Friday, July 27, 2018

Kisah Luar Biasa Luka Modric


Impian Croatia untuk menjulang trofi Piala Dunia buat julung kalinya gagal selepas tunduk 2-4 di tangan Perancis dalam perlawanan akhir Piala Dunia 2018.

Kisah Luar Biasa Luka Modric

Jaringan gol sendiri daripada Mario Mandzukic, diikuti dengan jaringan penalti daripada Antoine Griezmann dan dua lagi gol pantas daripada Paul Pogba dan Kylian Mbappe sekali gus memusnahkan harapan Croatia untuk menjulang Piala Dunia buat pertama kali.

Meskipun Croatia dikenali sebagai 'comeback kings' dalam kejohanan ini, perlawanan akhir menentang Perancis ternyata terlalu sukar untuk mereka apabila ketinggalan 1-4 seawal minit 65.

Kesilapan daripada penjaga gol Perancis, Hugo Lloris bagaimanapun memberi harapan buat Croatia apabila Mario Mandzukic berjaya mengambil kesempatan menjaringkan gol kedua pada minit ke-69. Namun, segalanya sudah terlambat.

Walaupun tewas, pemain tengah sensasi Croatia, Luka Modric dinobat sebagai pemain terbaik kejohanan dengan anugerah 'Golden Ball'

Midfield maestro dan kapten pasukan, Luka Modric adalah pemain paling penting untuk Croatia. Dia telah mempamerkan bakatnya dalam setiap perlawanan, malah memimpin Croatia dengan jayanya sehingga ke perlawanan akhir.

Kisah Luar Biasa Luka Modric

Masih ingat lagi jaringan beliau ketika menentang Argentina pada peringkat kumpulan?

Statistik menunjukkan bahawa Luka Modric adalah pemain yang paling jauh berlari dalam kejohanan, pemain Croatia paling banyak membuat hantaran dan through balls, malah turut melengkapkan 2.7 key passes dalam setiap perlawanan.

Luka Modric membawa imej lengkap sebagai seorang pemain bola sepak bertaraf dunia yang merangkumi bakat, kepimpinan, penguasaan bola, kebolehan menjaringkan gol, dan ketokohan di dalam dan luar padang.

Modric, 32, mengecapi kejayaan ini setelah mengalami zaman kanak-kanak yang kejam sebagai pelarian selepas datuknya ditembak mati ketika beliau berusia 6 tahun.

Hidup Modric tunggang terbalik seawal usianya 6 tahun setelah datuknya mati di tangan samseng militan dan dia terpaksa menjalani hidup sebagai pelarian di negaranya sendiri.

Modric dibesarkan dan dijaga oleh datuknya, Luka Modric Snr sementara ibu bapanya Stipe dan Radojka bekerja berjam-jam di kilang pakaian demi menampung kewangan keluarga.

Kisah Luar Biasa Luka Modric
Rumah Luka Modric dibesarkan.

Pada 8 Disember 1991, semasa Perang Balkan, militan ganas dari Serbia mula menyerang Modrici, sebuah perkampungan kecil berhampiran pergunungan Velebit dan mengusir keluarga Croatia yang tidak melarikan diri

Salah seorang yang terkena tembakan itu adalah datuknya yang sedang berjalan dengan lembu di sebuah jalan kosong.

Datuknya dikepung oleh militan Serbia, kemudian ditembak mati dengan kejam bersama lima orang penduduk tempatan.

Kejadian itu memaksa dia dan ibu bapanya meninggalkan Modrici dan mereka mencari perlindungan di Hotel Iz di bandar Zadar.

Tanpa sebarang elektrik dan air, bunyi bom dan peluru menjadi kebiasaan bagi Luka Modric dan kakaknya, Jasmina

"Apabila perang meletus, kami menjadi pelarian, dan ia adalah masa yang sangat sukar," kata Modric.

"Saya berumur enam tahun ketika itu dan keadaan memang suka. Saya masih ingat dengan jelas, tetapi ia bukan sesuatu yang saya mahu ingat atau fikirkan.

"Kami tinggal di sebuah hotel selama bertahun-tahun. Kami bergelut dari segi kewangan, tetapi saya sukakan bola sepak. Saya masih ingat shin pad pertama saya mempunyai gambar Ronaldo (Brazil), " katanya lagi.

Menurut Modric, perang telah menjadikan dirinya lebih kuat.

"Ia adalah masa yang sangat sukar untuk saya sekeluarga. Saya tidak mahu membawa memori ini dengan saya selama-lamanya, tetapi saya juga tidak mahu melupakannya," kata Modric.

Kisah Luar Biasa Luka Modric

Di hotel itu jugalah tempat beliau menyepak bola kempis sekitar tempat letak kereta, sambil bermimpi suatu hari nanti beliau akan dapat melupakan segala yang telah terjadi

Tetapi peperangan, kematian ahli keluarga, kemiskinan, dan kesusahan bukan satu-satunya perkara yang perlu beliau atasi. Fizikalnya yang kecil juga merencatkan perjalanannya untuk menjadi pemain bola sepak.

Pada usia 10 tahun, ramai jurulatih enggan mengambilnya bermain, malah mempersoal tentang kemampuannya untuk menjadi pemain profesional. Masing-masing menganggap dia terlalu lemah untuk permainan bola sepak, lebih-lebih lagi bermain di tahap tertinggi.

Namun begitu, walaupun dalam keadaan sedemikian, itu tidak menghentikan kanak-kanak bercita-cita tinggi itu untuk menjadi salah seorang pemain bola sepak terbaik di dunia

Kisah Luar Biasa Luka Modric

Beliau menjawab segala keraguan dengan empat gelaran 'Champions League' dan satu gelaran 'La Liga' bersama Real Madrid, mengetuai dan mengemudi pasukan Croatia ke perlawanan akhir kejohanan Piala Dunia buat pertama kali, membawa pulang 'Golden Ball' dan memenangi banyak lagi anugerah peribadi di peringkat antarabangsa.

Luka Modric, what a class!

BACA INI JUGA:



sumber: says

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon