Selasa, Jun 11, 2019

Durian Kanyao Buah Paling Mahal Di Dunia Berharga RM199,289


Loading...

Durian Kanyao dikatakan durian paling mahal di dunia, mencatatkan rekod baharu dengan harga jualan 800,000 baht (RM106,118) dalam festival buah yang menarik perhatian puluhan pencinta buah yang kaya-raya dan durian-durian yang didatangkan dari ladang berdekatan.

Durian paling mahal di dumia

Seorang ahli perniagaan yang kaya sanggup membayar 1.5 juta baht (RM199,289) untuk membeli sebiji durian jenis Kanyao pada sesi lelongan di festival Raja Buah 2019 di Nonthaburi, Thailand.

Lelongan untuk buah durian tersebut bermula pada harga 20,000 baht dengan sembilan buah dipilih kerana saiz dan bentuk yang sempurna serta ranum.

Selain Kanyao, antara durian lain adalah jenis Monthing dan Kop Med Tao, yang terjual lebih 300,000 baht (RM39,794) setiap satu.

Peladang, Maliwan Han Chai Thai yang mencatatkan jualan durian pecah rekod itu tidak menjangka harga durian tersebut mencecah lebih 1 juta baht.

"Saya tahu ia adalah durian yang sangat istimewa tetapi saya kagum berapa tinggi harga yang dijual. Saya menjangkakan 1 juta baht, jadi kalau terjual lebih tinggi adalah sangat baik.

"Saya berharap pembida dengan harga tertinggi menikmati durian tersebut. Variasi ini adalah yang paling enak di dunia dan kita akan mengembangkannya," katanya.

Lelongan itu mengumpul hasil jualan 4.5 juta baht (RM596,624), yang akan diberikan kepada ladang dan disumbangkan kepada badan amal tempatan untuk membeli kelengkapan perubatan hospital.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon