Monday, July 16, 2018

Khasiat Avokado (Buah Lemak) Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu


Avokado atau nama saintifiknya Persea americana merupakan tumbuhan yang berasal dari Mexico dan Amerika Tengah yang mana buahnya berbentuk bujur dengan kulit berwarna hijau berkilat.

Khasiat Avokado (Buah Lemak) Untuk Kesihatan

Isi buahnya berwarna kuning kehijauan dan mempunyai biji yang agak besar di tengah. Daun pokok avokado mempunyai hujung yang runcing.

Di negara Barat termasuk Australia dan New Zealand, buah ini sangat digemari dan sering dijadikan sebagai bahan premium untuk pelbagai diet mereka termasuk pasta, jem roti, perasa minuman dan banyak lagi.

Saban tahun, hampir 3.2 juta tan metrik tanaman avokado dihasilkan bagi memenuhi permintaan pelanggan di seluruh dunia.

Mexico merupakan negara pengeluar utama avokado dunia dengan lebih 1.1 juta tan metrik setahun, diikuti oleh Indonesia 263,000 tan metrik.

Meskipun Indonesia merupakan antara penyumbang terbesar kepada pengeluaran avokado, tidak ramai penduduk negara Asia termasuk Malaysia menggemari buah ini kerana rasanya yang tawar berbanding buah-buahan lain.

Di sebalik rasanya yang kurang menarik, tanaman ini mengandungi banyak kebaikan yang harus diketahui bersama.

1. Mengawal tekanan darah

Menurut kajian yang dilakukan oleh sebuah universiti di Amerika Syarikat, penambahan avokado sebagai diet harian boleh membantu mengawal kadar tekanan darah sekali gus mengelak masalah jantung, strok dan buah pinggang.

Ini kerana, avokado memiliki kadar potasium yang sangat tinggi.

Setiap 100 gram sajian avokado mengandungi empat peratus lebih potasium berbanding buah pisang yang sangat popular sebagai buah penuh nutrisi.

2. Fungsi mata

Avokado merupakan buah yang memiliki kadar antioksida yang sangat tinggi. Ia merangkumi nutrisi seperti lutein dan zeaxantin yang sangat penting kepada kesihatan mata.

Pakar di Britain menyarankan agar penduduknya mengamalkan sekurang-kurangnya tiga hirisan avokado dalam makanan ruji mereka kerana kandungan antioksida di dalamnya boleh mengurangkan risiko katarak mata dan degenerasi makula, kerap dialami oleh orang tua.

3. Berat badan ideal

Walaupun sebiji avokado mengandungi kira-kira 30 gram lemak, ia tidak menghalang buah ini sebagai rejim menguruskan badan.

Ini kerana lemak yang terkandung di dalamnya ialah asid lemak tak tepu mono yang turut membawa kebaikan kepada badan.

Menikmati jus avokado dicampur bersama susu akan membantu tubuh berasa lebih kenyang tanpa meninggikan kolestrol dalam darah.

4. Kulit cantik

Selain kesihatan, avokado juga baik untuk rawatan kulit. Kandungan vitamin E dan C dalam avokado juga berupaya menyuburkan kulit sekali gus kelihatan segar dan bersinar.

Disebabkan itu, minyak avokado banyak digunakan sebagai bahan tambahan dalam barangan kosmetik antarabangsa.

5. Avocado Banyak Nutrisi

Buah avocado mengandungi banyak nutrisi penting dan biasanya diletakkan di dalam banyak juadah di barat – untuk menambahkan rasa dan tekstur.

Pada zaman sekarang, buah avocado telah menjadi tumpuan dan popular dalam kalangan orang yang pentingkan soal kesihatan.

Di antara nutrisi yang terdapat di dalam buah avocado adalah:
  • Vitamin K
  • Folate
  • Vitamin C
  • Potassium
  • Vitamin B5
  • Vitamin B6
  • Vitamin E

Selain itu, ianya juga mengandungi sejumlah kecil magnesium, manganese, copper, zat besi, zink, fosforus, vitamin A, B1 (Thiamine), B2 (Riboflavin) dan B3 (Niacin). Buah avocado mengandungi 160 kalori, 2g protein dan 15g lemak.

Buah avocado ini tidak mengandungi kolestrol atau sodium dan rendah dalam kuantiti lemak tepu.

6. Avocado Mempunyai Potasium Yang Lebih Tinggi Berbanding Pisang

Potasium adalah salah satu nutrient yang orang selalu kurang ambil.

Potasium boleh mengekalkan kestabilan dan fungsi sel di dalam badan, selain berperanan penting di dalam badan dan salah satu khasiat buah avocado adalah ianya tinggi kadar potasium.

Setiap sajian 100g, mengandungi 4% lebih banyak daripada pisang, yang mana sudah dikira buah yang tinggi kadar potasiumnya.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan potasium yang banyak (dengan terkawal) boleh mengurangkan tekanan darah, iaitu satu faktor utama kepada masalah jantung, strok dan kegagalan buah pinggang.

7. Avocado Mempunyai Asid Lemak Monotaktepu (Monounsaturated Fatty Acids)

Buah avocado tidak dinafikan bahawa mengandungi kadar lemak yang tinggi malah, 77% kalori di dalam buah ini datangnya daripada lemak tersebut, membuatkan buah ini antara buah yang berlemak.

Tetapi, perlu ingat bahawa lemak yang terdapat di dalamnya adalah asid oleik (oleic acid).

Ini bermaksud bahawa ianya adalah asid lemak monotaktepu (monounsaturated fatty acids) – memberikan kebaikan kepada badan. Lemak itu juga terdapat di dalam minyak zaitun.

Asid oleik dibuktikan boleh mengurangkan kadar keradangan dan mempunyai kesan yang positif kepada gen pembawa kanser.

8. Avocado Kaya Dengan Serat

Serat ataupun fiber merupakan nutrient yang banyak terdapat dalam buah avocado. Serat adalah sejenis bahan tumbuhan yang tidak dicerna di dalam usus.

Serat boleh membantu penurunan berat badan, mengurangkan kadar gula dalam darah dan memudahkan proses membuang air besar.

9. Pengamalan Avocado Boleh Mengurangkan Kolestrol Badan

Masalah jantung merupakan salah satu punca utama kepada kematian di dunia yang sering dikaitkan dengan saluran darah, tahap kolestrol, trigliserida, tekanan darah dan sebagainya.

Avokado mengandungi vitamin B6 dan asid folik, yang membantu mengawal tahap homocysteine ​yang sering ​​dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung.

Avokado juga mengandungi vitamin E, glutation dan lemak monotaktepu, yang membantu dalam mengekalkan jantung yang sihat.

10. Membantu Penyerapan Nutrisi

Apabila membincangkan hal nutrisi dan nutrient, ianya bukanlah bergantung kepada jumlah semata-mata.

Badan juga perlukan kemampuan untuk menyerapnya – dari sistem penghadaman ke dalam sel badan untuk diproses dan digunakan.

Sesetengah nutrient adalah “fat soluble, ” bermaksud ia memerlukan lemak untuk dihadam – ini termasuklah vitamin A, D, E dan K.

Satu kajian mendapati bahawa pengambilan buah avocado boleh meningkatkan penyerapan antioksida sebanyak 26%.

11. Mengandungi Antioksida Yang Boleh Melindungi Mata

Bukan sahaja avocado boleh meningkatkan kadar penyerapan antioksida, bahkan ianya sendiri mengandungi antioksida yang tinggi.

Ini merangkumi nutrisi seperti Lutein dan Zeaxanthin, yang mana sangat penting kepada kesihatan mata.

Satu kajian menunjukkan bahawa nutrisi ini boleh mengurangkan risiko katarak mata dan degenerasi makula, yang mana biasa dialami oleh orang tua.

Oleh itu, pengamalan buah avocado boleh memberikan kesihatan kepada mata dalam jangka masa yang lama.

12. Buah Avocado Boleh Melegakan Simptom Arthritis

Arthiritis merupakan masalah yang biasa di alami oleh orang tua.

Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa ekstrak buah avocado dan minyak kacang soya, dikenali sebagai Avocado and Soybean unsaponifiables boleh mengurangkan simptom arthirtis pada tulang (osteoarthritis).

13. Avocado Boleh Mengurangkan Berat Badan

Terdapat beberapa bukti akan kenyataan ini yang dalam satu kajian melibatkan dua kumpulan, satu kumpulan diarah untuk makan makanan yang mengandungi buah avocado, manakala kumpulan satu lagi makan makanan yang sama tanpa buah avocado.

Kemudian, mereka akan disoal dengan beberapa soalan berkaitan dengan lapar dan kadar kekenyangan. Responden yang makan buah avocado merasakan 23% lebih kenyang.

Jika kajian ini betul, maka dengan kerapkan makan buah avocado, anda boleh mengurangkan kadar pengambilan kalori dan lebih senang untuk mengikut jadual diet.

Resepi Smoothies Avocado

Bahan-Bahan
  • 1/2 biji Avocado
  • 1 cawan nenas di potong dadu
  • 1 cawan daun kale atau pun saya suka bayam
  • 200ml susu rendah lemak
  • beberapa ketul ais

Nak Buat sangatlah mudah. Kisar semua bahan dan boleh minum terus memang rasa fresh.

Nak tahu Kalori berapa? Anggaran Kalori 400kcl sahaja. Cubalah nanti.

Kesimpulan

Secara ringkasnya, anda boleh mendapatkan banyak khasiat dari buah avocado. Ianya mengandungi banyak nutrisi yang diperlukan oleh badan dan sesuai untuk semua peringkat umur.

Walaupun buah ini jarang diamalkan dalam pemakanan rakyat Malaysia, namun ianya senang untuk didapati di pasar raya berdekatan.

Sekiranya anda sudah mula berminat untuk mengamalkan pemakanan buah avocado dalam diet anda, sekarang adalah masanya!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mrtengkuasmadi | kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon