Thursday, October 04, 2018

Sambutan Minggu Angkasa Sedunia, World Space Week


Sambutan Minggu Angkasa Sedunia, World Space Week disambut pada 4 hingga 10 Oktober setiap tahun berikutan persefahaman yang dicapai pada persidangan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1999.

Sambutan Minggu Angkasa Sedunia, World Space Week

Permulaan minggu sambutan pada 4 Oktober adalah sebagai memperingati tarikh kejayaan manusia meneroka angkasa dengan pelancaran Sputnik 1, sementara 10 Oktober merupakan tarikh Outer Space Treaty di tandatangani.

Sambutan Minggu Angkasa Sedunia juga adalah untuk meraikan kejayaan manusia meneroka angkasa lepas dan hasil daripada penerokaan tersebut telah memperbaiki dan mempertingkatkan kualiti kehidupan seharian kita.

Sebagai contoh, satelit-satelit telah dihantar ke angkasa untuk mencerap permukaan muka Bumi, sebagai alat navigasi dan telekomunikasi yang kita gunakan setiap hari sepanjang masa.

Di Malaysia, sambutan Minggu Angkasa Sedunia adalah selaras dengan Teras ke Tujuh Dasar Sains, Teknologi dan Inovasi Negara (DSTIN) yang menekankan pembudayaan Sains, Teknologi, Inovasi dan keusahawanan menerusi peningkatan program-program kesedaran dan penghayatan pembudayaan sains dan teknologi.

Di negara ini, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI melalui Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) bertanggungjawab menganjurkan sambutan Minggu Angkasa Sedunia ini.

Adalah menjadi harapan, selepas ini agar lebih ramai rakyat Malaysia khususnya generasi muda, berminat untuk meneroka dan mempelajari faedah dan kepentingan teknologi angkasa dalam usaha membangunkan negara.

Selamat menyambut Minggu Angkasa Sedunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

  1. Good Morning..speak orang putih..hari2 cepat pandai ..jom cuba

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon