Thursday, January 25, 2018

Keluhan Terakhir Moor Disaat Tumbangnya Kerajaan Islam Terakhir Di Sepanyol


Penghujung tahun 1491, tentera Ferdinand V telah mengepung ambang pintu-pintu Granada. Ferdinand dan isterinya, Ratu Isabella hanya menanti masa untuk masuk menguasai kerajaan Islam terakhir di Eropah.

Keluhan Terakhir Moor Disaat Tumbangnya Kerajaan Islam Terakhir Di Sepanyol
Gambar hiasan.

Setelah tidak mampu lagi menahan serangan demi serangan tentera Kristian, pemerintah Granada, Sultan Muhammad XII Abu Abdullah yang dikenali di Barat sebagai Boabdil, terpaksa bersetuju untuk menyerahkan kota terakhir Islam kepada orang-orang Kristian sebagai balasan laluan selamat untuknya keluar dari Sepanyol.

Pada 2 Januari 1492, Sultan Abu Abdullah terpaksa menyerah kalah kepada Raja Ferdinand.

Apabila telah hampir meninggalkan bandar, beliau berhenti seketika untuk melihat kembali istana agam Alhambra, taman-taman indah dan seluruh Granada.

"Allahu Akhbar!" katanya dan terus menangis teresak-esak.

Ibunya, Aisyah berdiri disampingnya dan berkata, "Menangislah anda sepuas-puasnya seperti seorang wanita, untuk apa yang anda tidak mampu lakukan dalam membelanya seperti lelaki!"

Makan, pada 2 Januari 1492, kuasa kedaulatan politik Islam di Sepanyol berakhir selepas Granada jatuh ke tangan Kristian.

Tamadun Islam yang pernah wujud dan diakui kehebatannya di muka bumi Andalusia berakhir selepas 800 tahun Islam menyinari benua itu.

Ia juga menjadi sejarah hitam apabila legasi Islam turut dihapuskan. Darah orang Islam membasahi bumi Granada apabila mereka dibunuh beramai-ramai oleh tentera salib. Segala tanda kegemilangan empayar Silam dipadam dari benua itu.

Tempat Sultan Abu Abdullah menangis sambil memandang Granada kini dikenali dengan nama 'el ultimo suspiro del Moro' yang disebut dalam bahasa Inggeris sebagai 'The last sigh of the Moor' atau Keluhan Terakhir Moor.

Andalusia, kenangan yang pahit dalam sejarah Islam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Damascus, Pedang Lagenda Paling Tajam Di Dunia

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon