Monday, May 07, 2018

100 Sebatan Untuk Kebijaksanaan Tun


Lawak Politik. Pak L, N dan Tun M telah ditangkap kerana beberapa kesalahan berat di negara mereka, jadi untuk jenayah berat mereka semuanya dijatuhkan hukuman 20 sebatan setiap seorang.

100 Sebatan Untuk Kebijaksanaan Tun

Ketika mereka sedang menunggu sebatan, Hakim mengumumkan, “Hari ini adalah hari jadi Isteri saya dan dia minta saya untuk membenarkan satu permintaan sebelum kamu disebat..”

Pak L yang pertama dan selepas berfikir seketika, dia pun berkata, “Tolong ikatkan bantal dibelakang saya..”

Bantal pun diikat tapi bantal itu hanya bertahan 10 sebatan dan Pak L terpaksa diangkat, berdarah dan menangis-nangis kesakitan.

Kemudian tiba giliran N. Apabila melihat Pak L dalam keadaan menderita, N pun tersenyum dan berkata, “Ikatkan dua bantal di belakang saya..”

Tetapi, dua lapisan bantal itu cuma bertahan sehingga 15 sebatan dan N juga diangkat berdarah dan berteriak-teriak menangis.

Tun M yang terakhir tetapi sebelum dia berkata apa-apa, Hakim itu telah bercakap dahulu, “Awak adalah yang paling pintar dan licik orangnya. Untuk ini, awak boleh minta dua permintaan!”

“Terima kasih Tuan Hakim,” jawab Tun M.

"Untuk menghargai kebaikan tuan Hakim yang mulia, permintaan pertama saya ialah tuan berikan saya bukan 20 sebatan, tapi 100 sebatan!”

Tuan Hakim menjawab, “Bukan saja awak seorang yang terhormat dan pernah jadi orang paling berkuasa suatu masa dulu, tapi awak juga seorang yang sangat berani,” kata Hakim itu dengan rasa kagum kepada Tun M.

“Jika permintaan awak 100 sebatan, maka permintaan itu dikabulkan.”

“Dan apa permintaan awak yang kedua?” tanya hakim itu.

Tun M tersenyum lalu berkata, “Ikatkan N di belakang saya!!"

Jangan ketawa sorang ye..

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM


Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon