Friday, March 23, 2018

Sambutan Hari Meteorologi Sedunia, World Meteorological day


Sambutan Hari Meteorologi Sedunia, World Meteorological day disambut pasda 23 Mac setiap tahun bagi menekankan kepentingan pengetahuan dan kefahaman masyarakat mengenai cuaca dan iklim dalam memastikan mereka sentiasa bersiap sedia menghadapi sebarang bencana atau ancaman dari perubahan cuaca dan iklim.

Sambutan Hari Meteorologi Sedunia, World Meteorological day

Hari Meteorologi Sedunia disambut setiap tahun oleh seluruh komuniti meteorologi di 191 buah negara anggota Pertubuhan Meteorologi Sedunia (World Meteorological Organisation - WMO).

Dari segi pertanian, cuaca merupakan aspek penting yang perlu diutamakan, nelayan juga memerlukan maklumat bagi mengetahui ramalan cuaca semasa bagi membantu mereka melaksanakan kerja seharian mereka.

Fenomena alam seperti puting beliung, ribut petir, taufan dan angin kencang merupakan kesan daripada perubahan iklim serta pemanasan global yang tidak boleh diramal kerana Malaysia masih belum mempunyai kepakaran mengenainya.

Oleh itu, kerajaan sentiasa berusaha membawa pakar dari luar negara untuk melatih lebih ramai pegawai cuaca tempatan mengenai kaedah terbaik untuk membuat ramalan tentang puting beliung.

Malaysia juga boleh menghantar pegawai ke luar negara yang mempunyai ramai pakar, pengalaman serta peralatan canggih berkaitan puting beliung dan lain-lain bencana alam.

Melalui sambutan Hari Meteorologi ini, negara anggota Pertubuhan Metereologi Sedunia mampu merangka pelan tindakan dan mitigasi untuk menghadapi perubahan iklim.

Aplikasi RakanMET

Jabatan Meteorologi Malaysia juga telah mengambil inisiatif memperkasakan sistem penyampaian bencana alam dengan membangunkan aplikasi RakanMET yang berasaskan laman web.

Melalui aplikasi RakanMET, orang ramai boleh melaporkan kejadian atau fenomena cuaca di tempat mereka untuk disebarkan termasuk pihak berkuasa.

Selain itu, ia berperanan sebagai medium komunikasi dua hala antara orang awam dan jabatan bagi mendapatkan maklumat sahih dan tepat.

MetMalaysia turut menawarkan "myCuaca" iaitu aplikasi telefon pintar yang menyediakan ramalan dan amaran cuaca harian, gempa bumi dan tsunami serta imej terkini bagi satelit dan radar.

Aplikasi ini boleh dimuat turun menerusi Google Play dan Apps Store secara percuma; myCuaca.

Selamat menyambut Hari Meteorologi Sedunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon