Monday, July 29, 2019

5 Tips Kelangsungan Hidup Yang Sebenarnya Berbahaya Kepada Nyawa Manusia


Kita seringkali mendengar atau menonton rancangan di televisyen mengenai cara-cara untuk meneruskan kelangsungan hidup sekiranya berada di dalam situasi yang tidak menyenangkan, seperti sesat di dalam hutan, sesat di padang pasir dan ketika kemalangan berlaku.

Tips Ikhtiar Hidup
Gambar hiasan.

Namun, adakalanya tips yang diberikan itu kadangkala merapu dan boleh membahayakan nyawa.

Mari kita lihat beberapa mitos tips kelangsungan hidup serta penjelasan mengapa kaedah ini dianggap merepek.

1. MINUM AIR KENCING

Jika anda pernah menonton rancangan ‘lakonan’ Bear Grylls seperti Man VS Wild, terdapat satu episod dimana akibat kekurangan air, dia mula meminum air kencingnya sendiri yang tersimpan di dalam kulit ular.

Jika kita fikirkan, tips tersebut boleh diikuti memandangkan air kencing juga dikira air yang boleh diminum bagi mengelakkan dehidrasi yang teruk.

Sebenarnya tidak!

Badan kita akan memproses air kencing yang mengandungi kandungan garam natrium yang tinggi dikala badan kita mulai mengalami dehidrasi.

Apabila kita minum air yang mempunyai kepekatan garam yang tinggi ini, kesannya ibarat meminum air laut masin, yang mana hanya akan meningkatkan lagi garam natrium di dalam badan dan menjadikan darah menjadi terlalu pekat sehinggakan darah ini mula menarik kandungan air di dalam sel-sel kita.

Sekiranya sel-sel otak kita mula ditarik airnya, pengecutan otak akan berlaku dan daripada situ, pelbagai masalah akan mulai timbul seperti sawan, tidak sedarkan diri dan yang paling teruk, kematian!

Jadi, tips ini hanyalah mitos dan berdasarkan buku tips kelangsungan hidup bagi tentera Amerika Syarikat (Survival Handbook of United States Army), mereka juga menyatakan perkara yang sama iaitu elakkan daripada meminum air kencing ketika dehidrasi.

2. PEMBEDAHAN CRICOTHYROIDOTOMY

Walaupun perkataan cricothyroidotomy ini panjang dan sukar disebut, penjelasannya mudah sebenarnya.

Pernahkah anda menonton filem di mana apabila seseorang tercekik, dengan pantas hero di dalam cerita tersebut mengambil pen dan menikam bahagian leher orang tersebut, membenarkan dia bernafas semula atau seperti yang disiarkan di dalam filem SAW, di mana polis tersebut menikam dirinya sendiri akibat kepalanya sudah ditenggelami air kesan daripada perangkap yang dibuat.

Jadi, sebenarnya prosedur ini amat jarang dilakukan walaupun di hospital di mana kelengkapan dan staf terlatih cukup untuk mereka melakukannya.

Hal ini kerana peratus kejayaan pembedahan ini teramat rendah walaupun di tangan seseorang yang terlatih dan profesional.

Pada tahun 2016, seorang saintis daripada Jerman mengambil beberapa sukarelawan yang tiada latar belakang perubatan bagi membuat prosedur ini secara hands-on pada kadaver (iaitu mayat yang didermakan ke Universiti untuk tujuan penyelidikan), keputusannya, 9 daripada 10 antara mereka gagal melakukan perkara ini, menjadikan peratus kejayaan hanyalah 10 peratus sahaja.

Teknik yang betul adalah Hemlich maneuvre di mana dalam teknik ini, kita diajar pergerakan untuk meningkatkan tekanan di dalam rongga toraks dan abdomen secara mengejut.

Perbuatan ini boleh memaksa apa-apa makanan atau bahan asing yang tersumbat di saluran pernafasan seseorang.

Anda boleh membuat carian di Youtube di mana terdapat beberapa video menunjukkan teknik yang betul untuk orang dewasa dan kanak-kanak.

3. MENGHALANG GIGITAN LIDAH PESAKIT KANCING GIGI

Sewaktu seseorang itu sedang mengalami sawan, salah satu gejalanya adalah kancing gigi, iaitu otot-otot rahang tiba-tiba mengecut, menyebabkan rahang pesakit menutup rapat mulut dan mengancing gigi atas dan bawah.

Gejala ini ditakuti akan menyebabkan gigitan lidah secara tidak sengaja dan menutup tuang pernafasan seseorang itu.

Ada yang berpendapat supaya meletakkan sudu mahupun kapas bagi mengelakkan kecederaan ini berlaku.

Walaupun tidak dinafikan ada pesakit yang mempunyai kecederaan pada lidah saat mereka kancing gigi, kecederaan yang dialami kebanyakan masanya adalah minor sahaja.

Perbuatan meletakkan sudu contohnya, boleh menyebabkan kepatahan gigi saat gejala ini berlaku dan ada bahaya yang lain muncul apabila serpihan gigi yang patah boleh menutup saluran pernafasan pesakit.

Samalah seperti kapas juga dan bahaya yang lain kepada orang yang ingin menolong akibat digigit jari sehingga putus boleh berlaku.

Tahukah anda, manusia boleh menggigit jari mereka dengan mudah ibarat menggigit lobak merah sahaja.

Otot-otot rahang amatlah kuat dan mampu memutuskan apa sahaja yang diletakkan saat gejala kancing gigi ini hadir.

Perkara yang patut dibuat adalah meletakkan pesakit dalam posisi recovery, iaitu mengiring ke sebelah kanan sekiranya serangan ini berlaku.

Pastikan anda telahpun menghubungi talian kecemasan untuk mendapatkan pertolongan.

4. MINUM AIR DARIPADA POKOK KAKTUS

Mitos ini juga hadir beberapa tahun dahulu di mana saat kehausan akibat tersesat di padang pasir, mereka mula memotong pokok kaktus dalam usaha untuk mendapatkan cecair daripadanya.

Teknik ini sebenarnya amat berbahaya kepada manusia.

Akibat ketandusan air di padang pasir, pokok-pokok kaktus akan mengeluarkan bahan kimia untuk mengelakkan air yang terkandung di dalam pokok itu dicuri.

Bahan kimia ini teramat bahaya kerana boleh menyebabkan gejala muntah dan cirit birit, yang mana bakal menerukkan lagi dehidrasis seseorang itu, sehingga membawa maut.

Walaupun ada beberapa spesies pokok kaktus yang tidak berbahaya dan tidak mengeluarkan bahan kimia tersebut, lebih baik jika kita elakkan terus daripada mengambil peluang ketika masalah dehidrasi ini mendatang.

5. MENGELUARKAN OBJEK DARIPADA BADAN

Tidak kira sama ada ditembak, ditikam atau tercucuk dengan objek-objek tajam, objektif utama untuk menolong mangsa tersebut adalah dengan menstabilkan objek terbabit, bukan menariknya keluar.

Hal ini adalah kerana kadangkala, objek tajam tersebutlah yang berjaya menghentikan pendarahan daripada menjadi lebih teruk.

Sama juga dengan kecederaan akibat ditembak, yang mana mengeluarkan peluru daripada badan mangsa bukanlah pertolongan cemas yang utama.

Kita perlu stabilkan objek berkenaan dan hantar mangsa ke hospital dan biar pakar bedah yang mengeluarkannya di atas meja bedah.

Anda mesti pernah menonton cerita john Wick 2 di mana babak pertarungan dengan Cassian yang berakhir dengan tikaman ke dadanya.

Dia memberi pilihan sama ada untuk menarik pisau tersebut keluar dan mati akibat pendarahan atau membiarkannya terbenam dan mendapatkan pertolongan orang lain.

Jadi, inilah 5 tips kelangsungan hidup yang menjadi mitos dan amat berbahaya jika anda lakukan.

Semoga bacaan hari ini dapat menambah ilmu anda untuk hari-hari mendatang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon