Ahad, November 25, 2018

Kata-kata Terakhir Mozart


"Rasa kematian sedang berada di bibir saya. Saya merasakan sesuatu yang tidak wujud di dunia ini." Itulah kata-kata terakhir Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), seorang penggubah lagu yang prolifik dan berpengaruh semasa zaman klasikal.

Kata-kata Terakhir Mozart

Dia telah menggubah lebih 600 buah lagu yang mana kebanyakannya dianggap sebagai kemuncak kepada muzik simfonik, piano dan korus.

Mozart ialah seorang kanak-kanak genius dan telah menulis karya muziknya yang pertama pada usia lima tahun.

Mozart meninggal dunia pada pukul 1 pagi, 5 Disember 1791, pada usia 35 tahun, namun punca kematiannya telah dibahaskan selama bertahun-tahun lamanya.

Mozart mempunyai sejarah masalah kesihatan dan pernah menderita cacar kecil, tonsillitis, pneumonia, tifoid, demam, rheumatism dan penyakit gusi. Mozart juga dikatakan menderita beberapa simptom penyakit misteri sebelum kematiannya.

Sakitnya bermula dengan bengkak ditangan dan kakinya yang kemudian berlanjutan kepada kesakitan yang mendadak di bahagian perut, selain kerap muntah.

Dengan keadaannya itu, Mozart berpendapat bahawa dia telah diracun dan kekal terjaga dalam dua jam terakhir dalam hidupnya.

Tubuhnya membengkak dengan teruk sehinggakan dia tidak mampu untuk duduk di katil dan tidak mampu bergerak.

20 FAKTA MENARIK TENTANG MOZART

1. Christened Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart, dia dilahirkan pada 27 Januari 1756, di Salzburg, di mana sekarang adalah Austria, sebahagian daripada Empayar Rom pada masa itu dan Mozart adalah seorang Katolik yang setia.

2. Ayahnya, Leopold Mozart berasal dari Jerman dan juga seorang penggubah muzik, terutama untuk Putera Uskup Agung Salzburg. Beliau menulis sebuah buku teks tentang biola yang diterima dengan baik ketika diterbitkan pada tahun Mozart dilahirkan.

3. Apabila hanya berusia tiga tahun, Mozart akan mendengar kakaknya memainkan clavier (instrumen papan kekunci seperti harpsichord atau piano) dan mula bermain pada rangkap ketiga, dengan mudahnya.

4. Mozart memulakan latihannya pada usia lima tahun dan dapat memainkan clavier tanpa cacat dan telah mula menyusun coretan muzik pada masa itu. Ayahnya adalah gurunya, yang turut mengajarnya dalam bahasa dan bidang akademik lain.

5. Ibu bapanya mempunyai enam anak, tetapi hanya dia dan kakak sulungnya, Maria Anna, yang digelar "Nannerl" masih hidup.

6. Dia mengarang lebih dari 600 karya yang diklasifikasikan dalam "Kochel," dan diberi nombor sesuai dengan urutan yang dibuatnya. Kerja-kerja terawalnya, K. 1-5 ditulis pada zaman kanak-kanak dan meneruskan Requiem yang belum selesai, iaitu nombor K. 626.

7. Dari umur tujuh tahun (1762), dia mula mengembara bersama dengan bapanya (dan keluarga) untuk melakukan persembahan di pelbagai tempat di seluruh Eropah. Lokasi terkenal termasuklah Mahkamah Imperial di Vienna dan Prague, serta Courts di Munich, Paris, dan London.

8. Simfoni pertamanya ditulis ketika dia berusia lapan tahun.

9. Selama bertahun-tahun ketika keluarganya mengembara, dia bertemu dengan beberapa tokoh berpengaruh yang penting, termasuk J.C Bach, di London pada tahun 1763 -1766.

10. Semasa melawat Rom bersama bapanya, setelah mendengar muzik Miserere Allegri di Gereja Sistine, selepas mendengarnya, dia menghasilkan salinan karya yang tidak dibenarkan dan selama ini dirahsiakan oleh Vatican.

11. Kembali dari Itali pada tahun 1773, dia mendapat sedikit kejayaan, tetapi merasa disekat dengan gaji sebagai seorang pemuzik mahkamah untuk Putera Uskup Agung Hieronymus Colloredo lalu meletakkan jawatannya pada tahun 1777.

12. Walaupun dia digalakkan untuk kembali kepada jawatan mahkamahnya, Mozart ingin mengejar kerjaya yang bebas daripada kongkongan diraja, yang menyekat perjalanan hidupnya.

13. Seperti banyak keperibadian artistik, hidupnya juga ada turun naiknya dan tempoh kejayaan dan semangatnya turut diiringi dengan kemurungan dan hidup yang kucar-kacir.

14. Beliau telah dianugerahkan Order of the Golden Spur (anugerah yang diberikan kepada individu-individu yang telah menyumbang kepada Gereja) oleh Paus Clement XIV pada tahun 1770, kerana mencipta banyak lagu-lagu kerohanian untuk gereja.

15. Pada penghujung tahun 1780-an, hidupnya dilanda masalah kewangan yang menghadkan penampilannya. Maynard Solomon telah mencadangkan bahawa ini adalah masa kemurungan yang mendalam untuk pemuzik berbakat ini.

16. Semasa tahun terakhir hidupnya (1791), dia sedang dalam proses pemulihan peribadi dan sangat produktif sehingga penyakitnya melanda.

17. Menariknya, saingan seumur hidupnya, Antonio Salieri mendakwa bahawa dia telah meracuni Mozart, tetapi tidak pernah disahkan dan tidak dianggap salah.

18. Kematiannya, pada 20 November 1791, mencetus reputasinya.

19. Joseph Haydn pernah memberitahu ayah Mozart, "Saya memberitahu anda di hadapan Tuhan dan sebagai seorang lelaki yang jujur, anak anda adalah seorang komposer paling terkenal yang diketahui oleh saya dan ramai orang, dia mempunyai citarasa dan banyak kemahiran dalam menggubah muzik."

20. Menurut pengkaji dari Universiti Amsterdam, Richard Zegers, Mozart kemungkinan meninggal dunia akibat sakit tekak yang disebabkan bakteria streptokokus. Jangkitan yang menyebabkan kegagalan ginjal. Malangnya, tidak ada sesiapa pun yang benar-benar pasti sebab sebenar kematiannya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon