Ahad, Disember 10, 2017

Sambutan Hari Hak Asasi Manusia, Human Rights Day

Sambutan Hari Hak Asasi Manusia, Human Rights Day disambut pada 10 Disember setiap tahun di seluruh dunia demi meningkatkan hak asasi manusia sejagat untuk hidup dengan aman.

Sambutan Hari Hak Asasi Manusia, Human Rights Day

Sesetengah manusia di dunia adalah di bawah ancaman hak asasi manusia (misalnya hak kepada kesamarataan) dan hari tersebut diisytiharkan untuk menyedarkan tentang hak kita dan bagi pihak yang hak mereka terancam.

Ada segelintir orang merasa berkuasa atas sebahagian orang lain dan menempatkan posisi mereka sebagai orang yang berkuasa, tetapi benarkah segelintir orang ini berhak untuk bersikap sewenang-wenangnya kepada orang lain? Bukankah kita sebagai manusia memiliki hak yang dinamakan hak asasi manusia?

Sambutan Hari Hak Asasi Manusia lahir sebagai peringatan selepas tercetusnya perang dunia kedua yang mana selepas perang dunia kedua berlalu, pemimpin dunia telah berkumpul untuk merumuskan hak-hak asasi manusia secara universal untuk mencegah terjadinya tragedi kemanusiaan seperti perang dunia kedua.

Hasilnya adalah deklarasi universal hak-hak asasi manusia (Universal Declaration of Human Rights) yang kemudian diisytiharkan oleh PBB pada tanggal 10 Disember 1948.

Apakah Hak Asasi Manusia?

Hak asasi manusia adalah hak yang tidak boleh dipisahkan dan kebebasan yang layak bagi setiap insan sebagai seorang manusia. Hak-hak tersebut menjamin maruah dan harga diri insan manusia serta menggalakkan kebaikan insani.

Hak asasi manusia berbentuk sejagat, tidak boleh dipisahkan dan saling bergantung. Asas bagi setiap hak asasi manusia ialah kefahaman bahawa setiap insan manusia mempunyai maruah dan harga diri.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah mendokumenkan hak-hak asasi manusia yang patut dimiliki oleh setiap insan manusia di dalam Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) untuk memastikan maruah dan harga diri manusia adalah dihormati dan dilindungi.

Dan walaupun telah disambut oleh lebih 185 negara, dari hari ke hari kita masih mendengar berita peperangan, penindasan terhadap golongan minoriti, diskriminasi terhadap wanita dan banyak lagi.

Semoga dengan Sambutan Hari Hak Asasi Manusia ini, hak-hak semua orang dapat dipertahakan diseluruh dunia demi kemanusiaan sejagat.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon