Ahad, Mac 10, 2019

Misteri Keris Berdiri Angkara Jin?


Pasti ramai yang terpegun apabila melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana sebilah keris boleh ‘berdiri’ dengan sendiri dan ada yang menganggap ia disebabkan terdapatbya khadam atau jin di dalam keris itu.

Keris Berdiri

Sebenarnya, mendirikan keris tidak memerlukan seseorang menuntut ilmu khurafat, melainkan fokus dan jiwa yang tenang.

Menurut pengamal seni silat, keris yang berdiri menunjukkan senjata itu mempunyai keseimbangan yang unik antara hulu dan matanya.

Keris tidak berdiri sendiri disebabkan ada khadam atau jin yang menjaganya, tetapi keris dapat ditegakkan kerana hasil pembuatan yang betul dan halus sehingga dapat diseimbangkan dengan cara berdiri.

Bukan sahaja keris, malah parang dan senjata besi yang lain juga dapat ditegakkan sekiranya pembuatannya betul dan tidak mengalami sebarang kecacatan semasa proses tempaan.

Namun, proses untuk menegakkan keris atau senjata besi itu kadang-kadang ada yang menjadi, kadang-kala tidak menjadi. Ia juga memerlukan kemahiran.

KHADAM

Mengenai khadam, keris tidak memiliki kuasa kekebalan hanya disebabkan besi yang ditempa, sebaliknya kelebihan itu disebabkan oleh jin yang dimasukkan ke dalam keris itu.

Antara barangan yang perlu ada ialah kemenyan, bertih padi, limau nipis dan tujuh jenis bunga. Ada waktu tertentu untuk memasukkan khadam dan perlu mengikut kalendar Islam.

Selepas diasapkan dengan kemenyan yang menjadi penghubung untuk memanggil jin, keris tersebut disapu dengan limau nipis dan bunga-bungaan.

Kemudian, baharulah khadam dipanggil untuk masuk ke dalam keris tersebut.

Pada zaman dahulu, perbuatan itu adalah satu keperluan kepada pemilik keris bertujuan menjaga keselamatan termasuk ketika berlawan dengan musuh.

Namun pada hari ini, penggunaan keris dan jampi serapah memasukkan jin telah menjadi sesuatu yang menyimpang daripada ajaran Islam sebenar dan menjurus kepada perbuatan khurafat.

Apabila keris tersebut ‘berisi’, ia perlu disimpan di tempat yang berudara seperti menggantung di dinding dan bukan disimpan berbungkus di dalam almari atau tempat yang gelap.

Jika keris berkhadam ini ‘dikurung’, ia akan lemas dan sebab itulah, kadangkala akan berbunyi atau jatuh dengan sendirinya.

Jika tidak dijaga juga, pemilik atau warisnya akan menjadi ‘panas’ serta hidup menjadi tidak aman.

Malah, keris berkhadam juga berupaya merasuk ke dalam tubuh manusia jika tidak dijaga oleh pemilik atau waris.

Namun, khadam di dalam keris boleh dibuang dengan izin Allah, namun perlu melihat kembali perjanjian antara pemilik terdahulu dengan jin tersebut sewaktu proses memasukkannya ke dalam keris itu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon