Tuesday, March 05, 2019

Video Gol Syahmi Syafari 'Calon' Anugerah Puskas FIFA 2019


Hajat jutaan rakyat Malaysia untuk sekali lagi melihat anak tempatan dicalonkan bagi Anugerah Puskas akan terlaksana apabila Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) cukup serius mencalonkan gol sepakan padu Syahmi Syafari pada separuh akhir pertama Piala AFF bertemu Thailand, Disember 2018 lalu.

Gol Syahmi Syafari Puskas

Gol pertahanan kanan skuad Harimau Malaya itu sememangnya cukup cantik, ditambah dengan beberapa siri hantaran mudah antara pemain negara dengan hanya membabitkan lapan sentuhan nyata sekali ia cukup berkualiti dan mampu mencabar ratusan gol lain di seluruh dunia sepanjang 2018-2019.

Gol itu bukan saja mendapat pujian peminat bola sepak tempatan termasuk Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang menganggap ia mirip jaringan legenda Brazil, Socrates, malah jaringan itu turut mencuri perhatian media serantau seperti Indonesia, Thailand dan Singapura yang percaya Syahmi mampu mengulangi kejayaan Faiz Subri memenangi Anugerah Puskas 2016.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, FAM ada membincangkan dalam mesyuarat teknikal badan induk itu untuk mencalonkan gol Syahmi dengan tarikh tutup penyertaan sama ada September atau Oktober depan.

Katanya, menerusi mesyuarat awal itu, majoriti bersetuju untuk menyerahkan video dan pencalonan kepada FIFA namun ia masih lagi belum dimuktamadkan dengan keputusan rasmi dijangka diketahui pertengahan tahun ini.

“Memang ada perbincangan membabitkan pegawai teknikal FAM baru-baru ini tapi ia belum lagi muktamad.

“Disebabkan terlalu banyak isu seperti isu pasukan Perlis, persiapan skuad kebangsaan, persiapan untuk Piala Airmarine dan banyak lagi, FAM terpaksa ‘KIV’ buat sementara waktu sebelum membincangkan lagi lebih lanjut.

“Tapi dalam perbincangan awal menunjukkan tanda positif dan mungkin ia akan diumumkan beberapa bulan lagi,” katanya.

Pada 6 Disember lalu, Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin ketika ditemui media di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) turut memuji jaringan Syahmi dan menyatakan FAM bersedia mencalonkannya bagi Anugerah Puskas FIFA.

Jaringan penyamaan hasil rembatan dari luar kotak penalti pada minit ke-28 itu mendapat pujian ramai dan dianggap tercantik dalam kempen Piala AFF 2018, yang menyaksikan penjaga gol Thailand, Chatchai Budprom sekadar mampu melihat bola menerjah jaring.

Untuk rekod, Malaysia negara pertama dari Asia berjaya memenangi Anugerah Puskas menerusi sepakan percuma ajaib Faiz pada 2016 yang meletakkan namanya kini sebaris dengan pemenang sebelum ini seperti Cristiano Ronaldo (2009), Neymar (2011), Zlatan Ibrahimovic (2013) dan James Rodriguez (2014).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:


sumber: hmetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon