Tuesday, October 24, 2017

Sambutan Hari Tindakan Iklim Antarabangsa, International Day of Climate Action


Sambutan Hari Tindakan Iklim Antarabangsa, International Day of Climate Action disambut pada 24 Oktober setiap tahun untuk menunjukkan kepada pemimpin dunia bahawa terdapat gerakan global untuk mencapai persetujuan mengenai perjanjian pelepasan karbon di rundingan Iklim PBB di Copenhagen.

Hari Tindakan Iklim

Hari Tindakan Sedunia adalah bantahan secara langsung dalam tuntutan terhadap inisiatif-inisiatif alam sekitar yang telah dipersetujui bersama pada tahun 2005 berkaitan dengan Kempen Iklim Global.

Sambutan ini juga bertujuan untuk menarik memfokus dunia terhadap kesan buruk yang dialami oleh manusia akibat pemanasan global.

Objektif utamanya ialah untuk menerajui tuntutan terhadap kerajaan diseluruh dunia untuk menghormati komitmen yang telah ditetapkan oleh Protokol Kyoto, dengan mengadakan demonstrasi secara aman di seluruh dunia.

Demonstrasi atau perhimpunan itu bertujuan dan bertepatan dengan Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC), dimana pada setiap tahun para pemimpin dunia dari 189 negara, bertemu setiap tahun untuk membahas perubahan iklim.

Selamat menyambut Hari Tindakan Iklim Antarabangsa.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon