Wednesday, September 20, 2017

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (20 September)


Tarikh 20 September merupakan hari ke 263 (hari ke 264 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 102 hari lagi sebelum memasuki tahun selepasnya.

Grand Theft Auto V

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Perayaan Martir Korea (Gereja Roman Katolik).

Peristiwa

451 – Flavius Aëtius, dengan pertolongan foederati Rom, menewaskan Atilla dalam Pertempuran Chalons, dan memberhentikan serangan Gaul oleh Huns dan sekutu mereka.

1187 – Salahuddin al-Ayyubi memulakan Pengepungan Baitulmuqaddis.

1378 – Perpecahan Paus: Tidak bersetuju dengan Paus Urban VI, sekumpulan kardinal melantik Clement VII sebagai paus lain, meletakkan Gereja Roman Katolik dalam kekacauan.

1854 – Perang Krimea bermula dengan kemenangan Perancis-British ke atas Rusia dalam Pertempuran Alma, berhampiran Sungai Alma, Krimea.

1906 – Kapal samudera RMS Mauretania, kapal terbesar dan terpantas di dunia ketika itu, dilancarkan di Newcastle, England.

1946 – Pesta Filem Cannes pertama bermula. Hadiah Palme d'Or, pada masa itu dipanggil Grand Prix du Festival, dikongsi bersama oleh 11 filem.

1954 – Atur cara pertama dalam bahasa pengaturcaraan FORTRAN dijalankan.

2001 – Semasa suatu sesi bersama Kongres Amerika Syarikat, Presiden A.S. George W. Bush mengisytiharkan "Perang Terhadap Keganasan" terhadap Al Qaeda dan kumpulan militan sejagat lain.

2008 – Sebuah lori meletup di luar hotel Marriott di Islamabad, Pakistan, membunuh 54 orang dan mencederakan 266 yang lain.

2013 – Permainan video Grand Theft Auto V mencapai jualan AS$1 bilion dalam masa tiga hari, lebih pantas daripada mana-mana produk hiburan lain.

2013 – Syria menyerahkan data berkenaan senjata kimianya kepada Pertubuhan Larangan Senjata Kimia.

Kelahiran

1940 - Taro Aso, seorang Perdana Menteri Jepun.

Kematian

2011 - Burhanuddin Rabbani, mantan Presiden Afghanistan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (19 September)

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon