Jumaat, Mei 17, 2019

Contohi Kebijaksanaan Rasyid Ketika Beramal Soleh


Loading...

Jom kita hayati tazkirah ini, best sangat. Firman Allah, ~Fastabiqul khairatt~ "Berlumba-lumbalah membuat kebaikan." Ingatlah bahawa untuk melakukan kebaikan bukanlah sukar, hanya dengan sedikit ilmu dan keikhlasan sudah memadai. Semoga kita mendapat manfaat dunia dan akhirat.

4-ibarat-muslim

Semua amalan Rasyid ini amatlah mudah dilakukan sehinggakan kita adakalanya tidak menyedari betapa senangnya membuat amal kebaikan.

2 ilmu

Saya ada RM 1, awak ada RM 1. Kalau kita tukar suka sama suka RM 1 itu, kita masih lagi ada RM 1 masing-masing.

Tapi, kalau saya ada 1 ilmu dan awak 1 ilmu, kemudian kita betukar-tukar ilmu itu, masing-masing akan ada 2 ilmu," kata Rasyid.

Rasyid memang bijak!

Baca 1 Ayat

Rasyid selalu baca Qur'an dan terjemahannya sekali. Kalau sibuk sangat pun, dia akan baca paling kurang 1 ayat, dan terjemahannya sampai faham. Kenapa? Sebab, belajar 1 ayat Ayat Qur'an lebih baik dari Solat Sunat 100 Rakaat. Masya-Allah pintarnya Rasyid ni!

(Rujukan HR Ibnu Majah No.215)

Solat Malam

Rasyid nak solat banyak-banyak sepanjang malam. Tapi dia tak mampu, sebab dia hobi tidur. Tapi Rasyid Solat Subuh berjemaah di Masjid setiap hari. Kenapa? Sebab dia tahu Solat Subuh berjemaah di Masjid, pahalanya seperti Solat Seluruh Malam. Rasyid memang bijaksana! (Rujukan HR Muslim)

Surah Al-Ikhlas

Rasyid nak baca Qur'an. Tapi dia penat kerja, dan baca Qur'an pun merangkak-rangkak. Tapi Rasyid banyak-banyak baca surah Al-Ikhlas (Qulhuwallahu Ahad), setiap hari 15x paling kurang (3x lepas habis setiap Solat Fardhu). Kenapa? Sebab dia tahu baca Surah Al Ikhlas 3x pahalanya sama seperti Khatam Quran 1x. Rasyid memang smart!

Zikir

Rasyid tengah memandu ke Bank, jem sungguh! Mulutnya kumat-kamit. Sampai Bank, org ramai sangat, sambil menunggu, mulutnya masih lagi kumat-kamit. Rasyid tengok orang lain semua diam sambil termenung. Seorang lelaki bertanya, tengah maki ke?

Rasyid kata, "Tidak, saya sedang beristighfar, zikir dan selawat, lebih baik daripada saya duduk termenung je. Pahalanya AMAT BERAT, tapi TAK PENAT pun."

Orang tu terbeliak, kerana sangkaan buruk sangkaannya meleset. Rasyid tersenyum kerana telah berjaya menyampaikan ilmu berguna kepadanya.

Membaiki Masjid

Rasyid membaiki pendingin hawa masjid kemudian dia tolak upah yang diberi dan berkata, mak saya berpesan supaya tidak ambil upah kerja untuk masjid. Setiap kali orang guna masjid untuk beribadah, kita dapat pahala.

Orang kagum dengan mak dia dan saya kagum dengan kebaikannya. Rasyid ni memang cerdiklah orangnya!

Hadir Masjid Sebelum Azan

Seseorang bertanya kepada Rasyid, mengapa pergi ke masjid sebelum azan?

Rasyid selamba jawab, "Azan untuk peringatan kepada orang-orang yang lalai. Dan saya berharap tidak tergolong dalam kalangan mereka! (Kita mohon dengan Allah akan kesejahteraan, keselamatan dunia akhirat). Orang itu naik insaf! Rasyid lebih pandai daripada orang tu!

Minum Air Di Masjid

Aku tanya Rasyid kenapa kamu sentiasa tamak minum air di masjid padahal air tu di rumah kamu pun ada?!

Rasyid jawab, "Supaya orang yang letak air di masjid diberi ganjaran. Aku terkedu. Rasyid bijakkan?

Berbuka Di Masjid

Rasyid berbuka di Masjid. Kenapa? Kedekut ke Rasyid? Tidak, dia nak bantu orang yang sponsor juadah untuk dapat 'Pahala PERCUMA' dan terus Solat Jemaah di Masjid dapat 27x darjat. Duit pun jimat. Rasyid is sooo brilliant!

Sedekah

Lepas berbuka di Masjid tu, Rasyid terus basuh tangan dan dalam koceknya dia keluarkan RM1. Dia masukkan dalam Peti Masjid.

"Alaaa, RM1 jeww!" Kata sorang budak.

Rasyid kata, "Takpe la dek, abang bukan kaya sangat, tapi kalau boleh istiqamah dan berterusan, setiap hari buat macam ni. Buatnya malam ni Malam Lailatulqadar, nilai RM1 tu sama macam RM21 juta! Budak tu terkejut dan tanya kenapa? Rasyid bawa keluar pen kilometriko dan kertas, kemudian tulis:

RM1 x 700 ganjaran sedekah x 1,000 bulan x 30 hari = RM21,000,000

Budak tu terus cium tangan Rasyid, sebab kagum Rasyid bukan saja pandai agama, malah pandai Math!

Rasyid tahu betapa besarnya pahala sedekah, kerana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yang sedikit saja lagi, supaya aku dapat bersedekah..." - (surah Al Munafiqun:10).

Bermakna orang yang sudah mati kalau dihidupkan balik untuk buat 1 amalan saja, dia akan pilih sedekah kerana sedekah pahala amalannya boleh membiak.

Niat Iktikaf

Rasyid nak rehat sekejap, sebab letih. Dia singgah di Masjid. Dan dia niat iktikaf sebaik sahaja masuk Masjid. Kenapa? Sebab dapat pahala iktikaf walaupun tidur. Rasyid is clever as always!

Hormat Ibu Bapa

Rasyid hormat ibu bapanya. Kalau ada apa-apa yang dia tak sehati dengan ibunya, dia akan berbincang secara baik.

Dia takkan meninggikan suara atau cakap "Aaahh" kat mak, kerana itu derhaka namanya.

Rasyid tahu derhaka kepada ibu bapa takkan bau syurga dan tidak akan dapat keberkatan Ramadhan!

Menutup Aib

Rasyid kata, "Bilamana sampai kepada kamu gosip tentang seseorang daripada mereka, maka biarlah gosip itu terhenti setakat kamu sahaja.

Dan kalau betul terjadi berita tu berhenti setakat kamu sahaja, bermakna kamu telah dapat pahala menutup aib orang.

Barangsiapa yang tutup aib mana-mana muslim, Allah akan tutup juga aib dia.

Alhamdulillah, Rasyid sungguh berilmu.

3 Doa

3 doa yang Rasyid akan ingat untuk dibaca semasa sujud:-
  • Ya Allah, aku mohon dengan-Mu pengakhiran yang baik.
  • Ya Allah, kurniakanlah kepadaku taubat nasuha sebelum aku mati.
  • Wahai Allah yang membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.

(Tanpa sebarang pengkhususan).

Rasyid selalu berdoa, ikutlah Rasyid!

Sebarkan kebaikan

Sehinggakan bila kamu berniat untuk sebarkan ucapan ini, meniatkan saja pun sudah dikira sebagai kebaikan. Moga dengannya Allah melepaskan kesusahan daripada kesusahan-kesusahan di dunia dan akhirat.

Jom ikut kehebatan Rasyid.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon