Monday, August 27, 2018

Tamar Jalis Penulis 'Siri Bercakap Dengan Jin' Meninggal Dunia


Penulis buku genre seram terkenal, Tamar Jalis atau nama sebenarnya Mohamed Radzi Mahmud, meninggal dunia pada pukul 9.30 pagi (26/8/2018) di Kota Damansara.

Tamar Jalis Penulis 'Siri Bercakap Dengan Jin' Meninggal Dunia

Solat jenazah Allahyarham dilakukan selepas waktu Zohor di Surau al-Falah, Seksyen 6 dan dikebumikan di tanah perkuburan Kota Damansara.

30 tahun sembunyi rahsia 'Tamar Jalis'

Selama 30 tahun, Mohamed Radzi Mahmud berjaya menyembunyikan identiti dirinya yang memakai nama samaran ‘Tamar Jalis’ daripada pengetahuan umum meskipun beliau pernah didatangi pelawat, mahaguru silat dan peminat untuk berjumpa dengannya.

Sebagi penulis terkenal ‘Siri Bercakap Dengan Jin’ yang pernah disiarkan setiap bulan di majalah Variasari sejak tahun 1981 hingga 2005, beliau enggan mendedahkan dirinya yang sebenar kerana khuatir ‘diduga’ pelbagai ilmu sihir oleh mereka yang hendak mengujinya.

Pernah suatu hari Mahaguru Datuk Omar Din tiba-tiba muncul di pejabat Variapop Group yang terletak di Jalan Raja Alang, Kuala Lumpur semata-mata hendak berjumpa dengan penulis bernama Tamar Jalis.

Apabila mendengar nama Mahaguru Datuk Omar Din, Mohamed Radzi terus merasa kecut perut. Beliau membatukan diri dan tidak berganjak dari tempat duduknya.

Waktu itu pendekar terbilang itu sudah berada di dalam bilik Ketua Pengarang Majalah Variasari, Mustafa Haji Ton dan mereka sedang berbual-bual.

“Mustafa beritahu, Mahaguru Omar Din datang cari saya. Mahaguru tanya Mustafa: Hebat sangat ke Tamar Jalis?

"Mahaguru beritahu dia hendak challenge Tamar Jalis. Saya kata pada Mustafa, saya tak nak jumpa, saya takut!” cerita Mohamed Radzi lagi mengingati peristiwa silam.

Ketika itu beliau bertugas sebagai Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Variapop Sdn. Bhd. yang menerbitkan majalah Variapop, Variasari dan Famili.

Mahaguru Omar Din memberitahu Mustafa, beliau merasa tercabar apabila membaca kisah yang ditulis Tamar Jalis mengenai kehebatan seorang watak dalam siri Bercakap Dengan Jin yang dikatakan memiliki kebolehan luar biasa antaranya boleh melompat setinggi bangunan dua tingkat.

Selain Mahaguru Omar Din, seorang lagi peminat dari Pulau Pinang datang mencari Tamar Jalis kerana sepanjang hayatnya belum pernah mendengar manusia boleh berdialog atau bercakap dengan makhluk Jin.

“Saya tak sangka kisah yang saya tulis tentang pengalaman separuh benar antara saya dan datuk saya itu ‘meletup’ dan diminati ramai,” cerita Mohamed Radzi lagi yang turut menggunakan nama pena Ahmad Mahmud, Atma A.M dan Ramadhan A.M.

Nama watak Tamar Jalis itu pula diambil daripada watak anak jin kafir dalam Hikayat Inderapura, manakala nama datuknya, Long Mat Piah menggunakan nama sebenar.

Begitu juga nama-nama tempat yang disebutkan dalam siri itu turut menggunakan nama sebenar di Perak.

Mohamed Radzi yang berasal dari Kampung Batu 36, Jalan Setiawan, Beruas menggunakan lokasi di daerah Manjung dan Beruas di Perak sebagai latar siri itu.

Ini kerana semasa zaman kanak-kanak, beliau sering mengikuti datuknya Long Mat Piah mengubat orang sakit di kampung-kampung berdekatan.

Tersendiri

Tamar Jalis Penulis 'Siri Bercakap Dengan Jin' Meninggal Dunia

“Dalam Siri Bercakap Dengan Jin itu saya lukiskan watak datuk saya Long Mat Piah berusia 50-an. Saya pula sebagai watak cucu berusia belasan tahun,” cerita Mohamed Radzi yang pernah berkhidmat sebagai penyunting akhbar Harian Watan (1977-1979) seterusnya sebagai editor majalah Penerbitan Adabi seperti Widya, Aktual dan Rintis (1980).

Mengimbas kembali pengalaman lampau, beliau memberitahu datuknya Long Mat Piah sebenarnya bukanlah seorang bomoh atau pawang seperti sangkaan ramai sebaliknya hanya mempunyai kebolehan istimewa yang tersendiri.

Mohamed Radzi menceritakan sebelum menulis kisah Siri Bercakap Dengan Jin beliau mengambil masa antara dua hingga tiga bulan memikirkan idea itu.

Lantas beliau teringatkan wartawan Utusan Melayu, Othman Wok yang menjadi pelopor cerita-cerita hantu di Mastika selama ini.

Kisah seperti itulah yang ingin ditulisnya kerana begitu menarik dan diminati ramai.

Beliau kemudiannya mengambil watak Tamar Jalis dalam Hikayat Inderapura sebagai nama samaran kerana unik dan mudah diingati.

Tamar Jalis merupakan anak raja jin Tamar Bunga (Tamar Boga) yang telah dibunuh oleh Inderaputera.

“Saya merangka kisah tersebut berdasarkan pengalaman yang diceritakan datuk apabila dipanggil mengubat orang sakit.

"Tapi, bila saya tulis, Mustafa Ton kata, orang tak nak baca cerita mengarut!

“Saya kata cubalah dulu! Saya pun terfikir juga, boleh jual ke? Masa itu kami gunakan ilustrasi seram yang dilukis oleh pelukis Jaafar Taib,” ceritanya lagi.

Variasari edisi April 1981 itu menggunakan cover seram Siri Bercakap Dengan Jin itu telah dicetak sebanyak 12,000 naskah dan sold out di pasaran dalam sekelip mata sehingga terpaksa diulang cetak.

Tiada siapa menduga kisah Siri Bercakap Dengan Jin mendapat sambutan hangat pembaca sehingga suatu ketika Variasari melonjak sehingga 120,000 naskah di pasaran setiap bulan pada penghujung 1980-an.

Selepas itu, pada era 1990-an, Mastika yang diterajui Zainol Fakir pula mengambilalih takhta majalah paling laris di pasaran menerusi kisah-kisah seram, Mayat dan Kubur sehingga menjadi fenomena di negara ini.

Mastika turut mencatat edaran tertinggi sehingga 320,000 naskhah sebulan mengatasi pesaing-pesaingnya termasuk Variasari pada penghujung 1990-an dan awal milenium baru.

Setelah lebih 30 tahun menyepikan diri, rahsia Tamar Jalis terbongkar apabila, Zabidin Ismail, Presiden Persatuan Karyawan Perak mengadakan wacana khas bertajuk Siri Bercakap Dengan Jin pada 20 Jun 2011 di Ipoh Perak.

Zabidin berpendapat Siri Bercakap Dengan Jin setanding dengan siri pengembaraan Harry Potter oleh J.K. Rowling, jika siri itu diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa dunia.

Sebanyak 284 siri telah disiarkan dalam majalah Variasari terbitan Variapop Group yang berterusan selama 23 tahun enam bulan mulai bulan April 1981 hingga Januari 2005 dianggap sebagai satu rekod dan pencapaian yang luar biasa tentang kisah yang ditulis secara bersiri dalam majalah di Malaysia.

Al-Fatihah.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan | utusan2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon