Saturday, April 06, 2019

Siapa Yang Mencipta Pencungkil Gigi?


Ranting, rumput, buluh dan duri landak adalah beberapa alat paling awal digunakan untuk membersihkan gigi terutamanya selepas makan, sementara emas, perak dan gading dikatakan menjadi pilihan golongan diraja.

Sejarah Pencungkil Gigi

Pencungkil gigi juga dipanggil tusuk gigi san fungsinya ialah untuk membersihkan cebisan makanan yang terlekat di antara gigi kita. Ia berperanan sama seperti benang flos cuma bezanya, ia dibuat daripada bahan kayu atau plastik.

Pencipta Pertama

Charles Forster, daripada Boston, adalah orang pertama yang membuat pencungkil gigi kayu buatan tangan di AS.

Menjelang tahun 1860, beliau menghasilkannya di Strong, Maine, dengan menggunakan mesin untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat.

Pekan ini akhirnya dikenali sebagai pusat pencungkil gigi dunia, tetapi pada tahun 2003 Forster Manufacturing berhenti menghasilkan pencungkil gigi.

Mesin pembuat pencungkil gigi pertama kali dikembangkan pada tahun 1869 oleh Alessandro Franco, kemudian mesin serupa juga dipatenkan pada tahun 1872 oleh Silas Noble dan J.P. Cooley.

Walaupun pencungkil gigi telah berubah, etika pencungkil gigi tetap sama sejak abad ke-17: mencungkil gigi semasa makan atau di khalayak ramai dianggap tidak sopan, begitu juga meletakkan pencungkil gigi di belakang telinga atau membiarkannya tersangkut keluar daripada mulut anda.

Sejarah Pencungkil Gigi

Pencungkil gigi sebenarnya sudah lama diperkenalkan kepada masyarakat awam dan mula digunakan 200 atau 300 tahun yang laIu.

Dalam beberapa budaya kuno prasejarah, pemberian cungkil gigi mempunyai erti yang amat tinggi nilainya. Ia menggambarkan kasih sayang si pemberi kepada penerima.

Pencungkil gigi dalam masyarakat di zaman itu juga boleh merupakan sebahagian daripada "mas kahwin" untuk majlis perkahwinan.

Dalam budaya kaum Romania dan Greek pula, pencungkil gigi menunjukkan darjat dan kedudukan seorang pengguna. Lebih tinggi kedudukan seseorang, lebih biasalah ia akan menggunakan pencungkil gigi ini.

Pencungkil gigi juga tidak dibuat daripada kayu sahaja tetapi boleh juga daripada belalai gajah ataupun logam mahal.

Pencungkil gigi juga pernah dihubung kaitkan dengan kepercayaan agama.

Agama Hebrew menggalakkan penganutnya menggunakan pencungkil gigi pada majlis makan hari rayanya.

Agama Hindu pula menganggap penggunaan pencungkil gigi daripada dahan sejenis pokok buah "fig" untuk membersihkan gigi adalah amalan yang terpuji.

Kemasyhuran pencungkil gigi juga banyak dikaitkan dengan dunia kesusasteraan.

Penyair terkenal di negara Persia, Omar Khayyam, sebelum meninggal dunia melakukan tiga perkara penting.

Salah satu ialah membersihkan mulutnya dengan pencungkil gigi sebelum menghembuskan nafasnya.

Di zaman moden ini, pencungkil gigi selalu disediakan di restoran makan. Ia dibuat daripada kayu dan boleh berbentuk leper macam papan atau bulat.

Ia mesti digunakan dengan betul jika tidak, boleh mengakibatkan gusi yang terdapat di antara dua gigi tertekan ke bawah sehingga membentuk lubang.

Ini lebih berbahaya kerana lebih banyak dan lama cebisan makanan tertinggal di situ, akibatnya ia akan menjadi tumpukan bahan makanan bakteria mulut yang banyak.

Ini akan menyebabkan asid lebih banyak terbentuk. Akibatnya gigi lebih cepat reput.

Jika tidak begitu pandai menggunakannya, minta ibu atau ayah tolong atau adik boleh membeli pencungkil gigi yang berbentuk berus gigi segi tiga kecil yang dibuat daripada bahan nilon.

Berus kecil ini lebih terkawal. Ia tidak hanya membersihkan celah-celah gigi tetapi juga mengurut gusi kita.

Legenda Pencungkil Gigi

Pencungkil gigi telah ada sebelum kedatangan manusia moden. Tengkorak gigi manusia Neanderthal dan Homo Sapiens telah menunjukkan bukti-bukti penggunaan alat untuk mencungkil gigi. Ini adalah alat tertua untuk membersihkan gigi.

Cara membersihkan gigi dengan betul

Cara yang sesuai untuk mengeluarkan sisa makanan dari gigi anda adalah dengan menggunakan floss.

Floss sekali sehari juga menghilangkan plak berbahaya yang tersembunyi pada sisi gigi. Selain memberus gigi dengan menyeluruh, floss sangat penting dalam membantu mencegah kerosakan gigi, penyakit gusi dan nafas berbau.

Sesiapa yang mempunyai artritis atau kesukaran mengendalikan floss di sekitar mulut boleh membeli floss dengan pemegang.

Bergantung pada keperluan khusus seseorang, seorang doktor gigi mungkin mencadangkan alat khas seperti spiral brush (terutama mereka yang mempunyai fixed bridges) atau water flosser (floss air), alat floss gigi di rumah yang menggunakan aliran air yang disasarkan untuk mengeluarkan plak dan sisa makanan di antara gigi.

Jangan Guna Jika Tak Mahu Gigi Rosak

Apabila makanan tersangkut pada mulut, anda mungkin berasa lebih mudah menggunakan pencungkil gigi untuk mengeluarkan sisa makanan tersebut.

Sama ada sisa jagung, daging mahupun roti, mencungkil keluar makanan tersekat mungkin dilihat sebagai penyelesaian cepat bagi masalah yang membuatkan anda tidak selesa, bahkan memalukan ini.

Namun ini bukanlah penyelesaian yang terbaik. Tanya sahaja kepada doktor gigi, pasti mereka tidak akan menyarankan anda menggunakan pencungkil gigi.

Mengapa makanan boleh tersekat

Sesetengah makanan, seperti biji-bijian kecil pada roti boleh terperangkap pada gigi sesiapa sahaja, tetapi jika anda sering mengalami makanan tersekat di antara gigi anda, mungkin terdapat sebab lain.

Contohnya, tampalan gigi mungkin rosak atau tidak betul, menyebabkan makanan tersekat.

Gigi juga boleh beralih dan membentuk ruang sempurna yang memerangkap sisa makanan yang besar. Kemungkinan-kemungkinan ini perlu diambil kira untuk dirujuk kepada doktor gigi.

Mengapa pencungkil gigi tidak elok?

Menurut Academy of General Dentistry, menggunakan pencungkil gigi adalah baik jika tiada pilihan lain dan jika anda berhati-hati.

Tetapi doktor gigi tidak mengesyorkannya untuk kegunaan harian. Mengapa? Kayu ini boleh terpatah dan tercucuk masuk dalam tisu gusi.

Apabila tisu gusi tertembus, bakteria boleh masuk dan menyebabkan jangkitan.

Sekiranya anda adalah seorang pengguna tegar pencungkil gigi, doktor gigi anda mungkin akan mendapati beberapa kerosakan pada gusi semasa pemeriksaan gigi.

Walaupun kayu kecil ini tidak elok untuk kesihatan mulut anda, ia mempunyai fungsi-fungsi lain seperti menguji kek dan membersihkan papan kekunci.

Yang penting, cuba jauhkan ia daripada mulut anda!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon