Monday, October 02, 2017

Sambutan Hari Tanpa Keganasan Antarabangsa, International Day of Non-Violence


Sambutan Hari Tanpa Keganasan Antarabangsa, International Day of Non-Violence disambut pada 2 Oktober setiap tahun sempena hari kelahiran Mahatma Gandhi. Hari ini juga dirujuk di India sebagai Gandhi Jayanti.

Hari Tanpa Keganasan

Pada bulan Januari 2004, penerima Nobel Iran Shirin Ebadi telah menerima cadangan untuk menyambut Hari Tanpa Keganasan Antarabangsa dari seorang guru bahasa Hindi di Paris yang mengajar pelajar antarabangsa dalam Forum Sosial Dunia di Mumbai.

Idea ini kemudiannya menarik perhatian beberapa pemimpin Parti Kongres India ("Ahimsa Finds Teen Voice", The Telegraph, Calcutta) sehingga tercetusnya resolusi Persidangan Satyagraha di New Delhi pada Januari 2007, yang dimulakan oleh Presiden Kongres Nasional India dan Pengerusi United Progressive Perikatan Sonia Gandhi dan Uskup Agung Desmond Tutu, menyeru Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mengadaptasi idea ini.

Pada 15 Jun 2007, Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memilih untuk menyambut 2 Oktober sebagai Hari Tanpa Keganasan Antarabangsa.

Resolusi oleh Majlis Umum meminta semua anggota PBB untuk memperingati 2 Oktober dengan cara yang sesuai dan menyebarkan keamanan, termasuk melalui pendidikan dan kesedaran masyarakat.

The United Nations Postal Administration (UNPA) di New York City telah menyediakan slot khas untuk memperingati sambutan ini, berikutan permintaan dari Duta Besar India di Misi Keamanan India ke PBB.

Selamat menyambut Sambutan Hari Tanpa Keganasan Antarabangsa.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon