Thursday, January 18, 2018

Lelaki Tahan Bersin Pecah Kerongkong!


Tindakan seorang lelaki yang sering menekan hidung dan mulut untuk menyekat dan menahan daripada bersin menyebabkan dia mengalami masalah kerosakan pada anggota badan yang serius.

Lelaki Tahan Bersin Pecah Kerongkong!
Gambar hiasan.

Lelaki berusia 34 tahun itu dikesan pakar perubatan dari Leicester mengalami masalah pecah kerongkong apabila tindakannya menyekat bersin dengan impak tinggi.

Tindakan menyekat bersin itu dilihat memberi tekanan kepada tisu-tisu lembut di bahagian kerongkong.

Tabiat suka menahan bersin juga sebenarnya boleh merosakkan telinga atau pecah otak aneurisme, pakar perubatan memberi amaran dalam jurnal Laporan Kes BMJ.

Menurut lelaki itu, dia merasakan sesuatu yang pelik 'berada' di lehernya selain mengalami kesakitan serta kesukaran untuk menelan dan bercakap.

Malah, pemeriksaan doktor mendapati bahagian kerongkong dan leher lelaki itu mengalami radang serta bengkak.

Ketika rawatan, lelaki itu terpaksa menggunakan tiub selama tujuh hari dalam usaha memulihkan tisu-tisu yang rosak selain dibenarkan keluar hospital apabila didapati pulih sepenuhnya.

Para doktor dari jabatan telinga, hidung dan tekak di Hospital Diraja Leicester iaitu lokasi lelaki tersebut dirawat berkata menyekat bersin dengan menekan hidung dan mulut adalah tindakan berbahaya serta perlu dielakkan.

Menurut pakar, bersin boleh menyebarkan penyakit tetapi ia lebih baik jika tidak menahannya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: OMG! Gadis Cantik Bersin 12 Ribu Kali Sehari

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon