Thursday, August 10, 2017

Sambutan Hari Biodiesel Antarabangsa, International Biodiesel Day


Sambutan Hari Biodiesel Antarabangsa, International Biodiesel Day disambut pada tanggal 10 Ogos setiap tahun untuk memperingati penemuan minyak kacang tanah sebagai minyak enjin kereta pada tahun 1893.

Hari Biodiesel

Biodiesel merujuk kepada bahan api diesel berasaskan minyak sayuran atau lemak haiwan yang terdiri daripada rantaian panjang alkil (metil, propil atau etil) ester.

Biodiesel biasanya dihasilkan melalui tindak balas kimia lipid (contoh, minyak sayuran, lemak haiwan dengan alkohol.

Biodiesel bertujuan untuk digunakan dalam enjin diesel piawaian dan dengan itu berbeza dari minyak sayuran langsung yang digunakan sebagai bahan api enjin diesel diubah suai. Biodiesel boleh digunakan sendirian atau dicampur dengan petrodiesel.

Biodiesel boleh digunakan dalam bentuk tulin (B100) atau boleh dicampur dengan diesel petrolium pada sebarang kepekatan dalam kebanyakan enjin diesel suntikan.

Biodiesel merupakan cecair yang memiliki warna berbeza — antara keemasan dan perang gelap, bergantung kepada stok suapan pengeluarkan.

Biodiesel memiliki hampir tiada belerang dan seringkali digunakan sebagai tambahan kepada bahanapi Diesel Belerang Amat Rendah ("Ultra-Low Sulfur Diesel - ULSD").

Kerana sifatnya yang dapat diperbaharui dan cenderung lebih mesra alam, Bio Diesel menjadi alternatif utama yang paling baik saat ini untuk menggantikan pemakaian bahan bakar yang terbuat dari minyak bumi.

Apa ada kelebihan dan kekurangannya?

Sebenarnya, Bio Diesel sama seperti bahan bakar lain memiliki banyak kelebihan tetapi juga memiliki beberapa kelemahan.

Berikut ini beberapa kelebihan dan kelemahan yang dimiliki oleh bahan bakar jenis ini.

Kelebihan Bahan Bakar Bio Diesel

Sejauh ini, kebaikan terbesar penggunaan Bio Deisel adalah sifatnya yang boleh diperbaharui dan tidak beracun, menjadikannya sebagai bahan bakar alternatif paling selamat saat ini.

Dalam sebuah kajian di Department Energi Amerika Syarikat, penggunaan bahan bakar Bio Diesel dapat mengurangkan pengeluaran karbon dioksida disebabkan oleh pembakaran bahan bakar fosil sebanyak 75 peratus.

Kebaikan lain adalah, bahan bakar Bio Diesel tidak mengandungi bahan kimia beracun, seperti belerang, yang biasanya mengeluarkan asap berbahaya.

Malah, jika Bio Diesel digunakan setiap hari menggantikan bahan bakar berbahaya sekarang, hujan asid boleh dihilangkan selamanya.

Selain itu, pengguna tidak perlu mengubah enjin diesel yang dimiliki untuk menggunakan bahan bakar Bio Diesel. Bahan bakar ini dioperasikan pada mesin diesel standard.

Kelemahan Bahan Bakar Bio Diesel

Kandungan energi bio diesel diketahui 11 peratus lebih kecil dari bahan bakar diesel yang biasa kita gunakan sekarang.

Kelemahan kedua yang terdapat pada Bio Diesel adalah memiliki kualiti oksidasi yang buruk kerana Bio Diesel boleh menyebabkan beberapa masalah masalah serius ketika disimpan.

Bila disimpan untuk waktu yang lama, Bio Diesel cenderung berubah menjadi gel yang akan menyebabkan penyumbatan kepada komponen mesin.

Bio Diesel ini juga boleh mengakibatkan pertumbuhan mikrob, sehingga menyebabkan beberapa kerosakan pada enjin.

Selain itu kesan paling serius yang dihadapi dengan penggunaan Bio Diesel adalah kesukaran untuk mendapatkan sumber tanaman yang boleh digunakan untuk dijadikan bahan bakar.

Tanaman seperti tebu, jagung, kelapa sawit dan beberapa jenis komoditi lain cenderung mengalami kenaikan harga yang cukup signifikan jika dijadikan Bio diesel.

Selamat menyambut Hari Biodiesel.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: irmalenz

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon