih prihatin tentang kematian kemalangan kereta.

Malah, tidur adalah lebih bahaya kerana kemungkinan untuk anda mati di atas katil semasa tidur adalah lima kali berbanding ketika berada di udara.

Mitos 3: Kalau terhempas, semuanya berakhir

Anda mempunyai 95.7 peratus peluang berkemungkinan terselamat dari nahas pesawat kerana kemahiran juruterbang yang mampu mendaratkan pesawat dengan ketepatan dan keselamatan luar biasa.

Mitos 4: Kemalangan, syarikat penerbangan tak terjejas

Sebuah pesawat jumbo menanggung kos penerbangan komersial sekitar £100 juta, jadi jika kapal terbang terhempas, begitu jugalah keuntungan mereka menjunam.

Belum lagi dikira berjuta-juta ringgit pampasan yang perlu diketepikan untuk mangsa dan keluarga mangsa.

Oleh itu, tidak masuk akal untuk berfikir bahawa syarikat tidak akan mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan salah satu pesawat mereka terhempas.

Mitos 5: Gelora udara bahaya

Juruterbang yang paling berpengalaman pun tidak mampu mengalahkan gelora udara yang kuat, tetapi ia sebenarnya tidak menimbulkan kemungkinan kemalangan.

Pesawat bergoyang hanyalah disebabkan ia melanggar 'poket udara' dan juruterbang anda sepenuhnya bersedia untuk itu.

Menurut Patrick Smith dari 'Ask The Pilot', jumlah kemalangan pesawat yang disebabkan oleh pergolakan boleh dihitung dengan jari sebelah tangan.

Mitos 6: Kegagalan enjin, pesawat terhempas

Enjin rosak semasa penerbangan adalah salah satu mimpi buruk, tetapi sebuah pesawat sebenarnya hanyalah sebuah luncur besar, yang bermaksud ia boleh diterbangkan dengan mudah dan mampu mendarat tanpa enjin.

Walaupun mustahil juruterbang anda untuk mendaratkan pesawat tanpa enjin, tetapi pendaratan tanpa satu enjin adalah tugas yang jauh lebih mudah.

Mitos 7: Kilat buat pesawat terhempas

Pesawat terhempas disebabkan kilat adalah fantasi Hollywood yang lebih besar berbanding realiti.

Paul mendakwa tiada pesawat moden pernah terhempas disebabkan kilat, kerana pesawat semasa direka untuk menahan kilat.

Mitos 8: Sayap pesawat mungkin jatuh

Kemungkinan sayap pesawat terjatuh semasa penerbangannya hampir sama dengan sifar kerana semua sayap telah diuji sebelum pesawat dibenarkan untuk berlepas, jadi jika akan jatuh, ia akan berlaku di darat.

Boeing mempunyai 'ujian pergerakan sayap' di mana sayap Boeing 787 dinaikkan ke atas pada ketinggian 25 kaki, membuktikan bahawa ia boleh berdepan sehingga 150 peratus pergerakan semasa peristiwa paling melampau.

Mitos 9: Bimbang buat saya terkawal dan bersiap sedia

Pakar 'Breakthrough' menyatakan bahawa adalah tidak rasional untuk cuba mengawal setiap elemen dalam hidup anda dan berbuat demikian boleh membawa kepada tahap tekanan yang tinggi.

Satu dalam setiap tiga orang mempunyai serangan jantung kerana tekanan dan kebimbangan, jadi anda sebenarnya jauh lebih cenderung untuk mati kerana bimbang tentang kemalangan pesawat.

Mitos 10: Berita tunjuk nahas pesawat banyak berlaku

Mitos ini mungkin yang paling mudah untuk disangkal kerana kita melihat kemalangan pesawat dalam berita disebabkan ia sangat jarang berlaku.

Jika kemalangan perjalanan udara begitu biasa, agensi berita tidak akan mempedulikannya lagi.

Paul mencatatkan bahawa, terdapat kira-kira 100,000 penerbangan setiap hari di seluruh dunia dan walaupun dengan bilangan yang tinggi, kita tidak akan mendengar kemalangan komersial walaupun satu, setiap hari.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon