Tuesday, January 15, 2019

Kajian Menyatakan Bahawa Perut Buncit Menyebabkan Otak Semakin Mengecil


Kajian sekumpulan penyelidik di Britain mendapati individu yang gemuk dan mempunyai nisbah pinggang ke pinggul (kaedah mengukur lemak perut) yang tinggi secara purata mempunyai isi padu otak lebih rendah berbanding mereka yang mempunyai berat badan sihat.

Perut Buncit
Gambar hiasan.

Perut buncit yang berpunca daripada lemak berlebihan sememangnya sudah lama dianggap tidak baik untuk kesihatan, tetapi satu kajian terbaru pula mendapati ia juga tidak baik untuk otak anda.

Penyelidik daripada Sekolah Sukan, Senaman dan Sains Kesihatan di Universiti Loughborough, Leicestershire mendapati, secara khusus, lemak perut mempunyai kaitan dengan isi padu jirim kelabu iaitu tisu otak yang mengandungi sel saraf.

“Kajian kami melihat sekumpulan besar individu dan mendapati obesiti, secara khusus lemak di tengah badan mungkin berkait dengan otak mengecut,” kata Profesor Mark Hamer yang menjadi ketua kajian itu dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu yang dilaporkan portal livescience.com juga menyatakan isi padu otak yang rendah atau otak mengecut mempunyai kaitan dengan peningkatan risiko penurunan kadar ingatan dan demensia atau nyanyuk.

Penemuan itu yang diterbitkan dalam jurnal Neurology yang merumuskan kombinasi obesiti dan perut yang buncit mungkin faktor risiko otak mengecut.

Bagaimanapun, kajian itu hanya menemui hubungan antara lemak di perut dan isi padu otak, tetapi tidak dapat membuktikan lemak berlebihan di perut menjadi punca otak mengecut.

Sehubungan itu, mungkin individu dengan jumlah jirim kelabu di beberapa kawasan otak berisiko tinggi menjadi obesiti.

Menurut penyelidik itu, kajian lanjut diperlukan untuk mengetahui punca hubungan berkenaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hmetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon