Sunday, October 14, 2018

Bagaimana Teknologi Surat Khabar Tercipta?


Penyebaran maklumat melalui tulisan semakin meluas sewaktu peradaban Mesir, ketika masyarakatnya telah menemui teknik pembuatan kertas daripada serat tumbuhan.

Bagaimana Teknologi Surat Khabar Tercipta?

Pada abad ke 8, kerajaan China telah mempelopori percetakan dengan menggunakan blok kayu yang dipahat askara Cina dengan cetakan yang diberi nama 'Ti-Pao' bermaksud 'Khabar Dari Istana'.

Pada tahun 1351, pemerintah China, Quang Soo telah mengedarkan akhbar berkenaan secara teratur seminggu sekali dan pada pertengahan kurun ke 15, Johannes Guttenberg telah berjaya mencipta mesin cetak.

Akhbar cetakan pertama yang berbentuk seperti sekarang ini muncul pertama kalinya pada tahun 1457 di Nurenberg, Jerman.

Salah satu peristiwa besar yang pertama kali disiarkan ialah pengumuman ekspedisi Christopher Columbus ke benua Amerika pada tahun 1493.

Pelopor surat khabar sebagai media berita utama ialah 'Gazette' yang diterbitkan di Venesia, Itali, pada tahun 1536 yang mana pada ketika itu, Republik Venesia masih dalam krisis peperangan.

Pada peringkat awal penerbitan, ia ditulis tangan dan dijual pada harga yang murah sebelum akhbar ini mula dicetak.

Bagaimana Teknologi Surat Khabar Tercipta?
German Relation.

Surat khabar cetak pertama terbit secara teratur pula ialah 'Oxford Gazzete' di tanah Inggeris pada tahun 1665, sebelum akhbar ini kemudiannya ditukar nama menjadi 'London Gazzete'.

Ketika Henry Muddiman menjadi editornya, untuk pertama kali dia telah menggunakan istilah 'newspaper'.

Teknologi percetakan akhbar ini kemudian terus berkembang ke seluruh Eropah dan Amerika.

Pada abad ke 18, organisasi kewartawanan semakin berkembang apabila akhbar mula dijadikan sebagai salah satu perniagaan dan alat propoganda politik kerajaan dan golongan konglomerat.

Ketika itu jugalah pejabat-pejabat akhbar mula menyusun berita dan tugasan kewartawanan secara sistematik.

Antara pelopor sistem ini yang masih kekal sehingga sekarang ialah Associated Press (AS) dan Reuters.

Bagaimana Teknologi Surat Khabar Tercipta?

Dalam era itu juga munculnya istilah Yellow Journalism, sebuah istilah pertempuran 'Headline' antara dua akhbar utama di Kota New York. Satu dimiliki oleh Joseph Pulitzer dan satu lagi milik William Randolph Hearst.

Ciri khas Yellow Journalism ini ialah corak pemberitaannya yang padat, tepat, sensasi dan judul yang diketengahkan mestilah menarik perhatian umum.

Tujuannya hanya satu, meningkatkan jualan dan konsep itu terus tersebar ke serata dunia dan kekal sehingga sekarang.

Akhbar Pertama Di Malaysia

Bagaimana Teknologi Surat Khabar Tercipta?

Di Malaysia, akhbar pertama diterbitkan adalah di Pulau Pinang pada 1 Mac 1806 dengan nama 'The Government Gazette'.

Dalam tempoh 22 tahun, akhbar ini mempunyai beberapa nama tetapi ia lebih dikenali sebagai 'The Prince of Wales Island Gazette'.

Ia ditubuhkan oleh seorang pencetak dan penerbit dari Madras bernama Andrew Burchett Bone yang berhijrah ke Pulau Pinang.

Pada awal penerbitannya, akhbar mingguan itu disemak oleh Setiausaha Kerajaan Negeri yang boleh membuang apa-apa bahan yang dianggap tidak baik.

Di penghujung kurun ke 19, akhbar berbahasa Melayu, Jawa Peranakan pula muncul. Utusan Melayu pula diterbitkan pada tahun 1907 di Singapura.

Kemudian, pada tahun 1920, Warta Malaya telah diterbitkan dan merupakan berita pertama dalam Bahasa Melayu. Akhbar ini ditulis oleh Datuk Onn Jaafar.

Utusan Malaysia diterbitkan pada 29 Mei 1939 dan Berita Harian diterbitkan pada 1 Julai 1957 sebelum kemerdekaan Tanah Melayu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon