Tuesday, December 05, 2017

Fakta Tentang Manfaat Tanah Yang Telah Dijelaskan Al-Qur'an 1,400 Tahun Lalu!

Loading...

Jika kita mengambail segenggam tanah, kebanyakan orang mungkin akan berfikiran tanah itu mengandungi bakteria membawa penyakit, namun tahukah anda dalam sebuah kajian, para saintis mengatakan bahawa salah satu fungsi tanah dan khususnya tanah dari gunung berapi boleh menghapuskan bakteria yang lebih berbahaya. Kini mereka menghasilkan antibiotik pembunuh bakteria berbahaya yang diambil dari jenis tanah tertentu.

Fakta Tentang Manfaat Tanah

"Bumi dijadikan untukku sebagai tempat sujud (masjid ) dan alat bersuci." (HR.Muslim)

Seorang Doktor Perancis, Line Brunet de Course mendapatkan tanah dari tanah hijau Perancis yang boleh digunakan sebagai antibiotik untuk rawatan di Ivory Coast dan Kenya.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengganggap penemuan tersebut sungguh mengagumkan.

Setelah itu Dr Linda Williams juga mengesahkan bahawa tanah merupakat zat yang sangat bersih, di mana bahan-bahan tersebut mengendalikan aktiviti mikrob dan pada akhirnya dapat melemahkan dan menghilangkannya.

Salah seorang ahli biologi Dr. Haydel berkata, "Sekarang kita harus mencari hubungan antara ilmu pengetahuan dan sel-sel hidup.

"Setahun yang lalu saya hanya memandang tanah sebagai bahan kotor, tapi sekarang sebaliknya menganggap tanah sebagai bahan-bahan yang steril!"

Para penyelidik mendapati bahawa beberapa jenis tanah di Afrika Selatan boleh menghasilkan suatu jenis antibiotik yang boleh membunuh bakteria yang tidak dapat dibunuh dengan antibiotik lain.

Penemuan ini diterbitkan dalam jurnal "New World" pada tahun 2006, yang menurut penyelidik Jun Wang, di makmal Merck Research di New Jersey yang menemui penemuan ini, "Sekarang peluang baru telah muncul, dalam rangka untuk menghasilkan antibiotik dari tanah!

Sifat tanah seperti yang disimpulkan oleh para ilmuwan baru-baru ini, sebagai berikut:
  1. Bahan steril terbaik yang terdapat di alam!
  2. Tanah mampu menghapuskan bakteria yang tidak dapat dibunuh oleh bahan kimia.
  3. Tanah merupakan bahan terbaik untuk membersihkan air!
  4. Tahan adalah bahan semulajadi yang dimurnikan air.
  5. Ada lebih dari sepuluh ribu jenis tanah yang baru ditemui di Eropah.
  6. Pelbagai jenis pinggan dan periuk buatan cina yang paling terbaik terbuat dari tanah!
  7. Tanah adalah zat yang tidak tumbuh semula dengan berlalunya waktu.
  8. Ruang yang terdapat di antara butiran- butiran tanah berukuran 50% dari ukurannya.
  9. Antibiotik yang kita gunakan untuk merawat penyakit sebahagian besar berasal dari mikroorganisma dalam tanah.
  10. Tanah merupakan bahan yang sangat baik untuk membersihkan liang-liang kulit.

Tapi sebagai Muslim, perkaratersebut bukanlah sesuatu yang ganjil. 14 abad lalu tanah adalah benda suci sebagaimana kita ketahui hubungan antara sel-sel dan tanah.

Islam meyakini manusia dicipta dari tanah dan akan kembali menjadi tanah.

Mungkin kita telah mengetahui mengapa islam menyuruh Bertayamum dengan debu tanah, "Bumi dijadikan untukku sebagai tempat sujud (masjid) dan alat bersuci" serta rahsia di sebalik kewajipan membersihkan jilatan anjing dengan tanah dan air.

Oleh kerana itu, termasuk hikmah ilahiyah bahawa kita selalu melarang anak-anak kita yang suka bermain dengan tanah yang dianggap kotor itu.

Walhal, Allah SWT memberi mereka naluri yang mengetahui bahawa tanah adalah bahan steril yang mengungguli fungsi sabun dari jenis terbaik!

Maka, segala kebesaran bagi Allah SWT yang mengajarkan manusia apa yang ia tidak tahui.

Semua sabda yang dituturkan oleh baginda Rasulullah SAW merupakan kebenaran dari Allah SWT tatkala pelbagai penemuan-penemuan ilmu pengetahuan moden turut menjustifikasi dan membenarkan tutur kata Rasulullah SAW yang sama sekali belum diketahui dan terbayang dalam benak manusia sebelumnya disebabkan keterbatasan ilmu.

Wallau a'lam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Hikmah Larangan Memelihara Anjing Dalam Islam

sumber: silverheritage

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon