Selasa, April 09, 2019

BTS Pencetus Fenomena #microwavechallenge, Aksi Berputar Seperti Dalam Ketuhar


Loading...

#microwavechallenge ialah satu lagi fenomena besar yang ingin ditiru oleh semua golongan millennial, malah turut disahut oleh selebriti ternama seperti Ryan Seacrest, selepas trend yang menjadi ikutan ramai sebelum ini seperti “Mannequin Challenge” dan “Keke Challenge”.

BTS #microwavechallenge
BTS #microwavechallenge.

Idea #microwavechallenge sebenarnya tercetus daripada kumpulan ikonik K-pop, iaitu BTS (Bangtan Boys) yang pernah membuat aksi tarian ini sewaktu sesi latihan tarian mereka pada 2016 yang lalu.

Pada waktu itu, J-Hope dan Jungkook pastinya tidak menyangka aksi tarian mereka bakal menjadi viral tiga tahun kemudian.

Dalam video BTS ini, mereka telah melakukan aksi #microwavechallenge secara spontan dan ternyata ramai yang kagum dengan cara pergerakan tarian mereka di dalam klip video yang berdurasi 10 minit itu.

Tanpa disedari, jumlah klip video yang menyahut cabaran #microwavechallenge ini sudahpun mencecah seramai 125 juta di aplikasi TikTok.

Ia bukan sahaja mendapat sambutan besar di TikTok, malah jika anda mencari hashtag #microwavechallenge ini di laman sosial Instagram mahupun Twitter, pastinya anda akan dapat melihat ramai menikmati cabaran itu kerana ia sungguh serupa seperti makanan yang dipanaskan di dalam ketuhar gelombang mikro.

BTS yang mempunyai pengikut seramai 16.2 juta di laman Instagram memang tidak asing lagi dengan kehebatannya yang sering menjadi pengaruh besar dan dikagumi ramai orang.

Bagaimana "Microwave Challenge" Mula Tercetus Selepas Sekian Lama?

Memang tidak pernah terlintas di fikiran, sebuah alat pemanas makanan, ketuhar gelombang mikro dapat menjadi satu inspirasi kepada golongan millennial untuk jadikan ia sebagai aksi cabaran #microwavechallenge yang viral.

Fenomena “Microwave Challenge” menunjukkan seolah-olah mereka yang menyahut cabaran ini seperti berada di dalam ketuhar gelombang mikro dan sedang berpusing.

Segalanya bermula dengan pengguna aplikasi TikTok @djtaylortot, yang memuat naik sebuah video dirinya sedang berpusing dan dimainkan lagu "Slow Dancing in the Dark" nyanyian artis terkenal dari Jepun, Joji.

Dalam rakaman video itu, Taylor yang sedang duduk dan berputar perlahan sehingga mencetuskan tanda tanya dalam kalangan ramai netizen.

Bagaimanapun, tanda tanya itu kemudiannya bertukar menjadi keinginan pengikut Taylor yang turut melakukan aksi serupa serta meletakkan kapsyen “Can we make this a chain please?”

Memandangkan aksi itu dinamakan sebagai cabaran, maka banyak halangan dan kesukaran yang harus dilalui oleh mereka yang berkeinginan melakukan "Microwave Challenge" itu.

Namun begitu, di luar kesedaran, “Microwave Challenge” disahut seramai 126 juta orang di seluruh dunia berdasarkan jumlah hashtags di di aplikasi TikTok.

Tiada yang mustahil

Pergerakan berpusing yang sering kita lihat dalam ketuhar gelombang mikro sementara menunggu sajian makanan dipanaskan, itulah gaya ditiru oleh mereka yang telah mencuba trend baharu #microwavechallenge ini.

Sesetengah yang mencuba cabaran #microwavechallenge itu juga ada menggunakan bantuan seseorang bagi menggerakkan badan mereka.

Tidak kira bagaimana caranya, tujuan asal “Microwave Challenge” ini adalah hanya untuk kelihatan berputar dengan lancar.

Memang terbukti, sesuatu yang unik di media sosial pastinya mendapat perhatian ramai dan “Microwave Challenge” dikatakan satu lagi fenomena, tetapi tidak berisiko seperti “Keke Challenge” yang merupakan virus besar tahun 2018 lalu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon