Thursday, November 30, 2017

Sambutan Hari Kesedaraan Mencederakan Diri, Self-injury Awareness Day

Loading...

Sambutan Hari Kesedaraan Mencederakan Diri, Self-injury Awareness Day disambut pada 30 November setiap tahun adalah kempen kesedaran global untuk meningkatkan kesedaran mengenai bahaya mencederakan kecederaan diri.

Sambutan Hari Kesedaraan Mencederakan Diri

Hari Kesedaraan Mencederakan Diri (SIAD) (juga dikenali sebagai Hari Kesedaran Sendiri) disambut oleh sesetengah orang dengan memakai riben berwarna oren dengan tulisan "LOVE" di tangan mereka atau manik untuk menggalakkan kesedaran tentang bahaya mencederakan diri.

Matlamat sambutan ini adalah untuk menjawab stereotaip umum mengenai perlakuan individu yang mencederakan diri sendiri dan mendidik profesional perubatan tentang keadaan itu.

Kemurungan adalah punca seseorang mencerakan diri dengan mengelar lengan, walaupun terdapat banyak sebab lain.

Dianggarkan, sebanyak dua juta warga Amerika terlibat kejadian mencederakan diri setiap tahun, seperti menghiris dan memukul diri sendiri, juga dengan kaedah lain yang lebih berbahaya.

Dikatakan bahawa tingkah laku ini dapat membantu melegakan ketegangan, selain cara meluahkan emosi dan melepaskan rasa bosan akibat kemurungan.

Sambutan ini diwujudkan untuk menyebarkan kesedaran dan pemahaman tentang mencederakan diri sendiri, yang sering disalahtafsir dan disalah anggap.

Mereka yang membahayakan diri sendiri sering berasa bersendirian dan takut untuk mendapatkan bantuan kerana mereka takut dianggap sebagai "gila."

Selamat menyambut Hari Kesedaraan Mencederakan Diri.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

1 comments so far

Alamak tak rela cederakan diri..macam2 ada kan SP..kena gigit nyamuk pun sakit ..adui.Akhir zaman

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon