Sunday, December 17, 2017

Jangkitan Akibat Sakit Gigi Boleh Membunuh!


Seorang pemandu lori jarak jauh meninggal dunia pada Januari tahun 2017. Jangkitan yang bermula dari ‘sakit gigi’ merebak masuk ke dalam paru-paru dan seterusnya menyebabkan kematian ayah berusia 26 tahun ini. Vladim Kondratyuk Anatoliyevich, mengadu sakit gigi selama beberapa minggu.

Jangkitan Akibat Sakit Gigi Boleh Membunuh!

Pada 24 Januari 2017, ketika dalam perjalanan ke New York dari California, beliau sempat menerima rawatan pembersihan gigi dan antibiotik.

Pada mulanya, kesakitan beliau beransur kurang, tetapi tidak lama selepas itu, isteri beliau, Nataliya, 22 menerima panggilan telefon mengatakan mulut Vladim semakin bengkak.

Abang Vadim terbang ke New York untuk menemankan beliau pulang ke California, tetapi dalam perjalanan pulang, beliau mula mengalami kesukaran bernafas dan semakin pucat. Melihat situasi itu, abang Vadim mengambil keputusan untuk menghantar beliau ke hospital.

Keadaan beliau semakin tenat, diberi rawatan dialisis sehingga akhirnya menghembuskan nafas terakhir pada pagi Isnin, 6 hari selepas menerima rawatan gigi yang pertama.

Apa yang terjadi?

Menurut Nataliya, hospital mendapati bahawa suaminya menghidap diabetes. Jangkitan gigi beliau juga telah merebak ke dalam darah dan paru-paru.

Dan ini bukan kali pertama seorang pesakit meninggal dunia disebabkan sakit gigi.

Seorang lelaki bernama Kyle Willis, 24 tahun meninggal dunia apabila jangkitan gigi beliau merebak ke dalam otak malangnya, beliau tidak mendapatkan rawatan kerana tidak mampu.

Pada awal 1600-an, jangkitan dan masalah-masalah gigi disenaraikan sebagai pembunuh utama nombor lima atau enam di London.

Pada tahun 2007, di Deamonte Driver, seorang budak lelaki berusia 12 tahun meninggal dunia apabila bakteria dari nanah telah merebak ke dalam otak.

Beliau menjalani 2 pembedahan otak berjumlah USD$250,000 sebelum kematiannya, yang mana sebenarnya boleh diselamatkan melalui ekstrasi gigi pada kos USD $80 sahaja.

Dr Thomas Porter, seorang ahli fakulti di University of Florida College of Dentistry memberitahu, “Ya, memang terdapat kemungkinan kematian daripada jangkitan gigi.”

“Pada setiap tahun, terdapat kes-kes di mana pesakit tidak mendapatkan rawatan gigi yang sepatutnya pada masa yang tepat. Dalam kebanyakan kes, ianya bermula pada satu tempat, sakit dan mengalami jangkitan.”

“Apabila tidak dirawat, masalah menjadi semakin teruk. Pesakit menjadi septik yang boleh mengundang maut,” kata Dr Porter lagi.

Menurut Dr. Richar Niederman, pengerusi Badan Promosi Epidemiologi dan Kesihatan Kolej Pergigian NYU, berkata, “Terdapat banyak kajian mengatakan pesakit kencing manis berisiko tinggi mengalami kaviti dan kerosakan gigi, penyakit periodontal, penyakit kardiovaskular, dan lain-lain lagi.”

Apabila ditanya adakah kematian akibat jangkitan gigi boleh dielakkan, Dr. Niederman menjawab, “Ya.”

“Mana-mana jangkitan di mana-mana bahagian dalam badan boleh menyebabkan kematian jika ia tidak dikawal,” katanya lagi.

“Jadi, jika anda mengalami jangkitan gigi, bakteria itu akan ‘memakan’ gigi. Oleh kerana ia adalah jangkitan bakteria, ia akan melepaskan asid, dan asid akan melekat di gigi seperti mana asid yang boleh melekat di kaca.

"Lama-kelamaan ‘lekatan’ ini boleh menjadi lubang. Lubang itu pula terhubung ke pulpa, saraf dan saluran darah dan sekarang bakteria boleh memasuki badan.”

Apa yang perlu dibuat?

Walaupun kes-kes sebegini tidak pernah didengari di Malaysia, amatlah penting untuk kita mengambil langkah berjaga-jaga.

Jangan takut, jumpalah doktor gigi apabila mengalami kesakitan, dan jangan ambil rendah masalah gigi yang anda alami.

Bakteria dari jangkitan gigi di peringkat akhir bukan sahaja boleh merebak ke dalam otak, tetapi juga melalui darah ke organ-organ yang lain – yang akhirnya menyebabkan kematian.

Jadikan juga amalan penjagaan gigi yang baik seperti menggosok gigi 2 kali sehari, flos setiap hari dan berjumpa doktor gigi setiap 6 bulan keutamaan anda sekeluarga.

Dan jangan sekali-kali berkata, “Alah, aku sakit gigi aje.”

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Mati Selepas Kena Tumbuk Sakit Gigi!

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon