Saturday, March 16, 2019

5 Negara Bajet Paling Murah Untuk Melancong


Kalau nak pergi bercuti, tak perlu nak jadi jutawan baru boleh ‘terbang’ ke negara orang. Masih banyak lagi tempat yang anda boleh kunjungi tanpa memerlukan perbelanjaan yang tinggi.

Berikut kami senaraikan 5 buah negara untuk dijadikan lokasi percutian tanpa banyak mengorbankan wang simpanan.

1. Sri Lanka

Keindahan Sri Lanka

Nilai mata wang yang rendah membuatkan ramai pelancong berkunjung ke negara ini. Bayangkanlah harga penginapan semalaman boleh didapati dengan hanya RM60 saja.

Kos pengangkutan di Sri Lanka juga merupakan antara yang termurah. Jika menaiki bas dengan masa perjalanan selama 3 jam, anda hanya perlu membayar sekitar 100 hingga 200 rupee iaitu bersamaan dengan RM2.28 hingga RM4.55.

2. Indonesia

Indonesia Papua

Kalau pergi ke Indonesia, bolehlah merasa jadi ‘jutawan’ sekejap. Negara ini merupakan antara yang mempunyai nilai mata wang rendah.

Harga hotel disini juga lebih murah berbanding Sri Lanka dan pelawat boleh mendapat kira-kira RM51 sahaja untuk penginapan semalam di hotel.

3. Nicaragua

Amazing Nicaragua

Merupakan salah satu negara terbesar di Amerika Tengah, tarikan negara ini terletak pada pekan yang berwarna-warni, ombak pantai terbaik untuk meluncur dan budaya tempat yang menarik untuk dilihat.

Kos bagi penginapan hotel cuma 179.44 Nio atau RM22.80, manakala kos makanan pula serendah RM5. Memang berbaloi!

4. Romania

Awesome Romania

Mungkin ramai yang tak tahu Romania adalah antara negara yang murah untuk dikunjungi. Disini, anda boleh tinggal di hostel dengan harga daripada serendah 31.71 RON, bersamaan RM31.26.

Makanan halal yang lazat pula dijual dengan harga sekitar RM15, manakala kos pengangkutan sama ada menaiki bas atau tren serendah harga RM4.00 sehala.

5. Kemboja

Angkor Wat Kemboja

Walaupun Kemboja merupakan negara yang kurang maju jika dibandingkan dengan Thailand dan Vietnam, kekayaan budaya dan makanan yang enak membuatkan negara ini antara paling banyak dikunjungi pelancong.

Makanan boleh didapati dengan harga RM4.10 hingga RM12.50 di restoran-restoran tempatan dan kos penginapan bermula dari RM16.60 hingga RM83.20.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: remaja

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon