Ahad, Mei 12, 2019

Kenapa Ikan Tuna Sirip Biru Sangat Mahal?


Loading...

Ikan bluefin tuna atau tuna sirip biru adalah sebahagian daripada keluarga ikan mackerel yang diburu secara melampau kerana harganya yang sangat mahal dan mendapat permintaan tinggi dipasaran, terutamanya di negara Jepun.

Ikan Tuna Sirip Biru
Antara Ikan Tuna Sirip Biru termahal di dunia.

Ikan tuna sirip biru telah ditangkap secara meluas menyebabkan tangkapan berlebihan yang menjejaskan populasinya dan kini diancam kepupusan.

Tapi, apa sebenarnya kelebihan ikan tuna sirip biru?

1. Spesies Tuna Terbesar

Anda boleh membayangkan sendiri betapa besarnya spesies dewasa ikan tuna sirip biru yang biasanya mampu mencapai 3-4 meter panjang dan tersenarai sebagai salah satu `ikan bertulang’ (bony fish) terbesar dari semua spesies tuna. Berat purata ikan tuna sirip biru dewasa sekitar 130 hingga 679 kg.

Walau bagaimanapun, melebihi julat berat badan diatas kini amat jarang ditemui.

2. Kelajuan

Ikan tuna sirip biru biasanya berenang pada kelajuan antara 7 hingga 15 km sejam, tetapi apabila mengejar mangsa atau untuk mengelakkan pemangsa, ikan tuna sirip biru boleh berenang sehingga 100 km sejam.

Ketika bertarung dengan pemancing, tuna sirip biru akan melakukan aktivit otot yang sangat tinggi sehingga mampu memasak dagingnya sendiri.

Pergerakan sirip ekornya amat pantas sehingga 30 kali sesaat!

3. Makan apa saja

Tuna sirip biru akan memburu hampir apa saja ikan yang lebih kecil, belut, krustasia dan sotong.

Ikan tuna sirip biru juga akan menapis makanan pada zooplankton dan organisme kecil lain termasuk memakan kelp (rumpai laut).

4. Penyamaran hebat

Ikan tuna sirip biru adalah salah satu ikan terbesar, terpantas dan paling hebat dari semua ikan di dunia.

Dengan badan berbentuk torpedo, ia dibina untuk kelajuan dan ketahanan.

Dengan warna badan biru metalik di atas dan berkilauan perak putih di bahagian bawah, membantu penyamaran Ikan tuna sirip biru dari atas dan bawah untuk menyerang mangsa.

5. Diancam kepupusan

Disebalik kehebatan ikan tuna sirip biru, malang sekali populasi ikan ini telah menjadi terlalu teruk akibat tangkapan melampau.

Atas sebab itu, komuniti Marine Conservation Society melahirkan kebimbangan dan menasihatkan agar pemburuan kesemua spesies tuna sirip biru untuk makanan dihentikan demi kelestariannya di lautan.

6. Jutaan telur

Ikan tuna sirip biru bertelur hanya sekali setahun dan tidak mencapai kematangan reproduktif sehinggalah berusia lapan hingga 12 tahun.

Ini menjadikan ikan tuna sirip biru lebih terdedah kepada penangkapan ikan berlebihan berbanding beberapa spesies tuna yang lebih kecil.

Ikan tuna sirip biru Atlantik betina boleh menghasilkan sehingga 10 juta telur setiap tahun, tetapi hanya sebahagian kecil mampu bertahan sehingga dewasa.

7. Spesies

Terdapat lapan spesies tuna dan empat daripadanya adalah sebahagian daripada famili tuna sirip biru (Atlantic bluefin atau northern bluefin, southern bluefin, Pasific bluefin dan longtail).

Empat spesies lain adalah albacore, bigeye, blackfin dan yellowfin tuna.

8. Aerodinamik

Ikan tuna sirip biru dibina seperti torpedo, bukan sahaja mempunyai bentuk hidrodinamik, sirip pektoral ikan ini boleh ditarik balik dan tidak seperti spesies lain, mata ikan tuna sirip biru ditala ke badan.

Ini bermakna badan Ikan tuna sirip biru mampu mengurangkan daya seretan apabila berenang di air.

9. Bernilai tinggi

Harganya tidak terkira! Pada Januari 2017 lalu, seekor ikan tuna sirip biru seberat hampir 200 kilogram telah menjadi rebutan berpuluh-puluh pengusaha restoran termasuk individu bergelar jutawan untuk membeli ikan tersebut dengan harga yang tinggi.

Namun, ikan tuna itu akhirnya menjadi milik seorang pengusaha restoran sushi terkemuka di Jepun apabila berjaya membida harga ikan tuna sirip biru itu dengan harga 74.2 juta Yen sekali gus menjadi ikan paling mahal di dunia.

10. Enam deria

Bluefin mempunyai banyak deria arah, dengan menggunakan pineal window mereka untuk mengikuti isyarat matahari dan langit.

Ikan tuna sirip biru memanfaatkan deria visual, pencium dan elektromagnetik untuk terus berenang atau memburu mangsanya.

Selain itu, Ikan tuna sirip biru adalah thermotactic (pergerakan organisma ke arah atau jauh dari sumber haba).

Diburu melampau-lampau, apa sebenarnya khasiat Ikan Tuna Sirip Biru?

Kaya Omega-3

Kandungan omega-3-nya membuatkan ikan tuna sirip biru mempunyai seribu satu manfaat bagi kesihatan tubuh.

Dilihat dari komposisi gizinya, ikan tuna sirip biru mempunyai nilai gizi yang sangat luar biasa.

Kadar protein pada ikan tuna sirip biru hampir dua kali ganda kadar protein berbanding telur yang selama ini dianggap sebagai sumber protein utama.

Kadar protein bagi setiap 100 gram ikan tuna sirip biru dan telur masing-masing 22g dan 13g.

Sebagai salah satu komoditi dari laut, ikan tuna sirip biru kaya lemak omega-3 dan kandungannya 28 kali lebih banyak berbanding ikan air tawar.

Omega-3 dapat menurunkan kadar kolesterol dalam salur darah dan menghalang terjadinya penyumbatan pembuluh darah.

Pengambilan ikan 30 gram sehari dapat menurunkan risiko kematian akibat penyakit jantung hingga 50 peratus.

Omega-3 juga mempunyai peranan penting untuk proses perkembangan sel-sel saraf, termasuk sel otak, sehingga dapat meningkatkan kecerdasan, terutama pada anak-anak yang sedang mengalami proses pembesaran.

Sumber mineral

Ikan tuna juga kaya pelbagai mineral penting yang diperlukan tubuh. Kandungan iodium dalam ikan tuna sirip biru lebih 28 kali kandungan iodium pada ikan air tawar.

Iodium sangat penting untuk mencegah penyakit dan meningkatkan kecerdasan anak.

Selain itu, ikan tuna sirip biru juga kaya selenium. 100 gram sehari sudah cukup untuk memenuhi 52.9 peratus keperluan tubuh setiap hari.

Selenium mempunyai peranan penting dalam tubuh, iaitu mengaktifkan enzim antioksidan glutathione peroxidase, yang dapat melindungi tubuh dari serangan radikal bebas penyebab pelbagai jenis kanser.

Dilihat dari perbandingan kalium dan natrium, ikan tuna sirip biru sangat baik untuk pesakit jantung dan menyihatkan pembuluh darah kerana mengandungi ratio kalium dan natrium 5 berbanding 1.

Perbandingan kalium dan natrium mencapai 6,4:1 pada tuna sirip biru; 11:1 pada tuna jenis skipjack; dan 12:1 pada tuna yellow fin.

Kalium bermanfaat untuk mengawal tekanan darah, terapi darah tinggi, serta membersihkan karbon dioksida di dalam darah.

Kalium sangat baik untuk otot dan masalah saraf serta membantu kelancaran oksigen ke dalam otak dan keseimbangan cairan tubuh.

Sumber Vitamin

Kandungan vitamin pada ikan tuna sirip biru, sangat tinggi, mencapai 2,183 IU. Pengambilan 100 gram ikan tuna sirip biru setiap hari sudah cukup untuk memenuhi 43.6 peratus keperluan vitamin A setiap hari.

Vitamin A sangat baik untuk memelihara sel, menguatkan antibodi tubuh, pertumbuhan badan dan penglihatan Ikan tuna sirip biru juga merupakan sumber yang baik untuk vitamin B6 dan folat.

World's Health Rating dari The George Mateljan Foundation menggolongkan kandungan vitamin B6 tuna ke dalam kategori sangat baik kerana mempunyai nutrien density yang tinggi, iaitu 6.7 (kategori terbaik adalah 3.4-6.7).

Vitamin B6 bersama folat mampu menurunkan tahap homosistein, yang sangat berbahaya bagi pembuluh arteri dan menjadi punca terjadinya penyakit jantung.

Walaupun ikan tuna mengandungi kolesterol, kadarnya cukup rendah dibandingkan dengan haiwan lain, sekitar 38-45mg bagi setiap 100 gram.

Mencegah Strok dan Obesiti

Kandungan gizi yang tinggi membuatkan ikan tuna sirip biru sangat efektif untuk menyembuhkan pelbagai penyakit, salah satunya strok.

Satu kajian yang pernah dilakukan selama 15 tahun menunjukkan bahawa pengambilan ikan tuna sirip biru 2-4 kali setiap minggu, dapat menurunkan sehingga 27 peratus risiko penyakit strok.

Pengambilan 5 kali atau lebih dalam seminggu dapat menurunkan risiko penyakit strok sehingga 52 peratus.

Manakala pengambilan ikan tuna sirip biru 13 kali sebulan dapat mengurangkan risiko tubuh dari ischemic strok, iaitu strok yang disebabkan oleh kurangnya aliran darah ke dalam otak.

Dari lapan kajian yang tercatat dalam, The George Mateljan Foundation (2006), pengambilan tuna 1-3 kali sebulan dapat mengurangkan risiko ischemic strok sebanyak 9 peratus.

Seterusnya, risiko menurun sebanyak 13 peratus jika pengambilan tuna sekali seminggu, 18 peratus 2-4 kali seminggu dan 31 peratus jika diambil 5 kali atau lebih setiap minggu.

Sebuah kajian yang diterbitkan pada 6th Congress of The International Society for the Study of Fatty Acids and Lipid pada Disember 2004, membuktikan bahawa ikan tuna sirip biru dapat mencegah obesiti dan sangat baik untuk pesakit diabetes melitus tahap 2.

Ia disebabkan kandungan EPA (eicosapentaenoic acid) yang tinggi pada ikan tuna dapat menstimulasi hormon leptin, iaitu hormon yang membantu mengawal pengambilan makanan.

Dengan itu, tubuh akan terhindar dari pengambilan makanan secara berlebihan, yang menjadi penyebab obesiti.

Mencegah kanser payudara

Ikan tuna juga baik untuk mencegah kanser payudara, disebabkan kandungan omega-3 pada tuna dapat menghalang enzim proinflammatory yang disebutcyclooxygenase 2 (COX 2), enzim yang menjadi punca terjadinya kanser payudara.

Omega-3 juga dapat mengaktifkan reseptor di membran sel yang disebut peroxisome proliferator-activated receptor (PPAR), yang mampu mengawal aktiviti sel penyebab kanser, selain dapat memperbaiki DNA tubuh.

Jadi, kini tahulah anda kenapa harga ikan tuna sirip biru sangat mahal.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

1 comments so far

Utang menumpuk tidak bisa di bayar, pasti ada solusinya
bergabunglah di Ubcpokerbest
pendaftaran bisa kunjungi link berikut ( https://bit.ly/2WDw9Q7 )

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon