Thursday, February 22, 2018

Mengenali Durian Musang King


Durian Musang King. Jika negara Eropah dan negara hemisfera bawah dan atas memiliki musim tertentu, bermula Mei dan berakhir ogos saban tahun adalah musim durian bagi penduduk Malaysia.

Mengenali Durian Musang King

Musim durian merupakan 'raja musim' bagi musim buah dan meskipun dikelaskan dengan sifat baunya yang kurang enak bagi 'hidung mat saleh' namun lidah tidak dapat menipu keenakkan rasanya.

Pelbagai jenis durian yang diberikan oleh Allah kepada bumi Malaysia dan serantau, Musang King, kunyit, udang merah dan kampung selain dari jenis klon dan kacukan antara nama-nama durian yang dikenali ramai.

Musang King (mao san wang JK1165) mampu mencecah ratusan ringgit sebiji.

Contohnya, tempat pengumpulan durian Sungai Ruan, Raub Pahang masih dapat membelinya dengan harga RM40/kg namun jika sampai di lembah klang mungkin dalam RM60-65/kg.

Musang King (Raja Kunyit) merupakan durian 'level' eksport negara ke negara-negara yang inginkan raja buah yang pernah menjadi 'item' di dalam rancangan fear factor Amerika ini.

Musang King dikategorikan kepada tiga kategori, Gred A, Gred B dan Gred C dan pengredan ini penting untuk menilai setiap pengeluaran buah untuk eksport ataupun jualan tempatan.

Gred durian umpama nilai ringgit yang perlu dikeluarkan untuk menikmatinya, pihak FAMA, MARDI atau pengusaha dusun semestinya arif akan pengredan ini maka kita juga sepatutnya mengenali sifat yang ada bagi setiap gred supaya tidak ditipu penjual.

GRED MUSANG KING

Musang King GRED A

Ciri-Ciri: Saiz besar
  • Bentuk yang seimbang (simetri), tiada bengkang bengkoknya sebagai petanda semua pangsa terdapat buah.
  • Tiada tanda kerosakan oleh serangga ataupun kerosakan 'perlanggaran' atau hentakkan. Koyak atau pecah.
  • Harga 'standardize' tidak official antara RM25-RM65 per kg atau lebih tinggi.

Musang King GRED B

Ciri-Ciri: Saiz sederhana besar
  • Bilangan isi dan pangsa tidak 100% selari, setengah pangsa ada isi, setengah mungkin tiada.

Musang King GRED C

Ciri-Ciri: Saiz Kecil
  • Bentuk yang tidak sama, tidak simetri.
  • Bilangan isi bilangan sedikit, pangsa ditinggalkan kosong tanpa isi.

Meskipun besar dan sepatutnya dikelaskan dalam kategori Gred A jika berulat atau berserangga, Musang King tersebut akan digredkan sebagai Gred C.

Walaupun gred ini atas penilaian FAMA namun, pihak FAMA tidak menetapkan harga siling bagi harga durian Musang King.

Oleh itu, untuk beberapa biji Musang King gred A tidak mustahil perlu membelanjakan hampir RM1,000.

Selain dari mengenali bentuk Musang King (salah satu dari 200 jenis durian di dunia) yang berduri piramid, 'bontot'nya berbentuk bintang lima garisan pada pangkal buah hanya terdapat pada musang king, tangkal bewarna coklat agar kebarangkalian untuk ditipu penjual dengan durian klon lain kategori.

Gred A, B atau C perlu diketahui supaya anda tidak mudah untuk memberikan not duit kepada penjual meskipun ia sememangnya durian jenis Musang King.

SEJARAH D197, MUSANG KING ATAU RAJA KUNYIT

Durian Musang King atau nama asalnya Raja Kunyit berasal dari Kelantan, Malaysia. Pohon induk asalnya tumbuh di Pulau Raya, sebuah pulau ditengah tengah Sungai Kelantan berdekatan dengan Pekan Tanah Merah.

Mengikut Chung Ting Bun dari Pulau Raya, pohon durian Raja Kunyit ditanam oleh moyangnya sekitar tahun 1800. Moyang Chung Ting Bun ialah Chung Chun Seng yang berhijrah dari Selatan Cina ke Pulau Raya pada tahun 1790.

Pohon induk Raja Kunyit hidup di Pulau Raya sehingga mati dipanah petir pada tahun 1974.

Sebelum mati dipanah petir seorang peladang, Wee Chong Beng, sempat mengambil dan membiak mata tunas Raja Kunyit.

Wee Chong Beng mula menanam Raja Kunyit seluas 2 hektar pada tahun 1970.

Pada mulanya, selepas mengeluarkan hasil, Raja Kunyit hanya di pasarkan oleh Wee Chong Beng disekitar Tanah Merah dan Kota Bharu, Kelantan.

Kebanyakan pembeli durian Raja Kunyit ialah kaum cina kerana rasanya yang begitu pahit.

Pada tahun 80an durian Raja Kunyit mula ditanam oleh pekebun durian diPahang dan Gua Musang.

Sementara itu Wee Chong Beng telah berusaha untuk mendaftarkan Raja Kunyit dengan Jabatan Pertanian Malaysia dan hanya selepas hampir 20 tahun, baru durian Raja Kunyit dapat didaftarkan oleh Jabatan Pertanian Malaysia sebagai D197 pada tahun 1993.

Setelah kebun di Pahang dan Gua Musang mengeluarkan hasil, durian Raja Kunyit mula dipasarkan di Kuala Lumpur dan bandar bandar utama Malaysia.

Pekebun-pekebun dari Gua Musang telah menukar nama dan mempromosikan durian Raja Kunyit sebagai "Musang King".

Dengan nama baru ini dan dengan peningkatan hasil dan kualiti buah, akhirnya durian Musang King atau Raja Kunyit menjadi begitu popular di rantau ini termasuk Singapura, Hong Kong, Brunei, China dan Indonesia.

DURIAN MUSANG KING PALING MAHAL

Permintaan tinggi terhadap durian Musang King (D197) menyebabkan harga raja buah ini melonjak sehingga mencecah RM800 sekilogram di luar negara.

Ia berikutan buah berkenaan mendapat sambutan baik terutama dari China, Singapura, Hong Kong dan Australia sekali gus memberi impak kepada harga di pasaran tempatan yang mencecah antara RM60 sehingga RM100 sekilogram.

PENGELUAR MUSANG KING TERBESAR

Walaupun Tanah Merah, Kelantan adalah asal usul D197 Musang king, Raub dan Bentong di Pahang merupakan pengeluar durian Musang King terbesar di Malaysia dengan keluasan dusun durian mencecah 10,000 hektar.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Durian Gondol, Spesis Buah Tanpa Duri

sumber: belangtarung | facebook | hmetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon