Saturday, June 15, 2019

'Saya Bukan Melayu Tapi Lahir Dan Besar di Malaysia', Amelia Henderson Bidas Pengkritik Rasis


Kegembiraan pelakon Amelia Henderson setelah memenangi anugerah Star Model 2019 di majlis Anugerah Festival Model Asia ke-14 (AMFA) 2019 sedikit tercalar oleh komen rasis netizen yang mempersoalkan kelayakannya memenangi kategori itu.

Amelia Henderson Lahir di malaysia

Individu yang menggunakan akaun Instagram yang ditetapkan kepada persendirian mendakwa wanita berdarah kacukan itu tidak layak merangkul anugerah berkenaan kerana bukan daripada keturunan Melayu.

Enggan berdiam diri, Amelia atau nama sebenarnya Amelia Thripura Henderson, 24, membalas komen rasis netizen yang mempersoalkan anugerah yang diterima.

"Saya sedih melihat komen yang datang daripada rakyat Malaysia sendiri. Sudah 2019, untuk menjadi sebuah negara yang kuat, kita perlu faham bahawa kita mempunyai pelbagai etnik.

"Ya, saya bukan Melayu tapi saya dilahirkan di Klang, Selangor, Malaysia. Ibu saya orang Malaysia dan bapa saya orang luar tapi saya dibesarkan di negara saya.

"Saya belajar di negara ini, saya bekerja di negara saya. Malaysia adalah negara saya sama seperti anda," kata Amelia.

Amelia yang berusia 24 tahun menerima Anugerah Star Model 2019 dalam kategori Malaysia pada hari ketiga acara tersebut.

Majlis penyampaian anugerah itu diadakan di Dewan Olimpik di Seoul, Korea Selatan dan dihadiri ramai selebriti Korea.

Amelia Henderson Rasis

Dalam pada itu, segelintir netizen turut 'menyerang' individu tersebut dan mempertahankan pelakon drama Cinta Non Grata berkenaan.

Selain itu, Amelia turut meluahkan perasaan bangga apabila dapat mewakili Malaysia dan berjaya dengan hasil usahanya sendiri.

"Tiada apa yang membuatkan saya lebih bangga apabila dapat mewakili negara saya. Saya bukan boneka yang dibayar untuk menyampaikan mesej.

"Saya berupaya melakukan sendiri. Saya juga rakyat Malaysia seperti anda," ujar Amelia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon