Tuesday, April 03, 2018

Misteri Dan Asal-usul Orang Minyak


Apa itu Orang Minyak dan dari mana asal-usulnya adalah merujuk kepada seseorang yang menuntut ilmu batin, ilmu sesat atau ilmu hitam dengan cara menceroboh masuk ke dalam rumah mangsa untuk merompak sebelum memperkosa gadis yang masih perawan.

Misteri Dan Asal-usul Orang Minyak
Gambar hiasan.

Salah satu cerita mengatakan bahawa, Orang Minyak ini telah tersalah menuntut ilmu, menyebabkan dia menjadi hitam dan hanya akan pulih selepas merogol 40 orang gadis. Mangsa akan terpukau dan ditanda dengan pangkahan pada mukanya selepas dinodai.

Versi lain juga menyatakan, Orang Minyak adalah manusia biasa yang sedang mempelajari ilmu batin dan ilmunya akan sempurna setelah berjaya memperkosa 41 wanita dengan kemampuan memasuki sebuah rumah tanpa dapat dilihat oleh sesiapa.

Apabila ilmunya telah lengkap, kulit hitamnya akan berubah menjadi putih dan akhirnya memiliki kuasa sakti.

Ilmu hitam walaupun dianggap amalan salah dan khurafat tetapi kemunculan orang minyak memang tidak dapat dinafikan apabila terdapat segelintir masyarakat yang berniat serong untuk kepentingan diri sendiri sehingga mengancam keselamatan dan ketenteraman masyarakat dalam sesebuah kampung tersebut.

Kewujudan Orang Minyak sebenarnya amat popular sehingga ia dijadikan sebuah filem pada tahun 1958 bertajuk Orang Minyak, yang diterbitkan oleh Malay Film Productions Ltd (MPF) dan diarahkan oleh seniman tersohor P. Ramlee.

Kelebihan dan Kelemahan Orang Minyak

Orang minyak dikatakan mampu memasuki rumah yang berkunci dengan mudah dan selain itu, ia dikatakan mampu menghilangkan diri dengan mudah sekiranya dikejar.

Orang minyak juga mampu melekat pada siling seperti cicak, mampu naik ke atas dengan sehelai benang dan mampu menggunakan jin sebagai pelindung.

Sekiranya tidak mahu diganggu oleh Orang Minyak pada waktu malam terutamanya gadis, sekeliling tempat tidur hendaklah ditabur dengan kelopak jantung pisang dan daun keladi bira.

Jika sebuah rumah ditabur kelopak jantung pisang atau daun keladi bira ini, maka selamatlah semua perempuan di dalamnya.

Untuk mengalahkan Orang Minyak, apabila ia telah ditangkap, selubung dengan kain batik untuk melemahkannya, kemudian gigit ibu jari kaki Orang Minyak itu untuk menghapuskannya.

Dikatakan juga bahawa Orang Minyak takut melihat cermin.

Selain itu, kelemahan ketara orang minyak ialah tidak boleh terkena hujan. Apabila terkena hujan, dengan mudah orang akan dapat melihat pengamal ilmu tersebut.

Hal seumpama ini telah pun berlaku, semasa orang minyak ingin merogol mangsa di sebuah rumah ketika hujan turun, perbuatan makhluk berkenaan telah dilihat oleh beberapa orang penduduk dari kampung itu dengan jelas.

Ilmu Siam

Misteri Dan Asal-usul Orang Minyak
Orang minyak didakwa berjaya ditangkap [azmirelatif].

Menurut cerita orang tua-tua, Orang Minyak adalah amalan ilmu hitam dari Siam yang tuannya menuntut ilmu ghaib untuk tujuan jahat dan gadis-gadis sunti dijadikan sebagai cagaran untuk menjadikan ilmu itu lebih sempurna.

Modus operandi yang dilakukan oleh pengamal ilmu hitam Orang Minyak ialah rompak dan rogol. Setiap kali pengamal ilmu hitam itu melakukan rompakan dan rogol, dia akan diekori oleh ilmu yang dipelajarinya, sebab itulah digelar orang minyak.

Tujuan ilmu tersebut mengekorinya ialah apabila pengamal ilmu hitam itu dalam keadaan bahaya dan terdesak atau dilihat orang semasa menjalankan aktivitinya, ilmu hitam tersebut akan memasuki tubuhnya dan menyebabkannya hilang secara tiba-tiba.

Dengan demikian dia pastinya terselamat daripada dibelasah orang yang melihatnya.

Orang yang ingin menangkap dan memasung Orang Minyak mestilah ilmunya dapat menandingi kelebihan ilmu yang diamalkan oleh pengamal ilmu hitam itu.

Jika tidak, Orang Minyak sukar ditangkap kerana pengamalnya memang licik dan tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

BERIKUT ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KEJADIAN SERANGAN ORANG MINYAK YANG PERNAH BERLAKU DI MALAYSIA.

Serangan Orang Minyak 2001

Penduduk beberapa kampung di sekitar daerah Kuala Kedah gempar apabila empat makhluk kononnya jelmaan `orang minyak' berjaya ditangkap bersama seorang lelaki.

Berita penangkapan orang minyak itu telah mengakibatkan lebih 3,000 penduduk sekitar membanjiri Masjid Putra Seberang Nyonya dan Balai Polis Kuala Kedah.

Bagaimanapun difahamkan makhluk-makhluk itu yang masing-masing dibungkus dengan kain batik dan disimpan di dalam balang (botol) akan dihapuskan mengikut cara tradisional.

Menurut saksi-saksi, lelaki itu diberkas ketika dia cuba memaksa seorang wanita melepaskan makhluk-makhluk berkenaan sejurus setelah dua daripada makhluk itu ditangkap.

Apa yang sangat menarik adalah, salah seorang penduduk kampung yang berjaya menangkap makhluk tersebut, Che Wan Che Othman, ketika ditemui berkata, dia berusaha menjejaki orang minyak kerana bimbang dengan keselamatan anak gadisnya yang berusia 17 tahun.

Menceritakan detik-detik ketika berusaha menangkap makhluk itu, katanya, walaupun takut, dia terpaksa mengetepikan perasaannya demi memastikan orang minyak tidak lagi berleluasa di kampung tersebut.

"Mak cik tangkap orang minyak ini semasa dia bertukar menjadi kecil dan cuba melarikan diri melalui celah-celah papan lantai rumah," katanya.

Serangan Orang Minyak 2006

Pada 24 November 2006, seorang pencuri yang melumurkan dirinya dengan minyak telah ditahan di kampung Tawas, Malaysia.

Serangan Orang Minyak 2008

Pada tahun 2008 yang lalu, beberapa akhbar berbahasa Cina mendakwa kononnya berlaku kejadian rogol oleh Orang Minyak melibatkan pelajar yang berlaku dalam kampus Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang.

Walau bagaimanapun, pihak universiti menafikan kejadian itu.

Serangan Orang Minyak 2009

Pada tahun 2009 yang lalu, dilaporkan lebih 300 keluarga hidup dalam ketakutan ekoran empat kejadian di cabul Orang Minyak membabitkan dua keluarga berlaku di Taman Keladi dan Taman Angsana, Kedah.

Serangan Orang Minyak 2011

Gombak

Gara-gara trauma akibat diganggu orang minyak, sebuah keluarga di Kampung Laksamana, Gombak, terpaksa meninggalkan rumah mereka selepas diganggu orang minyak selama lima hari berturut-turut.

Anehnya, kemunculan orang minyak itu hanya boleh dilihat oleh ahli keluarga perempuan sahaja.

Orang minyak tersebut turut bertindak mengunci pintu rumah dari dalam sewaktu ahli keluarga itu berada di dalam rumah.

Lembaga itu bersembunyi di bawah meja makan dicucuk dengan buluh runcing oleh orang kampung dan terdapat kesan darah pada buluh tersebut.

Makhluk itu kemudiannya masuk ke rumah sebelah dan kelibatnya disaksikan oleh isteri jiran mangsa.

Turut ditemui kesan tapak tangan berminyak di tembok dan tapak kaki sewaktu kelibat itu muncul di luar rumah dan kesan ini ditemui oleh anggota polis sewaktu melakukan pemeriksaan.

Adik ipar mangsa yang dicalit minyak hitam oleh makhluk itu juga terpaksa dibawa menjalani rawatan alternatif selepas terdengar bunyi bisikan memanggilnya keluar dari rumah selepas itu, namun sudah sembuh sepenuhnya daripada gangguan tersebut.

Bentong

Pada tahun 2011 lalu, lebih 10,000 penduduk di 20 kampung dan taman perumahan di kawasan Ketari, Bentong, mendakwa diganggu satu lembaga hitam seakan-akan orang minyak.

Lembaga itu dikatakan mengganggu gadis bawah umur selain membuat kacau di kampung itu.

Imejnya menyerupai lelaki bertubuh kecil yang dipercayai mengamalkan ajaran ilmu hitam turut didakwa memecah masuk beberapa lagi rumah sekitar Ketari.

Serangan Orang Minyak 2012

Polis berjaya menyelesaikan misteri orang minyak yang digembar-gemburkan berlaku pertengahan tahun 2011 lalu menerusi pengakuan daripada suspek yang ditahan pada 14 November 2012.

Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Abdul Aziz Salleh berkata, hasil siasatan ke atas suspek berusia 42 tahun dan berasal dari Tambunan, Sabah itu berjaya menemui bukti lelaki terbabit melakukan 13 kes melibatkan jenayah rogol, bunuh dan samun.

Menurutnya, suspek dipercayai melakukan enam kes rogol dan empat kes bunuh melibatkan lima kematian yang berlaku sejak Mac 2009 hingga 14 November 2012.

Serangan Orang Minyak 2013

Kelibat misteri seorang lelaki separuh bogel didakwa orang minyak muncul kembali di daerah Marang, apabila mangsa, Sh Nor Akmaliza Tuan Ibrahim, mendakwa melihat manusia separuh bogel berada berdekatan katil dalam bilik tidurnya kira-kira jam 5 pagi.

Serangan Orang Minyak 2014

Mengikut laporan akhbar China Press orang ramai di sekitar Dataran Pahlawan Melaka di gemparkan dengan ”Orang Minyak” yang berjaya di tangkap oleh orang ramai.

Orang minyak ini cuba untuk mengusik orang ramai, khasnya perempuan di sekitar tempat kejadian tetapi berjaya ditangkap oleh beberapa pengawal keselamatan.

Orang minyak tersebut dikatakan agak kuat dan cuba melarikan diri, Pengawal Keselamatan turut mendapati satu botol berwarna hitam disimpan bersama lelaki terbabit.

Orang Minyak itu di tangkap dan diserahkan kepada pihak berkuasa untuk tindakan lanjut, sememangnya kejadian ini mengejutkan orang ramai.

Serangan Orang Minyak 2018

Seorang remaja perempuan mendakwa menjadi mangsa serangan orang minyak di Kampung Pengkalan Demit, Kubang Kerian, Kota Bharu.

Serangan kira-kira pukul 9 pagi itu berlaku ketika mangsa, Nik Anis Ashira Kamarulzaman, 17, sedang menjemur pakaian di belakang rumah.

Dia mendakwa ditarik kelibat seorang lelaki dari arah belakang dan dibawa ke ruang tamu rumah.

“Saya tidak dapat berfikir seperti kena pukau dan hanya tersedar selepas kelibat lelaki itu mencekik leher saya. Tangan, kaki dan bahagian perut saya diikat dengan tali.

“Jerutan yang kuat di bahagian perut membuatkan saya sesak nafas. Saya menjerit meminta tolong sebelum keli-bat itu lari melalui tingkap dapur rumah,” katanya ketika ditemui pemberita.

Kesan minyak di leher dan kaki mangsa didapati masih ada ketika ditemui.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: azmirelatif | wikipedia

1 comment

  1. Kalau dapat tangkap, kita bunch Dia dalam tangki minyak lori, minyak tengah mahal ni, boleh tahan setahun tak isi

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon