Tuesday, September 19, 2017

Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (19 September)


Tanggal 19 September merupakan hari ke 262 (hari ke 263 dalam tahun lompat) dalam kalendar Gregory dengan tinggal 103 hari lagi sebelum memasuki tahun selepasnya.

Emoticon

Hari ini juga merupakan sambutan Hari Kemerdekaan di Santo Kitts dan Nevis (1983) dan Dia de las Glorias del Ejercito di Chile.

Peristiwa

634 – Perang Arab-Byzantine: Tentera Khulafah Al-Rasyidin pimpinan Khalid bin al-Walid menawan Damsyik Damsyik daripada Empayar Byzantine.

1356 - Perang Seratus Tahun: Angkatan Inggeris yang diketuai Edward, Si Putera Hitam memenangi Pertempuran Poitiers dan menawan Raja Perancis Jean II.

1692 – Giles Corey, yang enggan membuat rayuan, dihimpit sehingga mati semasa perbicaraan ahli sihir Salem.

1893 – New Zealand menjadi negara pertama memperkenalkan hak pengundian sejagat, selepas dilobi gerakan hak pengundian wanita yang diketuai Kate Sheppard.

1982 – :-) dan :-( pertama kali dicadangkan oleh Scott Fahlman untuk digunakan sebagai emotikon.

1985 – Satu gempa bumi bermagnitud 8.1 memusnahkan Bandar Mexico, mengorbankan lebih 9,000 orang dan menyebabkan hampir 100,000 yang lain tiada tempat berteduh.

2006 – Jeneral Tentera Darat Diraja Thai Sonthi Boonyaratglin merampas kuasa kerajaan pimpinan Perdana Menteri Thailand Thaksin Shinawatra semasa beliau berada di Bandar Raya New York untuk mesyuarat Perhimpunan Agung PBB.

Kematian

1881 - James Garfield, Presiden Amerika Syarikat ke-20.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Peristiwa Penting Hari Ini Dalam Sejarah Dunia (18 September)

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon