Monday, April 02, 2018

Akta Antiberita Tidak Benar 2018 Dan Definisi Berita Palsu Yang Anda Wajib Tahu


Umum mengetahui bahawa media sosial terutamanya Facebook dan Whatsapp kerap kali menjadi platform untuk menyebarkan berita palsu secara berleluasa dan telah memberikan impak yang buruk bukan sahaja kepada individu dan syarikat yang terlibat, malah kepada negara kita sendiri.

Akta Antiberita Tidak Benar 2018 Dan Definisi Berita Palsu Yang Anda Wajib Tahu

Namun, platform yang sama juga menjadi tempat untuk menyebarkan pembohongan dan propoganda jijik bagi menutup kejahatan dan salahguna kuasa bagi pihak tertentu.

Sehubungan dengan itu, sebuah akta baru iaitu Akta Anti-Berita Palsu sedang dalam kajian.

Kenapa perlu undang-undang baru ini?

Kerajaan menegaskan bahawa undang-undang Malaysia sedia ada tidak mampu mengawal masalah "berita palsu" dengan berkesan dan undang-undang baru diperlukan.

Selain itu, menurut FAQ yang dikeluarkan oleh pejabat menteri Datuk Seri Azalina Othman, undang-undang yang sering disebut dalam perkara ini seperti Kanun Keseksaan, Akta Pencetakan dan Penerbitan 1984 dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang dirangka pada atau sebelum tahun 1990-an tidak boleh menangani jenis kesalahan kompleks yang selaras dengan perkembangan terkini teknologi.

Undang-undang yang dicadangkan itu akan menampilkan unsur-unsur baru seperti "aplikasi tambahan wilayah", yang memperlakukan sesiapa dari mana-mana kewarganegaraan yang telah melakukan kesalahan berkaitan dengan berita palsu di luar negara sebagai melakukan di Malaysia.

Ia juga menekankan peruntukan undang-undang yang dicadangkan untuk kesalahan menyediakan bantuan kewangan untuk penyebaran berita palsu atau kegagalan untuk memadamkan berita palsu yang diterbitkan, serta pengenalan langkah sementara yang akan menghalang penyebaran berita palsu semasa penyiasatan dan pendakwaan untuk kes.

Apakah definisi berita palsu?

Menurut FAQ tersebut, kerajaan telah "mengambil inisiatif untuk memberikan definisi yang jelas dan khusus" mengenai "berita palsu" dalam undang-undang yang dicadangkan bersama dengan beberapa ilustrasi situasi penyebaran berita palsu.

"Berita palsu" ditakrifkan dalam undang-undang yang dicadangkan itu termasuk sebarang berita palsu, maklumat, data dan laporan yang sepenuhnya atau sebahagiannya, sama ada dalam visual atau rakaman audio atau dalam bentuk lain yang boleh mencadangkan perkataan atau idea.

Siapa yang akan menentukan jika sesuatu berita itu palsu atau tidak?

Menurut FAQ, kerajaan memutuskan bahawa pihak yang neutral dan adil akan memutuskan sama ada sesuatu maklumat atau berita itu palsu atau tidak melalui proses undang-undang yang sewajarnya, dengan mahkamah juga diberdayakan untuk membuat arahan untuk menghapuskan penerbitan apa-apa berita palsu.

Adakah ia menyekat kebebasan bersuara?

Menerut FAQ tersebut, tiada undang-undang yang digubal dan diluluskan oleh Parlimen bertujuan untuk menyekat hak kebebasan bersuara dan ekspresi seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Rang undang-undang yang dicadangkan itu bertujuan melindungi orang ramai dari gelombang berita palsu dan pada masa yang sama memastikan hak kebebasan bersuara dan ungkapan di bawah Perlembagaan Persekutuan dihormati.

Hukuman jika didapati bersalah?

Menghasilkan, menerbitkan dan menyebarkan berita yang diketahui palsu
  • Denda maksimum RM500,000 dan 10 tahun penjara atau kedua-duanya
  • Denda maksimum RM3,000 sehari jika kesalahan berterusan selepas disabitkan kesalahan

Bantuan kewangan dengan berniat atau mengetahui dana tersebut akan digunakan untuk berita palsu
  • Denda maksimum RM500,000 dan 10 tahun penjara atau kedua-duanya

Kegagalan memadamkan berita setelah mengetahu ianya palsu
  • Denda maksimum RM100,000
  • Denda maksimum RM3,000 sehari jika kesalahan berterusan selepas disabitkan kesalahan

Kegagalan mematuhi arahan mahkamah untuk memadamkan berita palsu
  • Denda maksimum RM100,000
  • Mahmakah boleh mengarahkan pihak berkuasa atau polis memadamkan berita palsu

Membantu mana-mana tindakan di atas
  • Hukuman yang sama seperti melakukan kesalahan itu sendiri

Adakah ia hanya untuk media sosial?

Undang-undang yang dicadangkan ini adalah untuk mengawal dan memantau penyebaran berita palsu dalam mana-mana medium dan tidak terhad kepada media sosial sahaja.

Adakah undang-undang ini berurusan dengan berita palsu sepenuhnya?

FAQ tersebut memberitahu bahawa undang-undang baru yang dicadangkan menyedari komitmen kerajaan untuk menangani tindakan membuat berita palsu tular berikutan revolusi dalam teknologi komunikasi yang pantas berkembang, dan akan melengkapkan undang-undang yang sedia ada.

Contoh-contoh situasi:

1. Apabila B menerbitkan 'berita palsu' dari A tanpa sedar: A bersalah

Di bawah senario pertama, jika B menerbitkan di blognya berita yang diterima dari orang A tanpa mengetahui jika maklumat itu palsu, dia tidak didapati bersalah. Sebaliknya, A yang didapati bersalah.

2. Apabila A menerbitkan 'berita palsu' terhadap Z: A adalah bersalah

Ilustrasi kedua menunjukkan bahawa A bersalah jika dia telah membuat maklumat dalam artikel yang diterbitkan di blognya yang mendakwa orang itu Z, seorang ahli perniagaan terkenal telah memperoleh kontrak perniagaan dengan menawarkan rasuah.

3. Apabila B berkongsi 'berita palsu' yang dibuat oleh A terhadap Z dan mengetahui ia adalah palsu: A dan B adalah bersalah

Begitu juga, pihak ketiga untuk senario kedua, B juga didapati bersalah jika dia tahu bahawa maklumat di atas mengenai Z telah dibuat dan kemudian menerbitkannya di akaun media sosialnya.

4. Apabila A menerbitkan iklan 'berita palsu" mengenai kejayaaan Z : A bersalah

Dalam ilustrasi keempat, A bersalah jika dia mengiklankan karikatur Z yang menggambarkan Z sebagai pelabur yang berjaya dalam skim pelaburan, padahal Z tidak pernah terlibat dalam kegiatan tersebut.

5. Apabila A kongsikan 'berita palsu' mengenai produk Z yang tak lagi wujud : A bersalah

Begitu juga, A didapati bersalah jika dia menerbitkan di akaun sosial sosialnya bahawa syarikat Z mengandungi bahan-bahan berbahaya dan dijual kepada orang ramai yang mengetahui bahawa pengeluaran produk makanan telah dihentikan tahun lalu, dan tidak lagi wujud untuk kegunaan awam.

6. Apabila A menyamar sebagai agensi kerajaan dan mengeluarkan 'berita palsu': A bersalah

Dalam senario keenam, A boleh dihukum jika dia menyamar sebagai agensi kerajaan dengan membuat laman web dan menerbitkan satu garis panduan yang dikatakan dikeluarkan oleh ketua agensi, yang tidak pernah wujud.

7. Apabila A memberitahu 'berita palsu' mengenai Z dalam forum awam: A bersalah

Dalam senario ketujuh, Rang Undang-Undang itu mengaku bahawa seseorang itu bersalah jika dia memberitahu orang ramai melalui forum umum bahawa Z telah menyalahgunakan dana yang dikumpulkan untuk tujuan kebajikan yang mengetahui bahawa maklumat itu palsu.

8. Apabila A mengumumkan 'berita palsu' mengenai Z dalam sidang akhbar: A bersalah

Hampir sama dengan itu, senario terakhir mengatakan bahawa A bersalah jika dia mendakwa dalam sidang akhbar bahawa Z, pemilik sebuah pasar raya, akan memberi hadiah percuma kepada seratus pelanggan pertama pasar rayanya pada setiap Sabtu pertama bulan itu apabila Z tak pernah berniat begitu.

Kesimpulan

Jika seseorang berkongsi berita palsu tanpa mengetahui bahawa ia palsu, maka mereka tidak bersalah.

Jika seseorang berkongsi artikel berita palsu di media sosial yang mengetahui bahawa ia palsu-walaupun mereka tidak menghasilkan artikel-maka mereka boleh didapati bersalah.

Karikatur yang menggambarkan berita palsu juga boleh tertakluk kepada Akta baru.

Berkongsi maklumat yang ketinggalan zaman seolah-olah ia merupakan isu yang sedang berlaku, anda juga boleh disabitkan kesalahan.

Membuat laman web yang menyamar sebagai agensi kerajaan juga boleh memberi anda keputusan bersalah di bawah akta tersebut.

Pidato semasa forum umum yang mengandungi maklumat palsu berada di bawah Akta Anti Berita-Palsu.

Jika anda bercakap bagi pihak-pihak lain yang mendakwa sesuatu yang tidak benar, maka ia juga dianggap berita palsu.

Juga, tidak mengira kewarganegaraan anda, anda masih boleh dikenakan di bawah Akta Anti Berita Palsu selagi berita itu memberi kesan kepada Malaysia, atau warganegara Malaysia.

Anda juga boleh dikenakan bayaran jika anda memberikan bantuan kewangan untuk membantu membuat atau menyebarkan berita palsu (tetapi hanya jika anda berbuat demikian dengan sengaja, atau akta ini mempunyai sebab yang baik untuk mengesyaki bahawa dana anda akan digunakan untuk berita palsu.

Siapa sebenarnya yang akan mendapat kelebihan dari akta baru ini nanti? Nantikan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 1MDB, Akta RICO Dan Rahsia Kod SWIFT, Kerisauan Tun Mahathir Kini Terbukti Benar!

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon