Monday, April 16, 2018

Siapa Sebenarnya Houthi Yang Menyerang Mekah Dan Diperangi Arab Saudi?


Puak Houthi adalah kelompok militan Syiah Zaidi yang aktif beroperasi di utara Yaman, juga disebut sebagai puak yang kuat dan digelar As-Shabab al-Muminin (Pemuda beriman), dinamakan sempena nama Badreddin Hussein al-Houthi, bekas komander Houthi, yang dilaporkan terbunuh semasa serangan tentera Yaman pada bulan September 2004.

Siapa Puak Houthi
Abdul Malik Badruddin Al-Houthi (kiri); Putera Mohammad Bin Salman (kanan).

Antara komander puak Houthi ialah Ali al-Qatwani, Abu Haider, Abbas Aidah dan Yousuf al-Madani (anak lelaki ipar Hussein al-Houthi) yang juga telah terbunuh oleh pasukan tentera Yaman.

Badreddin Hussein al-Houthi dikatakan pemimpin spiritual mereka.

Puak Houthi menegaskan mereka membela komuniti mereka dari tekanan kerajaan dan diskriminasi, tetapi kerajaan Yaman menyatakan Houthi mahu melaksana dan mengembangkan ajaran Syiah.

Houthi dilaporkan "berdoa dengan cara yang salah" dengan mengangkat lengan mereka, seperti kebiasaan antara Sunni di Yaman).

Selain itu, Puak Houthi juga memiliki sentimen anti-Amerika dan anti kerajaan Arab Saudi yang sangat tinggi.

Kerajaan Yaman juga menuduh Houthi mempunyai hubungan erat dengan kerajaan Iran, sebuah negara majoriti Syiah, namun mereka menafikan menyokong gerakan al-Qaeda.

Pemimpin Puak Houthi
  • Badreddin Hussein al-Houthi - Bekas pemimpin (terbunuh pada tahun 2004)
  • Abdul-Malik al-Houthi - Pemimpin
  • Yahia Badreddin al Houthi - Pemimpin Politik
  • Abdul-Karim al-Houthi - Komander quality kedudukan
  • Badr Eddin al-Houti - Pemimpin Spiritual
  • Abdullah ar-Ruzami - Bekas komander tentera (ditangkap pada tahun 2005)
  • Muhammad Abdus Salam

Pemberontakan 2010

Pada 22 Julai 2010, pemberontak Syiah Houthi yang telah berjuang dan berperang enam kali sejak 2004, telah melancarkan serangan terhadap penyokong kerajaan Yaman, seramai 20 orang terbunuh.

Seramai 50 orang telah terbunuh terutama di Harf Sufyan di wilayah Amran, kawasan yang dikuasai dan dikawal oleh puak penyokong kerajaaan, Bin Aziz.

Bagaimanapun, pemimpin Houthi mendakwa mereka berperang dengan kerajaan, bukan dengan puak yang lain.

Sejak Ogos 2009, ribuan penduduk telah berpindah dan terpaksa tinggal di dalam khemah yang disediakan oleh Persatuan Bulan Sabit Merah Yaman dan PBB.

Professor Ahmed Abdul-Karim Saif dari Universiti Sana'a menyatakan, perang ini adalah diantara puak Houthi dengan puak lain yang menyokong kerajaan Yaman. Pemimpin puak, Bin Aziz, adalah penyokong Parti Kongress Rakyat Yaman.

Delegasi Qatar telah dihantar bagi menyelesaikan konflik puak atau konflik kaum tersebut dan membina serta membangunkan semula Saada. Penyelesaian konflik dengan bantuan Emir Qatar.

Presiden Salleh juga telah berunding dengan Emir Qatar dan Perjanjian Doha telah ditandatangani.

Kenapa Houthi menyerang Mekah?

Jawapannya kerana perang saudara di Yaman.

Situasi di Yaman menyaksikan Perang Saudara antara Houthi di bawah pimpinan Abdul Malik Badruddin Al-Houthi yang disokong Iran, dengan Presiden AbdRabu Mansour Hadi yang disokong Arab Saudi.

Dari segi teknikalnya, Presiden AbdRabu Mansour Hadi yang disokong Arab Saudi ialah pemerintah Yaman yang sah kerana beliau menang besar dalam pilihan raya 2012 selepas Ali Abdullah Saleh berundur sewaktu peristiwa Arab Spring.

Meskipun seorang Sunni, beliau memperoleh sokongan besar termasuklah daripada warga Syiah hinggakan peratus undian beliau mengatasi jumlah pengundi Sunni yang sedia ramai di Yaman.

Namun, Houthi menarik balik sokongan kepada beliau dan merampas kuasa pada awal tahun 2015 apabila AbdRabu cuba bertindak mengurangkan subsidi petrol dan mewujudkan desentralisasi kuasa yang dilihat bakal memiskinkan lagi wilayah Saada Houthi di utara kerana akan wujud kemungkinan isu agihan peruntukan kewangan yang tidak setara dari kerajaan pusat kelak.

Presiden AbduRabbu yang dipaksa meletak jawatan selepas ditahan Pemberontak Houthi telah bekerjasama dengan Arab Saudi untuk menuntut kembali kedudukan beliau sebagai Presiden Yaman yang sah.

Disebabkan Houthi mendapat sokongan kuat Tehran, maka AbdRabbu terpaksa mendapatkan sokongan Arab Saudi.

Lalu Arab Saudi di bawah Menteri Pertahanan Putera Mohammad Bin Salman mengambil pendirian campur tangan ketenteraan (Operasi 'Decisive Storm') di Yaman sejak Mac 2015.

Sekutu Saudi seperti UAE turut menjadi mangsa serangan Houthi apabila kapal tenteranya dibedil di pelabuhan Mocha, Yaman.

Lebih membebankan, Arab Saudi kini ketiadaan sokongan Qatar akibat pemulauan yang dilaksanakan Riyadh dan sekutunya.

Sebenarnya, perkembangan yang lebih bahaya berlaku sekitar pertengahan Julai 2017 lalu, apabila Houthi menyatakan bahawa mereka telah berjaya menembak peluru berpandu ke kemudahan minyak milik Saudi di pelabuhan Laut Merah di Yanbu.

Bahkan, Amerika Syarikat mengesahkan dakwaan ini. Hal ini membimbangkan kerana jarak antara Saada iaitu tempat di mana peluru berpandu tersebut dibedil Houthi di Yaman dengan Yanbu adalah sejauh 900 kilometer.

Ini bermakna, sistem persenjataan Houthi kini mampu menyerang mana-mana tempat dalam wilayah Arab Saudi – termasuklah dua kota suci umat Islam iaitu Mekah dan Madinah.

Dari mana pemberontak Houthi memperoleh lambakan peluru berpandu ini?

Jawapannya dari Iran yang menyalurkan peluru dan aset ini menerusi Pelabuhan Hodeiba di Barat Yaman.

Kenapa Iran membantu Houthi?

Iran menyokong Houthi kerana kepentingan strategiknya di Laut Merah dan Teluk Aden. Inilah sebabnya Iran telah menghantar pelbagai bantuan kewangan dan persenjataan besar-besaran kepada Houthi sejak 2004 lagi.

Banyak kali bantuan persenjataan Iran disekat atau dirampas oleh pihak berkuasa Yaman, bahkan sebelum dikuasai Houthi.

Disebabkan inilah Arab Saudi dan AbdRabu Mansour Hadi cuba untuk mengetatkan akses pelabuhan yang dimanipulasi Iran-Houthi.

Langkah yang paling wajar bagi menamatkan perang ini adalah dengan rundingan yakni menguatkuasakan kembali Resolusi PBB 2216 yang menuntut puak pemberontak Houthi untuk mengembalikan senjata kepada kerajaan dan kembali ke rundingan bersama AbdRabbu Mansour Hadi.

Namun, Houthi berkeras untuk menguasai Yaman melalui langkah bersenjata dan enggan menghadiri sebarang rundingan damai seperti pada April 2016.

Maka, campur tangan ketenteraan Arab Saudi dan sekutunya – yang juga berisiko ke atas nyawa orang awam – boleh difahami sebagai satu-satunya pilihan bukan sahaja untuk menghentikan perang saudara di Yaman, tetapi juga mencegah serangan Houthi ke atas wilayah Arab Saudi itu sendiri.

Akibatnya, nyawa orang awam di Mekah, Yaman dan Arab Saudi terus menjadi taruhan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian | wikipedia

1 comment

  1. Rasanya pihak America ada menempatkan sistem anti-peluru berpandu @THAAD, di arab saudi, keupayaannya menangkis melebihi 95%

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon