Friday, May 31, 2019

Bagaimana Madu Berfungsi Melawan Kuman?


Mengikut fakta, kuman boleh hidup dalam makanan berasid iaitu pada pH 4.6 ke atas, tetapi madu kelulut mempunyai pH di antara 2-3, suatu keadaan yang tidak sesuai untuk kuman ini hidup. Selain itu, madu kelulut mempunyai nilai antioksidan yang tinggi iaitu melebihi 85% (DPPH) berbanding madu biasa (60-70%) di mana secara tidak langsung ia mampu membunuh kuman berbahaya ini.

Cara Madu melawan kuman

Khasiat madu kelulut adalah 8 kali ganda lebih tinggi berbanding madu biasa dan kandungan berasid di dalamnya menyebabkan kuman yang mampu membahayakan kesihatan manusia tidak dapat hidup.

Adakah madu kelulut sesuai untuk kanak-kanak?

Mesti ramai yang tertanya-tanya samada sesuai atau tidak untuk kanak-kanak di bawah 1 tahun.

Penggunaan madu tidak disarankan untuk kanak-kanak yang berumur bawah 1 tahun kerana ia berkemungkinan mengandungi sejenis kuman berbahaya iaitu Clostridium botulinum yang boleh menyebabkan kematian kepada kanak-kanak ini kerana ia menghasilkan sejenis toksin yang berbahaya dan boleh menyebabkan kematian dikenali sebagai Botulinum toxin.

Pernah dengar botox tak? Yang ramai orang guna untuk suntik muka supaya tegang. Botox adalah singkatan untuk nama toksin ini.

Sangatlah rugi sekiranya khasiat yang terkandung di dalam madu kelulut tidak didedahkan pada usia muda kerana ia mampu meningkatkan sistem imuniti serta membantu perkembangan sistem penghadaman kanak-kanak.

Tetapi, pastikan madu kelulut yang anda minum 100% tulen kerana madu tiruan dikesan mengandungi bahan berbahaya Clostridium botulinum seperti yang direkodkan.

1 titik madu kelulut sehari sudah mencukupi untuk boost sistem imun dan penghadaman anak-anak. Daripada bagi makan ubat kimia. Lebih baik kita bagi makan madu kelulut.

Jika anak-anak selesema atau batuk juga boleh bagi setitis sehari. In sha Allah setitis tidak memudaratkan. Cukup untuk memberi rangsangan untuk kesihatan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon