Saturday, April 07, 2018

5 Kategori Dalam Sistem Kasta Masyarakat Hindu India


Sistem kasta dalam masyarakat Hindu boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan peringkat yang pada umumnya, kelas tertinggi ialah para Brahmin atau Brahmana, manakala kelas terendah ialah kaum pariah atau dikenali sebagai "mereka yang tidak boleh disentuh" atau dalam bahasa Inggeris "untouchables".

5 Kategori Dalam Sistem Kasta Masyarakat Hindu India

5 Kelas Dalam Sistem Kasta
  1. Brahmin: Berkulit Putih, bekerja sebagai Paderi dan Guru.
  2. Ksatriya: Berkulit Merah, bekerja sebagai Askar dan Ketua dalam kerajaan.
  3. Vaisya: Berkulit Coklat, bekerja sebagai Petani, Pedagang dan Pelukis.
  4. Sudra: Berkulit Hitam dan bekerja sebagai Buruh.
  5. Dalit (Pariah): Berkulit Hitam dan bekerja sebagai Buruh Kasar.

Sejarah Sistem Kasta

Asal-usul Sistem Kasta adalah berpunca dari Bhagavad Gita yang menyatakan:

1. Pekerjaan-pekerjaan kaum Brahmin, Ksatriya, Vaishya, dan Sudras adalah berbeza, harmoni dengan tiga kuasa yang berkaitan dengan kelahiran mereka.

2. Peranan kaum Brahmin adalah keamanan; harmoni, austerity dan kesucian; kecintaan-kemaafan dan peribadi yang murni; berwawasan, berhikmah dan berkepercayaan.

3. Peranan kaum Ksatriya: minda seorang perwira, berdarah panas, constancy, resourcefulness, berani dalam perang, pemurah dan seorang pemimpin yang baik.

4. Perdagangan, pertanian dan membela kerbau ialah pekerjaan kaum Vaishya.

5. Dan kerja kaum Shudra pula ialah untuk memberi perkhidmatan.

Manusia Hina

5 Kategori Dalam Sistem Kasta Masyarakat Hindu India

Perkataan KASTA sebenarnya dibawa masuk oleh penjajah British yang cuba menerangkan sistem pemecahan dalam suku bangsa India yang diamalkan pada era penjajahan mereka suatu ketika dahulu.

Penegasan terjemahan sistem kasta dilakukan oleh penjajah British adalah semata-mata mahu mengukuhkan pengaruh mereka di India.

Dalam Hindu sendiri, perkataan kasta atau caste tidak wujud. Satu-satunya manuskrip purba yang pernah mencatatkan sistem pola dalam masyarakat secara terperinci adalah datang dari kitab-kitab agama Hindu.

Sistem amalan berkasta ini dikatakan dipelopori oleh agama Hindu mengikut Veda.

Sistem kasta di India

Secara kasarnya, sistem kasta yang diamalkan di India adalah satu sistem pengelasan atau dasar pecahan suku susur galur sesebuah institusi kekeluargaan mengikut pengkhususan kerjaya dan darjat keluarga.

Dalam bahasa mudah, hierarki bangsalah atau dalam Veda di sebut JATI.

Maksud JATI adalah "kelahiran" tetapi, dalam konteks Veda, JATI merupakan warisan identiti sesebuah suku kaum itu setelah seseorang itu dilahirkan.

Pariah

Perkataan PARIAH sebenarnya hanya salah satu suku keluarga dalam bangsa India dalam kategori Dalit. Sebenarnya ada beratus (malahan mungkin beribu) lagi nama-nama suku yang terdapat dalam kelas Dalit.

Ada orang India sangat marah kalau dipanggil dengan panggilan "Pariah" kerana iu sebenarnya satu penghinaan sama juga seperti kita jika digelar Bodoh, Sakai, Orang Kampung dan sebagainya.

Tanpa sempadan agama

Dalam amalan kasta India ini, amalan sistem berkasta diamalkan hampir seluruh komuniti di India tanpa sempadan agama.

Seandainya seseorang itu dilahirkan dalam kelas DALIT, individu tersebut telah atau akan diisytiharkan sebagai insan yang tidak boleh sama sekali disentuh.

Tidak boleh disentuh atau mereka tidak dibenarkan menyentuh orang lain sebab telah ditakdirkan Tuhan (mengikut yang berkasta tinggi) sebagai golongan yang terlalu hina.

Bukan setakat tidak boleh disentuh dan menyentuh, golongan Dalit juga TIDAK BOLEH memiliki harta, dihalang, disekat, tidak layak menjalankan kerja-kerja yang membolehkan mereka mengumpul harta (lebih hina dari hamba dalam hal ini), tidak mempunyai hak untuk memiliki apa pun, apatah lagi untuk berkahwin dengan suku JATI yang lain.

Paling teruk, mana-mana ahli kalangan JATI kelas tinggi jika ada mana-mana ahli keluarga mereka didapati mempunyai hubungan persahabatan, cuba berlaku baik, bercinta atau berkahwin dengan Dalit, status kelas JATI mereka akan terus jatuh dalam kelompok Dalit!

Ini masih berlaku dalam era moden di India hari ini.

Sistem Kasta dalam budaya bangsa lain

5 Kategori Dalam Sistem Kasta Masyarakat Hindu India

Selain India, sistem ini wujud di negara-negara lain juga. Di Afrika Selatan misalnya, sewaktu era aparteid penduduk berkulit putih dianggap lebih baik berbanding masyarakat bukan kulit putih.

Di Jepun, masyarakatnya yang menetap di Amerika Selatan dipandang rendah dan sukar mendapat kerakyatan di negara sendiri.

Manakala, sewaktu pemerintahan Adolf Hitler, rakyat Jerman berbangsa Yahudi disisih dan dianggap sebagai kelas kedua.

Kebanyakan sistem kasta pada abad ke 20 ini adalah rekaan manusia semata-mata untuk menunjukkan kebencian terhadap sesuatu bangsa, agama atau keturunan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Kekayaan Berdasarkan Kasta Di Malaysia

sumber: wikipedia | loloqxrules

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon