Thursday, April 25, 2019

Merawat Gastrik Dengan Madu Terbukti Cara Penyembuhan Paling Ampuh


Dalam al-Quran, madu disebut secara spesifik sebagai makanan ahli syurga dan di dalamnya mengandungi penyembuh penyakit untuk manusia, juga digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional sebagai amalan sunnah dan rawatan alternatif untuk pelbagai penyakit, pemakanan dan kesihatan manusia.

Cara Minum Madu

Madu didefinisikan sebagai pemanis semula jadi yang dihasilkan lebah madu dari sari bunga atau nektar atau dari rembesan bahagian hidup tumbuhan, atau perkumuhan tumbuhan, dikumpulkan oleh lebah madu dan diubah, serta digabungkan dengan bahan spesifik dalam lebah madu sehingga matang.

Bagaimana Madu Terhasil?

Secara umum, madu boleh dikategorikan kepada dua jenis iaitu madu monoflora, dan madu poliflora.

Madu monoflora ialah madu yang dihasilkan dari nektar dari sejenis bunga saja. Contoh madu monoflora ialah madu akasia, madu sidr dan madu manuka yang lebah madu hanya mengambil nektar daripada pokok akasia, sidr dan manuka sahaja.

Madu poliflora atau dikenali sebagai madu multiflora ialah madu yang dihasilkan lebah madu yang mengambil nektar dari pelbagai jenis bunga. Jenis madu ini seperti madu tualang dan madu asli.

Sifat fizikal madu seperti warna, aroma, rasa, dan ketumpatan madu serta komposisi kimia sesuatu madu bergantung kepada jenis nektar bunga yang dihisap lebah madu, keadaan cuaca dan pemprosesan madu.

Namun, hampir semua madu mengandungi flavonoid, asid fenolik, asid askorbik, tokoferol, enzim serta pelbagai jenis vitamin dan mineral.

Komposisi utama madu ialah gula, iaitu antara 95 hingga 97 peratus berat kering madu. Gula utama dalam madu ialah daripada fruktosa dan glukosa.

Cara Minum Madu Yang Betul

Abu Sa'id al-Khudri meriwayatkan bahawa seorang lelaki datang menemui Rasulullah, beliau berkata, "Sesungguhnya saudaraku sakit perut," Rasulullah bersabda, "Minumkanlah madu kepadanya".

Lelaki itu pulang dan melakukan apa yang disarankan Rasulullah. Tidak lama kemudian, lelaki itu datang semula dan berkata, "wahai Rasulullah! Aku telah memberikan saudaraku minum madu, namun tidak berhasil melainkan bertambah parah."

Maka Rasulullah bersabda, "Apa yang dikatakan Allah itu benar, sedangkan perut saudaramu yang telah berdusta. Pergilah dan berikannya minum madu."

Lelaki itu pulang dan selepas memberikan saudaranya madu, saudaranya sembuh. (Kitab Shahih Tafsir Ibnu Katsir)

Jom tonton video dibawah, bagaimana sebenarnya meminum madu untuk merawat penyakit yang selama ini kita silap mengamalkannya.


Ingat, tidak mungkin Allah dan Rasul-Nya berbohong apabila menyatakan bahawa, madu adalah penawar penyakit.

Madu Sumber Probiotik

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), probiotik ialah mikro organisma hidup yang memberi kebaikan kepada kesihatan apabila diambil dalam kuantiti mencukupi.

Madu pula mengandungi antara empat hingga lima peratus fruktooligosakarida baik untuk pertumbuhan bakteria probiotik dalam usus manusia.

Probiotik adalah bakteria hidup yang memberi manfaat kepada kesihatan apabila dimakan dalam jumlah mencukupi.

Contoh makanan kaya dengan probiotik ialah madu, dadih (yogurt), minuman susu kultur, makanan diperam seperti budu, cencalok serta belacan yang membantu mencegah kanser usus.

Prebiotik pula ialah makanan bagi bakteria baik. Ia boleh didapati dalam makanan yang tinggi kandungan serat seperti pisang, bawang putih, bawang besar, bawang merah, asparagus dan bijirin penuh mil.

Antara fungsi probiotik ialah menghalang pembiakan bakteria yang tidak baik, membantu sistem penghadaman dan penyerapan nutrien dan pada masa sama menghasilkan vitamin, seperti vitamin B-12 dan seterusnya membantu menyihatkan usus dan menyembuhkan penyakit gastrik.

Kandungan asid amino dalam madu, iaitu antara 0.05 hingga 1.0 peratus dengan asid amino proline ialah asid amino utama dalam madu.

Asid amino proline dipercayai sangat penting untuk pembinaan kolagen dan tisu kartilaj untuk menjadikan otot dan sendi tulang bertambah anjal dan tangkas.

Justeru, dalam perubatan tradisional madu digunakan sebagai badan penyembuh luka pada tubuh manusia dan mempunyai sifat melawan keradangan.

Kita terlalu sibuk mencari minuman kultur untuk mendapatkan sumber probiotik bagi memperbaiki usus, tetapi mengabaikan sumber probiotik yang ada dalam Madu Asli yang boleh diamalkan semua orang.

Zat Dalam Madu

Vitamin yang terkandung dalam madu termasuk vitamin B, vitamin A dan vitamin C, manakala mineral yang biasa terkandung dalam madu ialah kalium, magnesium, kalsium, natrium, sulfur, besi dan fosfat.

Enzim

Dalam madu ada pelbagai enzim yang tidak terdapat dalam gula putih. Antara enzim dalam madu ialah enzim oksidase, invertase, amilase dan katalase.

Bagaimanapun, enzim utama dalam madu ialah invertase, diastase dan glukosa oksidase. Ketiga-tiga enzim ini memainkan peranan penting dalam pembentukan madu secara semula jadi.

Enzim glukosa oksidase penting dalam penguraian glukosa kepada hidrogen peroksida dan asid glukonik. Hidrogen peroksida mempunyai sifat melawan mikroorganisma patogen, manakala asid glukonik boleh membantu penyerapan kalsium dalam tulang manusia.

Penerbitan saintifik juga membuktikan madu mengandungi pelbagai komponen kimia yang mempunyai bahan antipengoksida semula jadi seperti fenolik, flavonoid dan vitamin C.

Bahan antipengoksida sangat penting membantu merencatkan penyakit kronik seperti kanser, koronari arteri, degenerasi saraf, melambatkan proses penuaan serta agen antipemerangan dalam pemprosesan buah dan sayur.

Hakikatnya, madu ialah produk semula jadi digunakan sejak dulu untuk pelbagai tujuan perubatan dan kesihatan. Kajian saintifik membuktikan madu mempunyai kesan antimikrob, antikeradangan, serta antipengoksida semula jadi.

Bagaimana Madu Mampu Merawat Gastrik?

Anda sudah tonton video diatas? Begitulah caranya. Untuk merawat gastrik, minum sebotol madu sekali teguk sekali sahaja. Untuk hari-hari seterusnya, ambil 2-3 sudu selepas bangun ketika perut masih kosong.

Tetapi, pantang kenalah hindari makanan pedas dan masam kerana makanan ini antara pencetus utama penyakit gastrik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon