Tuesday, December 05, 2017

Sambutan Hari Tanah Sedunia, World Soil Day


Sambutan Hari Tanah Sedunia, World Soil Day disambut pada 5 Disember setiap tahun untuk meraikan kepentingan tanah sebagai komponen penting dalam sistem semulajadi dan sebagai penyumbang penting kepada kesejahteraan manusia.

Sambutan Hari Tanah Sedunia, World Soil Day

Pada tahun 2002, Kesatuan Antarabangsa Sains Tanah (IUSS) membuat resolusi mencadangkan 5 Disember menjadi Hari Tanah Sedunia dan pada tahun 2015 juga diisytiharkan sebagai Tahun Tanah Antarabangsa dengan harapan dapat meningkatkan kesedaran sebanyak mungkin mengenai tanah peranan yang besar dalam keselamatan makanan.

Tidak mengejutkan, setakat ini kebanyakannya masyarakat global yang terdiri daripada 60,000 atau lebih saintis tanah telah menjadi pihak yang merayakan hari ini.

Peluang kepada rakyat biasa bertukar-tukar kad 'Happy Soil Day' pada masa akan datang masih kekurangan sambutan, tetapi itu tidak bermakna kita tidak dapat belajar untuk menghargai peranan penting yang dimainkan oleh tanah dalam kehidupan kita.

Cara terbaik untuk meraikan hari Tanah Sedunia ialah dengan melakukan apa yang para saintis dunia lakukan: mendidik diri kita sendiri!

Jumlah besar kerosakan yang dilakukan ke atas planet ini setiap tahun masih lagi terkawal, tetapi kejahilan ramai dari kita masih tidak menyedari apabila kita merosakkannya, yang adakala tidak mampu dipulihkan.

Terdapat beberapa perkara boleh dilakukan oleh orang biasa yang dapat membantu tanah kita kekal dalam keadaan baik. Sebagai contoh, kita boleh mencipta kebun hujan.

Bagi anda yang mungkin tidak tahu apa itu kebun hujan, ia adalah kolam cetek di halaman atau taman, yang mana air hujan boleh mengalir masuk dan membantu mengurangkan hakisan tanah.

Bagi anda yang mungkin tidak tahu apa kebun hujan, ia adalah kemurungan cetek di halaman atau taman air hujan dengan mudah boleh mengalir masuk, yang membantu mengurangkan hakisan tanah.

Satu lagi cara mudah yang anda boleh lakukan untuk memulihkan tanah adalah dengan menggunakan tong hujan yang boleh diletakkan di mana ia dapat mengumpul air hujan yang mengalir di atap anda, yang kemudiannya boleh digunakan untuk menyiram tanaman.

Apa sahaja yang anda putuskan untuk lakukan, ingat bahawa walaupun usaha kecil boleh membawa perbezaan besar kepada Alam Semulajadi!

Selamat menyambut Hari Tanah Sedunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon