Wednesday, July 25, 2018

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan


Tidak semua paten yang difailkan bermanfaat. Ada paten yang hanya sekadar idea unik dan tidak mempunyai protataip.

Kali ini, kami ingin kongsikan 10 paten pelik yang pernah didaftarkan namun, tidak diketahui sama ada idea yang dipatenkan ini sudah direalisasikan ataupun belum.

1. Perisai Nuklear Mudah Alih

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Perisai ini akan melindungi anda jika perang nuklear dan menurut patennya, anda hanya perli menggali lubang dan membuka Perisai Nuklear Mudah Alih yang terletak di atas kepala dan anda akan terselamat dari sebarang radiasi berbahaya.

2. Pelindung Ciuman

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Menurut paten, salah satu kegunaannya boleh digunakan oleh ahli politik ketika mereka mencium bayi semasa kempen pilihan raya.

3. Mesin Mengira Nyawa

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Pernah bertanya-tanya berapa lama lagi anda akan hidup di dunia ini? Sekarang anda boleh memiliki peralatan yang boleh diletakkan di pergelangan tangan dan mengetahui baki hidup anda!

4. Tempat meletak kepala ketika membuang kecil

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Kebiasaannya, di tandas lelaki terdapat tempat khas untuk membuang air kecil sambil berdiri kemudian, terdapat butang yang perlu ditekan untuk mengeluarkan air dan membersihkan alat sulit.

Tetapi, percayakah anda terdapat satu paten yang difailkan untuk pembinaan tempat meletak kepala ketika membuang air kecil sambil berdiri.

Tiada yang unik mengenai ciptaan ini dan tidak dipastikan siapa yang akan benar-benar memasangnya pada tandas.

Kebiasaannya, proses membuang air kecil begitu singkat dan tidaklah memenatkan sehingga perlu dipasang peralatan sebegini.

5. Tatu yang boleh bergetar

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Suatu ketika dahulu, Nokia merupakan merupakan kuasa besar dalam pasaran telefon bimbit. Mereka berjaya menjual telefon bimbit pertama pada tahun 1982 dan pada ketika itu, mereka sudah menjangka telefon bimbit merupakan teknologi masa hadapan.

Menjelang 1998, Nokia sudah pun menjual 100 juta unit telefon bimbit.

Sekiranya anda tidak tahu, Nokia juga merupakan syarikat pertama yang menghasilkan kamera pada telefon bimbit pada tahun 2003.

Selain itu, pada tahun 2011 mereka telah mempatenkan tatu yang akan bergetar apabila terdapat notifikasi pada telefon bimbit.

Walaupun paten ini tidak pernah direalisasikan, konsep sebegini sebenarnya sudah wujud contohnya, penggunaan jam pintar untuk menerima notifikasi daripada telefon bimbit.

Dengan inovasi-inovasi baru telefon pintar daripada jenama seperti Samsung, Apple, Oppo dan sebagainya, nampaknya Nokia akan terus tenggelam bersama patennya ini.

6. Pad kentut deodoran

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Mungkin kedengaran lucu dan pelik, tetapi sebenarnya terdapat satu paten yang telah difailkan untuk penciptaan pad kentut yang mempunyai deodoran.

Apabila kentut, kita akan mengeluarkan bau yang kurang enak yang mungkin dihidu oleh orang sekeliling.

Oleh itu, ciptaan yang dipatenkan ini bertujuan untuk mengelakkan bau busuk tersebut daripada dibau oleh orang berdekatan.

Konsepnya mudah sahaja. Terdapat lapisan kain tambahan pada bahagian tengah yang berfungsi sebagai deodoran.

Deodoran ini terdiri daripada arang yang mempunyai kebolehan semulajadi untuk menyerap bau. Paten ini telah difailkan pada tahun 2000.

7. Penutup telinga anjing

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Paten ini telah difailkan oleh James D. Williams pada tahun 1979. Beliau mendapati bahawa anjing yang mempunyai bulu yang panjang berkemungkinan akan mengotorkan telinga ketika makan.

Menurut beliau, alat ini akan mempunyai 2 tiub yang akan menutup telinga anjing.

Kedua-dua tiub ini akan disambung dengan penahan untuk mengelakkannya daripada menutup muka anjing.

Walaupun ideanya seolah-olah seperti helmet basikal, beliau mengatakan ideanya ini unik dan mesti dipatenkan kerana ia hanya menutupi bahagian telinga sahaja, tidak seperti helmet.

8. Alat kesuburan anjing

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Anjing merupakan antara haiwan yang cepat membiak. Bagi pemilik yang tidak mampu memelihara banyak anjing, maka pilihan yang ada adalah memandulkan anjing tersebut.

Malangnya, terdapat pemilik tidak mahu memandulkan haiwan mereka dan sewenang-wenangnya membuang anjing di jalanan.

Maka, berkembang-biaklah anjing-anjing ini sebagai haiwan liar dan bagi mengatasi masalah ini, maka idea penciptaan tali pinggang ini telah dipatenkan pada tahun 2003.

Alat ini dipatenkan sebagai alat kawalan kesuburan bagi anjing yang dikhaskan bagi anjing yang tidak dimandulkan oleh pemiliknya.

Pada masa kini, sebenarnya sudah wujud beberapa produk yang berkonsepkan sebegini dijual di pasaran.

9. Sistem Ular Pemandu

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Ramai orang biasanya berjalan dengan anjing mereka, namun sesetengahnya mungkin akan bersiar-siar dengan dengan ular mereka suatu hari nanti!

10. Penggetar Otak

10 Hakcipta Paling Pelik Pernah Di Daftarkan

Mahu sesuatu yang akan membuatkan anda terjaga semasa pidato lama atau maraton filem panjang, hanya gigit pada hujung tongkat yang bergetar dan anda akan tersentuh dengan deria anda.

Alat ini akan memancarkan getaran ke otak yang akan membuatkan anda terjaga tanpa mengganggu jiran!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi | list25

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon